امروز: پنج شنبه، 6 اردیبهشت 1403
10/28 1394

ایران و جهان - با آغاز روز بی تحریم عملا نظام بانکی به شرایطی بازگشت دارد که می تواند از حالت جزیره ای خارج شده و تعاملات خود را با بانک های معتبر دنیا از سر بگیرد . نظام بانکی با روزهای داد و ستدهای پرهزینه فاصله می گیرد و بار دیگر شاهد رشد درآمدهای غیرمشاع بانکی که در سایه داد و ستدهای بین المللی نظیر گشایش اعتبارات ، ال سی و درآمدهای کارمزدی است خواهیم بود .
به گزارش ایران و جهان ، در بیانیه مرکز کنترل دارایی های خارجی وزارت خزانه داری امریکا اسامی نهاد ها و شرکت هایی که از تحریم های هسته ای خارج می شوند ذکر شده است که به صراحت نام بانک ملت در این فهرست قراردارد. همچنین وزیر امور خارجه کانادا نیز در خصوص تصمیمات شورای امنیت ابراز داشته که احتمالا کانادا نیز در مورد تحریم ایران بازنگری می کند. بنابراین انتظار می رود که سایر تحریم های یک جانبه خصوصا نظام بانکی نیز با گشایشاتی همراه باشد.

بانک ملت که در این سال ها در سایه تحریم های یکجانبه و مغرضانه قرار گرفت است چگونه می تواند از شرایط مثبت پیش رو عبور کند . شایدیکی از مهمترین امتیازات لغو تحریم ها برای بانک ملت افزایش درآمدهای غیر مشاع از محل بازگشایی اعتبارات اسنادی،عاملیت نقل و انتقال ارز دولتی در دوره پس از تحریم ها باشد.

برخی منابع معتقدند که در پی اخبار مثبت برداشته شدن تحریم ها در روزهای اخیر برخی مناسبات دیگر در بانک هایی نظیر ملت نیز به رشد بانک کمک شایانی داشته تا جایی که گفته می شود این بانک توانایی شناسایی سود مناسبی از محل درآمدهای غیر عملیاتی را دارد و بحث افزایش سرمایه 50درصدی بانک از محل آورده و سود انباشته به پتانسیل ها افزوده است .

این گزینه کم ریسک در گروه بانکی ها اخیرا تفاهم نامه سندیکایی را با بانک های سپه ،پارسیان به امضا رسانده است و در حوزه قراردادهای مشترک همکاری بسیار فعال بود.
اما بازگشت به روزهای طلایی که در آن مبادلات بین المللی از اهیمت فراوانی در گزارشات برخوردار بود برای بانک ملت نیز مانند سایر بانک ها از اهمیت فراوانی برخوردار است . میشائیل توکاس رئیس اتاق بازرگانی ایران و آلمان می گوید که این روزی است که منتظرش بوده ایم و 300 نفر از اشخاص حقیقی و حقوقی از فهرست تحریم ها خارج شده اند . اما با وجود برداشته شدن تحریم ها هنوز مشخص نیست چه تعداد از بانک های بین المللی وارد ارتباط دوباره با کسب و کارهای ایرانی خواهند شد .در هر حال باید اذعان داشت که در دوران پسا تحریم گشایشات اقتصادی مناسب تری شکل خواهد گرفت و پایان تحریم ها پایان یک دوره تنگنای مالی نیست بلکه آغازی است برای تسهیل ارتباطات و مناسبات اقتصادی و گشایشات مالی با موسسات و بانک های بزرگ که دراین فضا بانک هایی نظیر ملت با وجود بدنه قدرتمند و سابقه فعالیت های طولانی در عرصه بین المللی پیشتاز باشند.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود