امروز: یکشنبه، 9 اردیبهشت 1403
12/12 1394

گروه بازار پول - بانک های ملت، انصار، آینده و دی در روزهای گذشته بخشی از عملکرد خود و بودجه سال آینده را منتشر کرده اند . گزارش پیشرو به بررسی بودجه ،عملکرد و پتانسیل های این گروه پرداخته است .

به گزارش پایگاه خبری راز پول ، بانک ملت که به تازگی اعلام کرده به استناد رای دادگاه ، اتحادیه اروپا محکوم به پرداخت کلیه هزینه‌های بانک ملت در پرونده شدبه تازگی بودجه سال آینده خود را اعلام کرده است. این در حالی است که مدیرعامل این بانک اذعان دارد که نظر به استحقاق قانونی بانک جهت مطالبه حقوق تضییع شده خود و مطالبه غرامت به واسطه تحریم‌ها، این بانک پرونده ارزیابی خسارات و ثبت آن در محکمه اروپایی را نظری آنچه در ثبت مطالبه 4 میلیارد دلاری خسارت در محکمه بریتانیایی در خصوص پرونده تحریم بانک ملت در بریتانیا به انجام رساند، طی ماه‌های آتی عملی خواهد ساخت.

انچه مسلم است دریافت خسارت از اتحادیه اروپا پیامدهای مطلوبی را برای بانک خواهد داشت .
به هر حال بانک ملت بودجه سال آینده را باافزایش 5درصدی پیش بینی کرده است . همچنین در این پیش بینی درآمد غیر مشاع بیشترین سهم را در آمد زایی بانک دارد به نحوی که 82درصد از وزن درآمد بانک از محل غیر مشاع و نیمی از درآمد غیر مشاع از محل سود تسهیلات اعطایی و عمدتا درآمد ارزی در این بخش تامین خواهد شد .

بررسی دقیق تر بودجه بانک نشان می دهد که درآمد مشاع به واسطه سود تسهیلات اعطایی 21 درصد افزایشی برآورد شده و سود تسهیلات پرداختی به سپرده گذاران 90 درصد از درآمد مشاع را به خود اختصاص داده است . این بانک درآمدهای کارمزدی را 12درصد افزایش داده که 43 درصد آن به کارمزد آبونمان کارت اعتباری اختصاص دارد . همچنین سهم کارمزد اعتبارات اسنادی ضمانت نامه های صادره از کل درآمد کارمزدی 23 درصد است که نسبت به بودجه 94 برابر 30درصد افزایش یافته است . در بخش هزینه ها نیز همچنان عمده این بخش با نسبت 65درصد و 21 درصدبه ترتیب به هزینه های عمومی - اداری و مالی اختصاص دارد.گفتنی است جمع هزینه های بانک بیش از 75 درصد درآمدهای کسب شده است .در مجموع بودجه ارائه شده توسط بانک ملت قابل تحقق است و در صورتی که در بخش هزینه ای و سودهای پرداختی کنترل داشته باشد می تواند به افزایش سود و تعدیل در طی دوره منجر شود . این سهم در ماه های آتی افزایش سرمایه 25درصدی از محل سود انباشته دارد و انتظار می رود سودی حداکثر 100 ریالی نیز در مجمع بین سهامدارانش تقسیم کند و به همین دلیل حداقل ارزش سهم 260 تا 310 تومان برآورد می شود .

اما از بانک انصار خبر می رسد که در حالی که بانک از بعد بنیادی کف قیمت سهم از 2200 تا 2400 ریال در نوسان است و حداقل ارزش سهم 3000 تا 32000 ریال است که با اصلاح قیمت یکی از گزینه های مناسب برای سال آتی خواهد بود. این نماد در صورتی که بتواند در بخش هزینه مطالبات مشکوک الوصول و هزینه های عمومی کنترل های لازم را به عمل آورد با توجه به دارایی ها و سرمایه گذاری ها می تواند با تعدیل سود مواجه شود.


اما وضعیت بانک آینده چگونه است ؟
بانک آینده بر اساس عملکرد نیمه اول سال جاری به دلیل آنچه رشد قابل توجه سود پرداختی به سپرده گذاران نامیده می شود و همچنین افزایش محسوس هزینه مالی و مطالبات مشکوک الوصول 3 ریال زیان برا سهام داران خود فراهم کرده است .این در حالی است که آینده در نیمه اول سال بیش از 5 هزار میلیارد ریال از محل فروش سهام حامی کیان سازه عایدی کسب کرد که اگر این فروش سرمایه گذاری نبود با سرمایه قدیم زیان بانک به بیش از 630 ریال افزایش یافته بود.این بانک بودجه 95 و عملکرد منتهی به 9 ماهه امسال را نیز هنوز منتشر نکرده است.

بانک دی نیز در روزهای اخیر دارای پتانسیل هایی است . این بانک به دلیل عرضه نیروگاه 2880 مگاواتی دماوند از  لحاظ ارزش اسمی و سودآوری در موقعیت مناسبی قراردارد و عرضه آن می تواند سود مناسبی را نصیب بانک دی کند .

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود