امروز: شنبه، 22 اردیبهشت 1403
05/20 1393

ایران و جهان - پس از آنکه خبری در یکی از سایت های خبری با تیتر «کلاه گشاد بر سر پذیره نویسان بانک آینده» منتشر شد تصمیم گرفتیم که خبری را در خصوص سکوت بانک مرکزی در برابر پذیره نویسی بانک ها و موسساتی که پول مردم را بدون دلیل بلوکه کرده اند منتشر کنیم.

هرچند که تکلیف پذیره نویسان بانک آینده از سال 1391 در هاله ای از ابهام قراردارد و این بانک تاکنون نتوانسته خود را با شرایط بانک مرکزی تطبیق دهد،وضعیت در موسسه اعتباری توسعه نیز به همین منوال است و این موسسه که در آبان ماه 1389 برای تبدیل به بانک پذیره نویسی کرده تاکنون نتوانسته با رفع موانع نسبت به اخذ مجوز اقدام کند.

اما داستان بانک آینده یا تات از کجا شروع شد ؟
سازمان بازرسی کل کشور در سال 1390 طی مکاتبه ای با بانک مرکزی خواستار تعطیلی بانک تات شد.
پس از فراز و نشیب های طولانی و مکاتبات فراوان با نهادهای قانونی و بازرسی بالاخره مقرر شد که دو موسسه بزرگ صالحین و آتی در این بانک ادغام شوند و از دل این ادغام بانک آینده بیرون آید .هرچند که در کنار این دو موسسه بزرگ موسسات کوچک دیگری نیز گویا در این ادغام شرکت داده شده اند. جلال زسول اف که پس از حسینی هاشمی مسئولیت این بانک را عهده دار شده در این سال ها سکوت کرده است و از آنچه بین این بانک و سازمان های نظارتی و البته بانک مرکزی گذشته خبری نداده است.در کنار این سکوت خبری بازار شنیده ها و گمانه زنی ها داغ بود و شنیده ها گویای اختلافات شدید بین سهام داران جدید و کرسی های هیات مدیره و حتی نام بانک از گوشه و کنار شنیده شد.

پس از روزهای پر التهاب گذشته تهرانفر در گفت و گویی به ایران و جهان گفت که یانک آینده باید خود را با شرایط بانک مرکزی تطبیق دهد تا بتواند دوباره در سایت بانک مرکزی و در کنار سایر بانک ها نشیند . این گونه بود که بانک آینده به عنوان مغضوب دو دولت در روزهای گذشته برای تطبیق با قوانین و مقررات تلاش می کند . سایت الف نیز در خبری آورده است که علی رغم پذیره نویسی بانک منحل شده تات و ادغام با موسسات صالحین و آتی و پذیره نویسی ابانک آنیده از طریق شعب بانک کشاورزی هنوز تکیلف پذیره نویسان بانک مشخص نیست.

همچنین در گفت و گویی با یکی از کارشناسان اداره نظارت وی ابراز کرد که مراحل قانونی سپری می شود و این بانک با تطبیق شرایط که یکی از آن کاهش شعب است مجوز خود را دریافت می کند.
این در حالی است که گویا مراحل انحلال یکی از موسسات ادغام شده در این بانک هم انجام شده است.

اما در گزارش الف آمده است که بسیاری از پذیره نویسان با ارسال شکایت به بانک آینده و بانک مرکزی پیگیر این مساله بوده اند ولی جز جواب های مجهول و مبهم چیزی دستگیرشان نشده است. اگر الان بانکی به نام بانک آینده وجود دارد حاصل از سرمایه گذاری و اعتماد پذیره نویسان است. مسائلی که به وجود آمده بسیار زیاد است و از حوصله این نگارش خارج. من و امثال من توان و قدرت پیگیری و احقاق حقوق حقه خود را نداریم. این مسائل شائبه های زیادی را به ذهن متبادر می کند از جمله سهم خواهی های بانک مرکزی؛ عدم شفافیت در ارائه مجوز به نهادهای پولی و مالی و اینکه عده ای در بانک مرکزی با ایجاد باندهایی جلوی فعالیت موسسات و بانک هایی را که زیر بار سهم خواهی های ایشان نمی روند را می گیرند.

هم اکنون از زمان پذیره نویسی ۱۷ ماه می گذرد و همچنان بانک آینده مجوز بانک مرکزی را ندارد و از همه مهمتر نماد آن در بورس بسته است و اینکه همچنان در مورد واریزی های گسترده به حساب دارندگان سهام تات ( که ظاهرا آقایان هییت مدیره خود از دارندگان عمده این سهام بوده اند ) هیچ توضیحی داده نمی شود.این در حالی است که تماس ایران و جهان با مدیر روابط عمومی بانک آینده نیز بی پاسخ ماند .

این در حالی است که بنابر اطلاعات جمع آوری شده توسط ایران و جهان بانک آینده پس از پذیره نویسی در اواخر سال 91 در بازار پایه توافقی فرابورس درج شده اما در صفحه اطلاعات این شرکت، هنوز نماد معاملاتی اش متوقف است. گفته می شود که مشکلات بازگشایی نماد این شرکت در حال رفع شدن بوده و به زودی به جمع شرکت های بازار پایه توافقی اضافه خواهد شد.

به گزارش ایران و جهان، بانک آینده اعلام کرد در سه ماهه ابتدای امسال مبلغ 31ریال سود برای هر سهم ساخته است. این شرکت که با سرمایه 8هزار میلیاردی در پازار پایه فرابورس درج شده، سال مالی 92 با تحقق سود 151ریالی مبلغ 16ریال به ازای هر سهم میان سهامداران تقسیم کرده است.

بانک آینده با تقسیم 16ریال سود نقدی به ازای هر سهم در مجمع، پرونده سال مالی 92 را بست. این بانک قرار است که مبلغ 6هزار و 38میلیون ریال به هیات مدیره پاداش بدهد.

در حالی بانک آینده در سه ماهه ابتدای سال مبلغ 248میلیارد و 172میلیون ریال سود خالص اعلام کرده که در سرفصل سایر درآمده ها مبلغ یک هزار و 139میلیارد ریال در سرفصل سایر درآمدها ثبت کرده است که این مبلغ حدود 4.6برابر سود خالص شرکت در سه ماهه ابتدای امسال است. این رقم مربوط به فروش ملک به شرکت مسکن و ساختمان جهان( از شرکت های فرعی بانک شهر) بوده که جزئیات آن اعلام نشده است.

جمع هزینه های بانک آینده در سه ماهه ابتدای سال مبلغ یک هزار و 667میلیارد و 13میلیون ریال بوده که از این میزان مبلغ 57میلیارد و 127میلیون ریال مربوط به مطالبات مشکوک الوصول بوده است.

توسعه همچنان موسسه است 
این موسسه نیز برای افزایش سرمایه و تبدیل به بانک در آبان 1389 پذیره نویسی کرد اما درست پس از چند ماه از این پذیره نویسی توسط مقام ناظر اعلام شد رقم سرمایه لازم برای تاسیس بانک خصوصی 400 میلیارد تومان است و عملا پذیره نویسی موسسه تا سقف 200 میلیارد تومان بی اثر شد.
در این پذیره نویسی که حدودا یک ماه به طول انجامید سهام داران خرد در گوشه و کنار کشور نسبت به خرید سهام اقدام کردند و با ورود سهام دار حقوقی علی رغم پیشنهادات متعدد در آن مقطع موافقت نشد.

در مقطع پذیره نویسی روابط عمومی این موسسه اعلام کرد آمارهای موجود و برآوردهای اولیه، خبر از آن دارد که موسسه اعتباری توسعه در جلب اعتماد افکار عمومی و به تبع آن نقدینگی موجود در دست افراد حقیقی و دارای خرده سرمایه، موفق عمل کرده و حضور این بخش از جامعه در فرآیند پذیره نویسی کاملاً مشهود است.

در گزارش 4 آبان 1389 این روابط عمومی آمده است ؛تا کنون که پنج روز از آغاز پذیره نویسی سهام موسسه اعتباری توسعه گذشته است، بیش از 1400 نفر از افراد حقیقی و مستقل با مراجعه به شعب بانک پاسارگاد در سراسر کشور، سهام موسسه توسعه را خریداری کرده اند که این مسئله با توجه به سوابق موجود از سایر پذیره نویسی ها در کشور و در نوع خود بسیار قابل تامل است.
هم چنین گزارش های موجود نشان می دهد که گستره توزیع فروش سهام موسسه توسعه در مرحله پذیره نویسی به شکل شگفت آوری وسیع است به گونه ای که ساکنان شهرستان های دور افتاده کشور نیز سهام قابل توجهی را خریداری کرده اند.

همچنین روابط عمومی و بازاریابی موسسه اعتباری توسعه در گزارش دیگری اذعان دارد که ،سهام این موسسه با اخذ مجوز از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ، سازمان بورس و اوراق بهادار و اداره ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجاری از ساعات اولیه روز سه شنبه 27/07/89 آغاز شد که با استقبال قابل توجه متقاضیان حقیقی خرد و به قیمت اسمی هر سهم یک هزارو 500 ریال به عموم عرضه شد.
براساس این گزارش کل مبلغ پذیره نویسی موسسه اعتباری توسعه مبلغ 1.950.000.000.000ریال و تعداد سهام عرضه شده 1820502421 سهم بود که در 25 آبان ماه مقارن با عید سعید قربان به اتمام رسید.
مؤسسه اعتباری توسعه مفتخر است تا همان گونه که تا به حال از هیچ کوششی در جهت تحقق منافع سهام داران بانک دریغ نکرده، با ارایه خدمات انحصاری بانک داری الکترونیکی و بین المللی و نیز تلاش برای اعتلای نام "بانک توسعه فردا" از طریق جلب رضایت بیش از پیش مشتریان گرامی ، نظر سهام داران خود را به بهترین شکل ممکن تامین و در مسیر ارزش آفرینی بیش از پیش سهام قدم های شایسته ای را بردارد.
بی تردید استقبال کم نظیر سرمایه گذاران خرد از سهام مؤسسه ی اعتباری توسعه علاوه بر خرسندی خانواده توسعه (گروه توسعه) به علت ارزش مند بودن سهام و اقبال سراسری از این بانک، وظیفه ی آنان را در ایفای تعهدات دو چندان می کند.


اکنون حدود 4 سال از این پذیره نویسی می گذرد و در حالی که این پذیره نویسی به تائید بانک مرکزی رسیده است ،اما خبری از بانک نیست . پس از آنکه مستخدمین حسینی خود را از مدیریت این مجموعه کنار کشید تا بانک مرکزی مجوز این بانک را ارائه کند و غلامرضا خلیل ارجمندی به عنوان سرپرست موسسه قول مساعد در این زمینه داد نسل سوم مدیریت ایت مجموعه از تاریخ پذیره نویسی یعنی هادیان همدانی هم نتوانسته برای اولین موسسه اعتباری بعد انقلاب کاری کند تا مجوزش را برای تبدیل به بانک اخذ کند هرچند که یکی از مقامات بانک مرکزی نیز در گفت و گویی اذعان داشته که توسعه برای تبدیل به بانک درخواستی نکرده است !

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود