امروز: دوشنبه، 10 اردیبهشت 1403
10/25 1394

ایران و جهان - لغو تحریم های اقتصادی ایران می تواند برای بانک های اماراتی سود خوبی به همراه داشته باشد که بر اساس اطلاعات موسسه بین المللی مالی (IIFF) روابط نزدیکی با شرکت های ایرانی دارند.


به گزارش گلف نیوز، اقتصاددان ارشد امور آفریقا و خاورمیانه در موسسه بین المللی مالی گاربیس ایرادیان می گوید: "امارات و لبنان از بهبود شرایط اقتصادی در ایران سود می برند. با توجه به مهارت های مالی لبنان و وابستگی های منطقه ای می تواند نقش مهمی در فاینانس و تامین سرمایه مورد نیاز اقتصاد ایران داشته باشد. شرکت های خارجی بیشتر می توانند در دبی حضور داشته باشند و با ایران کار کنند." 

صادرات امارات به ایران در سال ۲۰۱۴ به ۳۳ میلیارد دلار رسید (بیشتر صادرات مجدد) یعنی حدود یک سوم کل واردات ایران. در حالی که بیشتر چند ملیتی هایی که می خواهند با ایران کار کنند دبی را بعنوان قطب عملیاتی انتخاب می کنند که زیرساخت های خدمات مالی آن در حد خوبی توسعه یافته و می تواند جریان انتقال پول به ایران و خارج از آن را تقویت کند. 

موسسه رتبه بندی مودی در گزارش اخیر خود اعلام کرد بانک هایی که در کشورهای با روابط نزدکی با ایران هستند مثل امارات و لبنان و البته بطور بالقوه بانک های غربی، چینی و هندی جذب اقتصاد متنوع ایران و جریان قابل توجه تجارت آن می شوند. 

خالد هولادار افسر ارشد اعتباری در موسسه مودی می گوید: "پیش بینی می کنیم فرصت های تجاری دراز مدتی در صورت باز شدن اقتصاد ایران برای بانک های دبی فراهم شود بخصوص با در نظر داشتن ماهیت اقتصاد خصوصی دبی و قدرت آن در قطب لجستیک." 

به گفته تحلیل گران مودی اگرچه نظام بانکی در ایران فرصت هایی در پی دارد اما توسعه فیزیکی در ایران ریسک زیادی دارد. 

این موسسه رتبه بندی می گوید: محیط اجرایی و ژئوپلتیکی پر ریسک است و بانک های خارجی را در معرض مسائل کیفیت دارایی مخصوص به بازارهای نوظهور در حال تغییر زیاد قرار می دهد و نیاز به کنترل زیاد ریسک دارد. 

اگرچه چندین بانک، موسسه مالی و فعال خصوصی در زمینه سهام چندین ماه است برای حضور در ایران آماده می شوند اما عده زیادی می گویند آنها در حال بررسی توسعه ژئوپلتیکی منطقه هستند. 

مدیر عامل یک بانک در دبی می گوید: "امارات سابقه همکاری تجاری زیادی با ایران دارد. انتظار داریم نزاع های اخیر به هر حال حل شوند و انتظار نداریم این حرف ها مانع پیوستگی های تجاری شوند."

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود