امروز: جمعه، 14 اردیبهشت 1403
06/30 1393

ایران و جهان - جدید ترین رقم مطالبات معوق 16 بانک خصوصی تا تیر ماه سال جاری اعلام شد .
به گزارش ایران و جهان،در چهارماهه ابتدای سال جاری مطالبات معوق 16 بانک خصوصی به 183 هزارو 870 میلیارد ریال رسیده است .

گزارش های رسمی اذعان دارد که د ربین بانک های خصوصی بانک سینا با 9 هزارو 28 میلیارد ریال و آینده با 10 هزارو 611 میلیارد ریال مطالبات معوق در تیرماه سال جاری در این بخش رکورد قابل ملاحظه ای را به ثبت رسانده اند. همچنین مطالبات معوق بانک پاسارگاد نیز تا خرداد سال جاری بیش از 15 هزارمیلیارد ریال گزارش شده که این بانک نیز از جمله رکورداران این بخش است . اما روند اعطای تسهیلات در این بانک ها نشان می دهد که بانک سینا با پرداخت بیش از 70 هزار میلیارد ریال تسهیلات ،روند اعطای تسهیلاتش نسبت به اسفند ماه سال گذشته از رشد بیش از 9 درصدی برخوردار است.بانک پاساگاد نیز در مدت مورد اشاره 224 هزار میلیارد ریال تسهیلات اعطا کرده است.اما بانک آینده نیز در چهار ماهه اول سال جاری بالغ بر 53 هزارو 333 میلیارد ریال تسهیلات پرداخت کرده است .مطالبات معوق این بانک نسبت به اسفند ماه سال گذشته حدود 79 درصد رشد داشته است .

جالب تر اینکه تسهیلات دریافتی از بانک مرکزی این بانک که از آن به عنوان بدهی به بانک مرکزی درجاری نیز یاد می شود درخرداد سال جاری به 2 هزارو 159 میلیارد ریال و در تیر ماه سال جاری به یک هزارو 75 میلیارد ریال رسیده است . این در حالی است که بانک مرکزی هنوز این بانک را به عنوان بانک دارای مجوز نمی شناسد و درج نام آن در سایت خود خودداری می کند. روند طولانی بررسی ها در خصوص این بانک همچنان ادامه دارد و این بانک نیز مانند سایر بانک ها به فعالیت های روزمره خود مشغول است .

اما نکته قابل تامل دیگر در بین بانک های خصوصی تسهیلات دریافتی موسسه اعتباری توسعه از بانک مرکزی است که در تیر ماه سال جاری به 6 هزارو 256 میلیاردریال رسیده است و مطالبات معوق آن نیز از 4 هزارو میلیارد تومان تجاوز کرده است. این در حالی است که سرمایه این موسسه نیز براساس آخرین پذیره نویسی بالغ بر 200 میلیارد تومان است. این موسسه در مدت مذکور 5 هزار میلیارد تومان نیز تسهیلات اعطا کرده است که بخش عمده ای از آن را تسهیلات اعطایی به اشخاص تشکیل می دهد . سکوت مقام ناظر در خصوص این موسسه نیز قابل تامل است . این موسسه هنوز مجمع عمومی عادی سال گذشته خود را برگزار نکرده است و تکلیف وجوه پذیره نویسی شده این بانک برای تبدیلش به بانک هنوز روشن نیست . اما به هر حال با وجود بیش از 50 شعبه در سراسر کشور به انجام فعالیت بانکی مشغول است .

اما رکوردار ترین بانک خصوصی در بخش مطالبات معوق ،بانک های پارسیان و سرمایه هستند که به ترتیب با 77 هزارو64 میلیارد ریال و 33 هزارو 210 میلیارد ریال در بین بانک های خصوصی بیشترین معوقات را دارند. بنابرآمارهای رسمی بانک سرمایه تسهیلات اعطایی خود را از 86 هزار میلیارد ریال در اسفند سال گذشته به 94 هزار میلیارد ریال در سال جاری نیز افزایش داده است .
این گزارش می افزاید که بانک شهر با مطالبات 3 هزارو 658 میلیارد ریالی،بانک انصار با مطالبات 3 هزارو 723 میلیارد ریالی،بانک سامان با مطالبات 30 هزار میلیارد ریالی و دی با مطالبات 2 هزار میلیارد ریالی و اقتصاد نوین از دیگر بانک هایی هستند که در ساخت این مطالبات نقش دارند .

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود