امروز: پنج شنبه، 13 اردیبهشت 1403
04/24 1394

گروه راز پول - حسینی هاشمی که خود از مدیران قدیمی بانک صادرات و از  کارشناسان برجسته اقتصادی است معتقد است که روابط کارگزاری بانک های بزرگ ایرانی با بانک های بزرگ جهانی به نحو مطلوبی ترمیم خواهد شد .

در یکی از بند های برنامه جامع اقدام مشترک که محصول مذاکرات وین است آمده که تحریم های اقتصادی و مالی در حوزه های بانکی، مالی، نفتی، گازی، پتروشیمی، تجاری، بیمه، حمل و نقل وضع شده توسط اتحادیه اروپایی و آمریکا که به بهانه برنامه هسته ای ایران وضع شده است، در ابتدای اجرای توافق به طور یک جا لغو می شوند. به عبارت دقیقترنقل و انتقالات مالی بین اشخاص و نهادهای اروپایی، از جمله موسسات مالی و اشخاص و نهادهای ایرانی از جمله موسسات مالی؛ ب- فعالیت‌های بانکی، شامل ایجاد روابط کارگزاری بانکی جدید و افتتاح شعب و بانک‌های تابعه بانک‌های ایرانی در قلمرو کشورهای عضو اتحادیه؛ ارائه خدمات پیام رسانی مالی (از جمله سوئیفت) برای افراد و اشخاص حقوقی نامبرده شده در الحاقیه‏ 1 پیوست 2 شامل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و موسسات مالی ایرانی و حمایت مالی از تجارت با ایران (اعتبارات صادراتی، تضامین، یا بیمه) از جمله این موارد است .

بنابراین با این مقدمه پیش بینی می شود که بانک هایی که پیش از این در خط مقدم تحریم های مالی و اقتصادی یکجانبه از سوی دنیای غرب بوده اند در بخش اقدامات بین المللی و ارزی در انتظار رویدادهای مثبتی باشند. پیش از این نفس تحریم و ممنوعیت فعالیت های بین المللی و مبادلات در این حوزه تاثیر زیان باری را برای برخی بانک ها خصوصا بانک هایی که دارای شعب و واحدهای خارج از کشور بودند،رقم زد و اینک فرصتی مهیا شده تا با توانی مضاعف بانک های خط شکن تحریم این بار با برقراری روابط کارگزاری مفید و سازنده با کارگزاران بزرگ اعتبارات بلند و کوتاه مدت مناسبی را برای مشتریان برقرار کنند. بنابراین پیش بینی می شود که سپرده های ارزی با قیمت مناسب،احیا کارمزدها در این بخش و در نهایت سودآوری واحدهای برون مرزی بر توانمند سازی نظام بانکی کشور بیافزاید .

بر این اساس سید بهاءالدین حسینی هاشمی کارشناس اقتصادی و از مدیران قدیمی نظام بانکی کشور است در این خصوص عنوان می کند که بازگشایی دروازه های مالی کمک خواهد کرد که روابط کارگزاری نظام بانکی کشور با سایر بانک های غربی احیا شده و ارزش سهام بانک ها تقویت شود .

وی بااشاره به واحد های خارج از کشور برخی بانک های بزرگ نظیر صادرات و ملت و ... عنوان می کند که به طور مثال بانک صادرات حدود 8 شعبه در امارات متحده عربی دارد که واحد امارات پیش از این از جمله واحد های فعال بانک بوده است که مشتریان محلی قابل توجهی داشت که بعضا ایرانی نبودندو به دلیل سابقه طولانی و خوشنامی با بانک صادرات مراوده مالی داشتند که در اثر این تحریم ها این فعالیت ها کمرنگ شد.
حسینی هاشمی با بیان اینکه این شعبه پیش از این دومین بانک سودده امارات وشعبه ای موفق به لحاظ حجم عملیات بود که از تجارت و گردش مالی مشتریان سود مناسبی نیز داشت عنوان می کند که در زمان تحریم های یکجانبه این ارتباط قفل بود و مشتریان و مطالبات بانک مانده بود.

وی با بیان اینکه امید که با تدبیر مدیران فعلی بانک ها و البته بانک صادرات ظزفیت های خارج از کشور بانکی احیا شود تصریح کرد که یکی دیگر از واحد های توانمند بانکی پی ال سی لندن است که با شرکت های بزرگ در تامین مالی پروژه های بزرگ سابقه همکاری دارد و می تواند درآمد خوبی را حاصل کند.

این کارشناس بانکی فیوچر بانک بحرین،بانک های ایرانی در آلمان ،لبنان و ... را از دیگر ظرفیت های بانکی ایران دانست و عنوان کردکه راه اندازی مجدد فعالیت های این بانک ها و ایجاد روابط کارگزاری با بانک های بزرگ رونق مضاعف را به اقتصاد کشور باز می گرداند. حسینی هاشمی ابراز داشت که پیش از این 1000 بانک کارگزار بانک های ایرانی بودند که از این تعداد 100 بانک از جمله بانک های برتر دنیا بودند و امیدواریم که دوباره این روابط احیا شود.
با این اوصاف فرصت مناسبی است تا ریفاینانس،سپرده گذاری ،دوره های آموزشی و سرویس های خدمات تخصصی که پیش از این حذف شده بود دوباره احیا شود .
این کارشناس در پایان اذعان می کند که با بکارگیری منابع ارزی بلوکه شده توسط بانک های ایرانی رونق بیشتر متوجه نظام بانکی خواهد شد.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود