امروز: جمعه، 14 اردیبهشت 1403
06/5 1393

ایران و جهان - بانک مسکن در پیش نویس طرح مسکن که توسط وزارت مسکن آماده شده تنها نخواهد بود و سایر بانک ها نیز در این طرح مشارکت دارند .

محمد هاشم بت شکن، مدیر عامل بانک مسکن در پاسخ به پرسش ایران و جهان در خصوص پیش نویس طرح مسکن که وزارت مسکن آماده کرده و نقش بانک مسکن در این بسته افزود که این برنامه مشترک که به امضای رئیس کل بانک مرکزی و وزارت مسکن و راه و شهرسازی رسیده تاکید دارد که حدود 50 درصد تامین مالی مسکن در کش.ر را پوشش دهد و قشر متوسط، از مسکن ارزان قیمت با رعایت الگوی ساخت مناسب و با مترا�?ی حدود 70 متر با تسهیلات مناسب بهره مند شوند.

وی با بیان اینکه در این طرح پیش بینی شده که صندوق های پس انداز مسکن نقش اساسی ایفا کنند و مابقی منابع از طریق وجوه اداره شده دولتی برای خرید تزریق شود افزود که در این طرح پیش بینی شده که صندوق پس انداز مسکن به بانک مسکن محدود نشود و این نکته مورد استقبال بانک نیز هست .

بت شکن با اشاره به اینکه در فاز اول این طرح بانک مسکن پیش قدم خواهد بود و سایر بانک ها رفته رفته خواهند پیوست اضافه کرد که دو شرط اصلی تامین منابع صندوق ها و رعایت الگوی مصرف در بسته از موارد حائذ اهمیت است .
مدیرعامل بانک مسکن درباره جزئیات بیشتر این شروط خاطرنشان کرد: شرط اول تامین کسری منابع این صندوق‌ها است که عموماً با کسری مواجه می‌شود چون جنس این تسهیلات با سررسید 12 سال به بالا است اما سپرده‌ها عمدتاً کوتاه مدت و یکساله هستند بنابراین ما با یک عدم انطباق زمانی سر رسید سپرده و تسهیلات مواجهیم. 


بت‌شکن ادامه داد: این کسری در دولتهای قبل توسط دولت تامین شده است چون ما می‌خواهیم از سیاستهای دولت در بخش مسکن حمایت کنیم باید تسهیلاتمان را هدفمند به اقشاری که قدرت بازپرداخت دارند و دوم مسکنی که استانداردهای لازم را داشته باشد ،از تکنولو�?ی ساخت استفاده کرده و حداکثر 3 سال از ساخت آن گذشته باشد، اختصاص دهیم. وی ادامه داد: این از طریق منابع وجوه اداره شده و یا یارانه سوخت تاکنون پرداخت شده است و از تجربیات قبلی کشور است بنابراین صندوقی تشکیل می‌شود که مردم در یک دوره پس‌انداز می‌کنند و پس از یکسال ما تسهیلات را به استناد سپرده آنها و از محل وجوه اداره شده در اختیارشان قرار می‌دهیم. 

مدیرعامل بانک مسکن ضکم اشاره به به استانداردهای ساخت در این واحدها منابع مورد نیاز برای این طرح از سوی دولت را کمتر از 20 هزار میلیارد تومان دانست .
وی با بیان اینکه بانک مسکن در این خصوص بسته ای را تهیه کرده که هفته آینده به بانک مرکزی ارسال خواهد شد تصریح کرد که حداقل سپرده در این صندوق 30 میلیون تومان خواهد بود که دوره های متفاوتی در سپرده گذاری تعریف شده و سقف تسهیلات بین 60 تا 80 میلیون است و سپرده به علاوه تسهیلات به مشتری اعطا می شود.


رشد قیمت مسکن در سال جاری بیش از نرخ تورم نخواهد بود
مدیر عامل بانک مسکن عنوان کرد: پیش بینی ها نشان میدهد که با وجود رشد تعداد معاملات مسکن، تا پایان سال جاری، نرخ رشد قیمت آن بیش از تورم رسمی کشور نخواهد بود.

بت شکن با بیان اینکه 21 درصد تولید ناخالص داخلی کشور اختصاص به دو بخش "ساختمان و مسکن" و "مستغلات" دارد، اظهار داشت: در مجموع، معادل 57 درصد میزان تشکیل سرمایه ثابت کشور در بخش ساختمان و مسکن شکل می گیرد و 15.3 درصد کل اشتغال کشور نیز مربوط به همین بخش است.

وی با یادآوری اینکه بر اساس آمارهای رسمی، حداقل 30 درصد کل هزینه های خانوارها به بخش مسکن اختصاص می یابد، افزود: نرخ شاخص کالا و خدمات کشور نیز، معادل 28.4 درصد از بخش مسکن تاثیر می پذیرد.

بت شکن ادامه داد: بر اساس اعلام بانک مرکزی، عدد کل تسهیلات اعطایی در کشور طی سال 1392 برابر با 274 هزار فقره بوده و سهم بخش مسکن از این رقم، 12.7 درصد است که این با توجه به سهم 25 تا 30 درصدی میزان ارائه این تسهیلات در سال های گذشته، نشان از کاهش حجم تسهیلات مسکن در سال قبل دارد.

وی گفت: بنا بر آمار منتشره بانک مرکزی، تعداد واحدهای مسکونی معامله شده در بخش مسکن در خرداد ماه سال 1392، معادل 12 هزار واحد با نرخ متوسط 4 میلیون تومان بوده که این رقم در اردیبهشت سال جاری به 24 هزار واحد افزایش یافته است.

بت شکن علت این افزایش را بحث های مطرح شده در خصوص اجرای قانون هدفمندی یارانه ها و نگرانی مردم بابت تاثیر احتمالی آن بر افزایش قیمت تمام شده مسکن عنوان کرد و افزود: با این حال، در خرداد ماه سال جاری دوباره شاهد روند نزولی و کاهش 28 درصدی تعداد معاملات مسکن به 17 هزار واحد بودیم.

مدیر عامل بانک مسکن ادامه داد: تعداد معاملات مسکن انجام شده در 3 ماهه نخست سال 1392 معادل 31 هزار واحد با قیمت متوسط 3 میلیون و 700 هزار تومان و در سه ماهه نخست سال جاری معادل 48 هزار واحد با قیمت 3 میلیون و 800 هزار تومان بوده است، به این معنی که امسال از نظر تعداد معاملات شاهد رشد 55 درصدی و در مقابل تنها شاهد رشد 1.5 درصدی قیمت ها بوده ایم. 

بت شکن گفت: در سال 1391 ما شاهد افزایش محسوس قیمت مسکن بودیم و این روند تا پایان 3 ماهه نخست سال 1392 تداوم پیدا کرد و سپس این رقم متوقف شد و در مقاطعی حتی کاهش قیمت نیز داشتیم.

مدیر عامل بانک مسکن در ادامه، قیمت یک متر مربع مسکن در فروردین سال 1391 را 2 میلون تومان، خرداد 1392، چهار میلیون تومان، فروردین ماه سال جاری 3.5 میلیون تومان و در خرداد ماه همین سال، معادل 3 میلیون و 800 هزار تومان اعلام کرد.

وی با بیان اینکه آمار نشان میدهد، در سال جاری با وجود افزایش تعداد معاملات، با افزایش محسوس قیمت مسکن مواجه نبوده ایم، تصریح کرد: پیش بینی ها نشان میدهد، در سال جاری قطعا رشد قیمت مسکن بیشتر از نرخ رسمی تورم کشور نخواهد بود.
مدیر عامل بانک مسکن در بخش دیگری از سخنان خود به تشریح عملکرد بانک مسکن طی یک سال اخیر پرداخت و اعلام کرد: مانده سپرده های بانک مسکن در سال 1393 با رشدی 30 درصدی، از 259 هزار میلیارد ریال در 31 مرداد ماه سال گذشته، به رقم 338 هزار میلیارد ریال افزایش یافته است.

وی همچنین میزان مانده سهیلات بانک مسکن در سال 1392 را نیز معادل 854 هزار میلیارد ریال اعلام کرد که در سال 1393 با رشدی 16 درصدی به 990 هزار میلیارد ریال افزایش یافته و به گفته محمد هاشم بت شکن، این بانک را در رتبه نخست بانک های کشور از این نظر قرار داده است.

بت شکن افزود: بانک مسکن همچنین در سال 1392 معادل 84 هزار میلیارد ریال تسهیلات غیر مسکن مهر برای 307 هزار واحد پرداخت کرده که 40 درصد این مبلغ مربوط به تسهیلات ساخت و 40 درصد مربوط به تسهیلات خرید مسکن است.

مدیر عامل بانک مسکن با اعلام رقم 31 هزار میلیارد ریال به عنوان تسهیلات مسکن مهر پرداختی این بانک در سال گذشته، مجموع تسهیلات مسکن پرداختی (اعم از مسکن مهر و غیر آن) این بانک در سال گذشته را معادل 115 هزار میلیارد تومان عنوان کرد.

وی گفت: بانک مسکن برای احداث تعداد 2 میلیون و 366 هزار واحد مسکن مهر به ارزش 477 هزار میلیارد ریال قرارداد منعقد کرده که تا امروز 427 هزار میلیارد ریال آن را نیز پرداخت کرده است. بت شکن افزود: از این تعداد قرارداد مسکن مهر منعقده، یک میلیون و 213 هزار واحد به ارزش 239 هزار میلیارد ریال تکمیل و در معرض فروش اقساطی قرار داده شده است.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود