امروز: سه شنبه، 18 اردیبهشت 1403
12/11 1394

گروه بازار پول - مدیرعامل بانک صنعت و معدن ، شعبه صندوق توسعه ملي اين بانك را شعبه ویژه برای ارائه تسهیلات به طرح‌های نو و کسب و کارهای نوپا در تهران اعلام كرد و گفت: در این شعبه بروکراسی‌ اداری برای ارائه تسهیلات، روان‌تر خواهد بود.

به گزارش پايگاه خبری راز پول ، افخمی در نخستین جشنواره کسب و کارهای نوپا كه با همكاري وزارت صنعت ، بانك صنعت و معدن و دانشگاه صنعتي اميركبير در اين دانشگاه صنعتی برگزار شد ، گفت: پیشرفت و توسعه تصادفی و اتفاقی رخ نمی‌دهد و حتماً یک برنامه و فلسفه پشت آن وجود دارد و اگر به کشورهایی همچون تایوان، ژاپن و سنگاپور نگاه کنیم، می‌بینیم که چشم‌انداز روشن، ساختار مناسب مدیریتی، ساختار چابک دولت و نیروی انسانی ماهر، بخشی از عوامل موفقیت‌شان بوده است، اگرچه شرط لازم و کافی نبوده است.

وی با تاکید بر اینکه نمی‌توان به سوالات جدید پاسخ‌های کهنه داد، تصریح کرد: وقتی به آمار برخی از همین کشورها نگاه می‌کنیم، می‌بینیم شاخص تولید ناخالص داخلی آنها با آنکه مساحت شان در حد یک دهم کشور ماست در سطح بسيار بالا يي قرار داشته و به نظر می‌رسد یک عزم و اراده ملی پشت این مسئله وجود دارد.

وی گفت: یکی از کارهایی که در این کشورها صورت گرفته ، ایجاد فرصت‌های برابر و روند رشد نوآوری‌هاست و آنها توانسته‌اند فرصتی برای شکل‌گیری ایده های نو ایجاد کنند و آن را از قوه به فعل تبدیل كنند.
 وی به نقش تامین مالی ایده‌های نو اشاره کرد و گفت: تامین مالی در دنیا فقط محدود به بانک‌ها نیست، بلکه صندوق‌های تامین مالی در دنیا شکل گرفته و این شرکت‌های نوآور بعد از مدتی سهمشان را در بازار بورس عرضه می‌کنند که خود سبب ایجاد منافع برای آنها می‌ شود.

افخمی به این نکته اشاره کرد که باید از مدل کسب و کارهای این گونه کشورها الگو بگیریم که نه تنها برای حمایت از ایده‌های نو مفید هستند، بلکه در جهت تقویت اقتصاد کشورمان هم می‌توانند نقش داشته باشند.
 مدیرعامل بانک صنعت و معدن در ادامه سخنان خود اين پرسش‌ را مطرح کرد که چرا هنوز ما نتوانسته‌ایم، در کشورمان به آنجایی که شايسته آنيم برسیم و اشکال کار ما کجاست؟
 وی گفت: باید پرسید آیا مدل‌های تامین مالی ما در ایران پاسخگو است؟ آیا سیاستگذاران کشور ما با کسب و کارها و ایده‌های نو آشنایی دارند؟ آیا ساز و کارهای مرسوم برای سرمایه‌گذاری و حمایت‌های مالی که به کار می‌گیریم کارآمدی لازم را دارند؟ آیا فعالان اقتصادی بخش خصوصی و حتی دولتی از کسب و کارهای نوپا حمایت نسبی انجام می‌دهند؟ اینها سوال‌هایی است که به نظر می‌رسد، باید به آن فکر کرد.
 وی به همکاری مشترک دانشگاه صنعتی امیرکبیر با وزارت صنعت ، معدن و تجارت و بانک صنعت و معدن اشاره کرد و گفت: این اقدام در راستای تسهیل کسب و کارهای نوپا است و از چند وقت پیش تلاش کرده‌ایم، تا برای صنایع کوچک و متوسط طرحی را طراحی کنیم که از بانکداری شرکتی متفاوت است و فعالیت‌های ما را سهل‌تر کرده است و دامنه اختیارات به استان‌ها داده شده، اما هنوز با چالش‌هایی روبرو هستیم.

وی تصریح کرد: باید فرایندهای بانکی برای کسب و کارهای نوپا مجدداً بازنگری شود، اما در عین حال خواسته‌ایم تا واحدی را به طور ویژه برای همین کار اختصاص دهند و تفاهم کرده‌ایم که یکی از شعب جدید ما در تهران با عنوان شعبه توسعه ملی در خیابان گاندی اين امر را به عهده بگيرد تا طراحان ایده‌های نو پس از این دچار بروکراسی اداری نشده و این شعبه سریع‌تر به نیاز این افراد پاسخ بدهد و بتوانند تسهیلات خود را دریافت کنند.
 مدیرعامل بانک صنعت و معدن بحث وثایق بانکی را یکی دیگر از مشکلات پیش رو برشمرد و گفت: بانک‌ها در زمان پرداخت وام این وثیقه‌ها را طلب می‌کنند که خود مشکلی دست و پا گیر است و از طرفی نرخ سود ٢١ درصد و در نهایت کاهش آن به ١٨ درصد برای کسب و کارهای نوپا پاسخگو نخواهد بود و بانک صنعت و معدن سعی می‌کند در این زمینه مشارکت داشته باشد.

دوره بازپرداخت وام یکی دیگر از دغدغه‌هایی بود که افخمی به آن اشاره كرد و افزود: سعی می‌کنیم برای آنهایی که امکان بازپرداخت ٣ ساله در کسب و کارهای نو امکان‌پذیر نباشد آن را ٢ سال دیگر هم افزایش دهیم.
 وی اظهار امیدواری کرد كه سرمایه‌گذاران داخلی از کسب و کارهای نوپا حمایت کنند که در این صورت بانک صنعت و معدن نیز حاضر است تا ٨٠ درصد تأمین مالی را بر عهده بگیرد.
 افخمی تصريح كرد : حمایت از کسب و کارهای نوپا را با دولت نيز مطرح کرده تا شاید بتوان از حمایت دولت هم در اين راستا برخوردار شود.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود