امروز: سه شنبه، 18 اردیبهشت 1403
06/22 1394

ایران و جهان - مدیرعامل بانک کشاورزی تائید می کند که آمارهای معاون نظارتی بانک  مرکزی در خصوص بدهی های بانک کشاورزی به بانک مرکزی واقعی است اما اذعان دارد که این بدهی ها در یک سال اخیر پدید نیامده است . 
مرتضی شهید زاده مدیرعامل بانک کشاورزی در پاسخ به ایران و جهان در خصوص اینکه اخیرا معاون نظارتی بانک مرکزی، بانک کشاورزی را بدهکارترین به بانک مرکزی معرفی کرده است عنوان می کند که بانک کشاورزی در سال های گذشته خط اعتباری از بانک مرکزی دریافت کرده بود که با نرخ ترجیحی به بخش کشاورزی اعطا شد که به دلایل مختلف این خط اعتباری نوسان پیدا کرد و در مقاطعی فشارهایی به بانک وارد شد و بانک موظف به پاسخ گویی به کشاورزان بود .
وی در ادامه سخنان با بیان اینکه بانک مرکزی مجبور به اخذ تسهیلات از بانک مرکزی شد اذعان کرد که 11 هزار میلیارد تومان اضافه برداشت از بانک مرکزی صورت گرفت و از زمان حضورم در بانک کشاورزی این روند کاهش پیدا کرد تا جایی که تا 31 مرداد سال جاری بدهی ها به 6 هزارو 900 میلیارد تومان رسید .
شهیدزاده اذعان کرد که در این مدت نه تنها پرداخت تسهیلات به بخش کشاورزی کاهش پیدا نکرد بلکه در سال 93 با افزایش ارائه تسهیلات به این بخش مواجه بودیم .
شهید زاده اذعان دارد که این بدهی ها در یک سال به وجود نیامده و از سال های یش پدید آمده و البته ما به ازای این اضافه برداشت ها دولت به بانک کشاورزی بدهی دارد . مدیرعامل بانک کشاورزی به تمهیدات در این زمینه اشاره می کند و می افزاید که برنامه داریم که با افزایش بهره وری و جذب منابع اضافه برداشت ها را کاهش دهیم.البته در این بخش تعیین تکلیف بدهی ها منجمله صندوق بیمه کشاورزی و 8 هزار میلیارد تومان بدهی دولت به این بانک نیز در دستور کار قرار دارد .وی در پایان سخنان این بخش اضافه کرد کهمجموعه بانک اخذ خط اعتباری جدید از بانک مرکزی را نیز در دستور کار دارد و با تعامل مثبتی که وجود دارد امیدواریم که بتوانم این خط اعتباری را دریافت کنیم . 
البته شهید زاده در ادامه سخنان خود به بحث افزایش سرمایه بانک کشاورزی به 20 هزار میلیارد ریال تا پایان سال خبرداد و افزود با حمایت دولت افزایش سرمایه بانک کشاورزی بالغ بر 20 هزار میلیارد ریال تصویب شده است که تا آخر سال در اختیار قرار می گیرد.
وی با تاکید بر توجه دولت به بخش کشاورزی افزود : در مرحله نخست 5 هزار میلیارد ریال برای افزایش سرمایه به بانک کشاورزی نقدا از خزانه اختصاص یافت که با این اقدام سرعت تسهیلات دهی به متقاضیان در بخش کشاورزی افزایش می یابد .

شهیدزاده در بخش دیگری از سخنان خود اذعان دارد که میزان گندم برداشتی از ابتدای فصل توسط کشاورزان سراسر کشور به هفت میلیون و950 هزار تن رسید که این میزان به ارزش 9 هزار و 300میلیارد تومان خریداری شده است.
وی اظهار داشت: مطالبات کشاورزان با توجه به تخصیص منابع و عاملیت بانک کشاورزی در کمترین زمان ممکن به حساب این افراد واریز شد و در واقع سیاست حمایت از گندمکاران شکل اجرایی به خود گرفت.
شهیدزاده تصریح کرد: تاکنون هشت هزار و 400 میلیارد تومان از وجوه گندمکاران تامین و به حسابشان واریز شده ودرصورت تامین اعتبار از سوی دولت بقیه طلب آنها تا پایان شهریور ماه جاری پرداخت خواهد شد.
وی افزود: طی سالهای قبل پرداخت مطالبات گندمکاران تا پایان آبان و آذر ماه به طول می انجامید.

وصول 234 هزار میلیارد ریال مطالبات معوق 
وی درباره مطالبات معوق بانک کشاورزی نیز گفت: در سال گذشته 234 هزار و 621 میلیارد ریال از مطالبات معوق وصول شد که این میزان نسبت به سال ماقبل خود 16 درصد افزایش وصولی نشان می دهد که این امر بیانگر تعامل بانک کشاورزی و مشتریانش است.
وی تصریح کرد: ما هر جایی که نیاز باشد قبل از آنکه دولت و مجلس تعیین تکلیف کنند، براساس سابقه کشاورزی با تولیدکنندگان مذاکره و بخشی از معوقات را به شکل نقدی و بخشی دیگر را تقسیطی دریافت می کنیم تا مشکلی برای تولیدکنندگان رخ ندهد.
وی اضافه کرد: ما براساس دستورالعمل دولت گاها 100 درصد معوقات بانکی کشاورزان را یا بخشیده و یا تقسیط مجدد می کنیم.
وی تصریح کرد: همچنین در برخی از مواقع سرمایه در گردش نیز به کشاورزان داده می شود تا تولیدکننده بتواند به چرخه تولید بازگردد و اشتغالزایی ایجاد کند.

بانک کشاورزی به دنبال تملک املاک و اموال بدهکاران نیست 
مدیرعامل بانک کشاورزی گفت: سیاست جدید این بانک در ارتباط با بدهکاران عدم تملیک املاک آنان است و در صورتی که بدهکاران بدهی معوقه داشته باشند به هیچ وجه به سراغ تملیک اموال نخواهیم رفت، زیرا معتقدیم که با تعامل این کار راحت تر پیش خواهد رفت.
مدیرعامل بانک کشاورزی در ارتباط با بخشودگی تسهیلات کشاورزان، اظهار داشت: بانک کشاورزی همچنین مبلغ 16 هزار میلیارد ریال را در سال 93 بخشیده است.
وی اضافه کرد: سال گذشته بانک کشاورزی در حدود 253 هزار میلیارد ریال تسهیلات پرداخت کرده که بیش از 96 درصد این تسهیلات مبلغی کمتر از 50 میلیون تومان بوده است.
وی درخصوص تصمیم گیری نرخ تسهیلات بخش کشاورزی، گفت: شورای پول و اعتبار باید در این ارتباط تصمیم بگیرد و براساس ماده 92 قانون برنامه پنجم هرگونه کاهش در نرخ تسهیلات را باید یارانه اش را دولت تامین کند.


فعالیت های بین المللی و ارزی
شهیدزاده بانک کشاورزی را در همکاری بین المللی فعال عنوان کرد و افزود: سال 93 بیش از 3 میلیارد دلار گشایش اعتبارات اسنادی، بیش از 2.3 میلیارد دلار حواله های ارزی بابت واردات کالا و بیش از 535 میلیون دلار ثبت سفارش از طریق این بانک انجام شده است.
وی تصریح کرد: برای پساتحریم در نظر داریم برنامه بکارگیری از ابزارها، تکنولوژی های جدید، تغییر در نظام بانکداری جدید برای توسعه در خدمات بخش کشاورزی و تولید داشته باشیم.
وی اظهار داشت: همچنین برای استفاده از منابع سایر نهادهای بین المللی از جمله آپراکا که اتحادیه اعتبارات روستایی کشاورزی آسیا و اقیانوسیه است با اهدافی از جمله توسعه پایدار، ارتقای سطح همکاری بانک ها، ایجاد شبکه نظام مند تبادل اطلاعات مالی و بانکی، تبادل کارشناس در میان اعضا در این اتحادیه حدود 70 عضو داریم.

وی با بیان آنکه سال گذشته از منابع بانک کشاورزی حدود 280 هزار میلیارد ریال اعتبارات به بخش کشاورزی اختصاص یافت، پیش بینی کرد: امسال این رقم به 302 هزار میلیارد ریال افزایش یابد.
وی، افزایش توان سرمایه گذاری برای توسعه بخش کشاورزی و بکارگیری بستر ارزی در صندوق توسعه ملی را از دیگر برنامه های بخش کشاورزی در سال 94 برشمرد و افزود: در حال حاضر حدود 500 میلیون دلار در صندوق توسعه ملی برای توسعه صنعت کشاورزی قرارداد بسته ایم و پیش بینی می شود که تا پایان سال این مبلغ به 1.5 میلیارد دلار تسهیلات ارزی افزایش یابد.

پرداخت اعتبارات خرد تا سقف 50 میلیون تومان طی سالجاری 
مدیرعامل بانک کشاورزی افزود: سال گذشته سامانه ای برای پرداخت اعتبارات خرد به کشاورزان طراحی شد که براساس آن در مدت زمان 48 تا 72 ساعت پس از درخواست متقاضی برای دریافت تسهیلات وام به کشاورزان پرداخت می شود.
وی با اشاره به اینکه سال گذشته تا سقف 20 میلیون تومان امکان پرداخت از طریق این سامانه وجود داشت، گفت: امسال امکان پرداخت تا سقف 50 میلیون تومان وجود دارد.
وی اضافه کرد: کشاورزان از طریق درخواست اینترنتی یا مراجعه به بانک ها می توانند از تسهیلات بانکی برخوردار شوند به طوری که 93 درصد وثیقه تسیهلات بانک کشاورزی برای کشاورزان وثایق منقول و کمتر از 7 درصد وثایق غیرمنقول است که تاکنون حدود 132 هزار و 468 میلیارد ریال تسهیلات بانکی را تمدید کرده ایم که این امر در راستای کمک به کشاورزان بوده است.

جذب 50 هزار میلیارد تومان در بازار سرمایه 
مدیرعامل بانک کشاورزی گفت: این بانک 50 هزار میلیارد تومان از بازار سرمایه جذب کرده و براساس مقررات بورسی 30 درصد را در اوراق بهادار و 70 درصد را در توسعه بخش کشاورزی با نرخ های معتبر به کشاورزان وام داده است.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود