امروز: شنبه، 8 اردیبهشت 1403
06/26 1392

تا حالا شده نسبت به خرید لوازم خانگی ،صوتی تصویری اقدام کنید وبرای دریافت کارت ضمانت نامه و گارانتی محصول نیز مبلغی اضافه تر پرداخت کرده باشید؟
ایا واقعا ًگارانتی به نیازهای مصرف کننده در زمان تعمیر و تامین قطعات پاسخ میدهد ؟ابلته با توجه به اینکه اساساً گارانتی شامل آن دسته از خدمات و سرویس هایی میشود که مشتری بابت دریافت آن ملزم به پرداخت هزینه نخواهدبود لذا توقع مشتری این است که در هنگام بروز مشکل برای کالا یی که با ضمانت نامه معتبر !تهیه کرده شرکت ویا نمایندگی سازنده مسولیت ارائه خدمات رابه شکل کامل عهده دارشود .
اما یکی از کسانی که تلویزیون ال سی دی اش را از یکی از شرکت های معروف که بوغ تبلیغاتش درگوش مخاطبان است خریداری کرده ،اعتقاد دارد اصلاً گارانتی در ایران معنایی ندارد ،چراکه شرکت ها مواردی را که شامل گارانتی میکنند بسیار محدود و حتی با شرایط خاصی است .او با اشاره به نقصی که در دستگاه ال سی دی اش بوده میگوید:بهانه هایی نظیر نوسانات ولتاز برق یا اینکه فلان قطعه وعیب دستگاه شامل موارد گارانتی نمیشود ،باعث شده شرکت های خدماتی مجاز که از سوی نمایندگی ها برای تعمیرات به منازل مشتری ها مراجعه میکنند تمام هزینه ها را حتی بیشتر ازتعمیراتی های غیر شرکتی از خریدار طلب نمایند .
یکی دیگر از کسانی که برای تعمیر اجاق گاز ساخت داخل مورد گفتگو قرار دادم ،میگوید:بسیاری از اجاق های ایرانی غیر استاندارد تولید میشود و نشتی گاز و سوخت نادرست در شعله ها و فر گاز مشکلاتی برای مصرف کننده ایجاد میکند.
اسم چهار راه امین حضور برای همه کسانی که حد اقل یکبار نسبت به خرید لوازم خانگی اقدام کرده اند نامی آشناست که البته بورس این کالاها نیز محسوب میشود.در بعد ظهر یک روز آفتاب زده مرداد ماه سری به این منطقه زدم کارتن ها و پلاستیک های وکیوم لوازم برقی در گوشه و کنار خیابان و پاسا�?های آکنده از اجناس خانگی بارز ترین زبال های بازیافتی است که به چشم میخوردو البته صدای کولرها و دستگاه خای خنک کننده که مشتری را برای لحظه ای احساس خنکی به درون مغازه ها میکشاند .
در یکی از این مغازه ها وارد شدم و میان یخچال های بزرگ و لوکس و سایر کالاهای چیده شده در کنار هم به دنبال صاحب مغازه میگشتم که از لابه لای ماشین ها ظرف شویی و لباس شویی صدای صاحب مغازه مرا بخود آورد.
اقای صادقی سالهاست که در پاساز ایران به فروش لوازم خانگی مشغول است،از او در رابطه با وضعیت بازار و رونق کار جویا شدم و او نیز مانند همه اصناف و گروه های بازار، گله مند از رکود و نوسانات نرخ ارز.
اما وی بخاطر ارتباط بیشتر با نمایندگی های کالاهای وارداتی و همچنین تولید کنندگان لوازم خانگی داخلی داشته ،اطلاعات جامع و واقعی تری از سرنوشت لوازم خانگی با گارانتی در اختیارم گذاشت که البته تا حدودی با مصاحبه هایی که قبلاً با نمایندگی های خدمات پس از فروش شرکت های مختلف داشتم متفاوت و شاید متناقض بود!
این فروشنده و قدیمی بازار امین حضور میگوید:شرکت ها بخاطر کسب سود بیشتر و اینکه نمیخواهند بابت موارد گارانتی تعهد شده هزینه کنند ،نسبت انجام تعهدات خود کوتاهی کرده و با بهانه تراشی و بد قولی از انجام تعهدات خود شانه خالی میکنند .خیلی مواقع پیش آمده که ال سی دی داخل کارتن شکسته بوده وتحویل مشتری شده که در این شرایط قطعاًنمایندگی مسولیت تعویض کامل را بر عهده دارد ولی فروشگاه به عنوان واسط میان مشتری و شرکت متحمل ضرر شده چراکه فروشنده باید مشتری را راضی نگه داشته و متظر پرداخت از سوی شرکت باشد که در شرایط فعلی گاهی این روال ماه ها به طول می انجامد. 
اوبا اشاره به اینکه وضیت شرکت های خارجی نسبت به داخلی ها بهتر است میگوید:تولید برندهای غیر معتبر در گوشه و کنار کشور و سرانجام نافرجام بسیاری از آنها باعث سردرگمی خریداران اینگونه لوازم شده به عنوان نمونه یخچال سازی در یکی از شهرها اقدام به تولید کرده بود که برای داشتن ضمانت نامه کارت هایی بدون پشتوانه خود شرکت روی دستگاه نصب میکرد و از شرکت های خدماتی تازه کار و غیر متمرکز به عنوان نمایندگی ارائه سرویس نیز استفاده میکرد که هم خود شرکت سازنده پس از مدت کوتاهی ورشکست و تعطیل شد و هم شرکت خدماتی قادر به ارائه سرویس و تامین قطعات مورد نیازنیست. 
صادقی ورود کالاهای چینی بی کیفیت را نیز یکی دیگر از مشکلات خدمات پس از قروش عنوان کرده میگوید:خیلی از شرکت های بزرگ و نمایندگی های معروف کالا و لوازم خانگی نیز در مواردی که گارانتی شامل کالایی میشود با بهانه تراشی های مختلف خود را مجاز با دریافت وجه از خریدار میبینند که حتی نسبت به هزینه حمل و نقل نیز به دریافت هزینه های غیر معمول اقدام شده و از سوی مشتری شکایات زیادی را در این موارد دریافت میکنیم.او با اشاره به اینکه طی مدت هشت ساله گذشته بخاطر مشکلات اقتصادی و بعضی اوقات نوسانات نرخ ارز شرکتها با مشکلاتی مواجه شده بودند گفت: البته موضوع دست یابی به سود بیشتر منجر به رفتارهایی از سوی نمایندگی ها میشود که طیف وسیعی از خدمات و سرویس ها را تحت الشعاع خود قرار میدهد. البته اتحادیه نسبت به شرکت هایی که به تعهدات خود عمل نکنند و شکایاتی از سوی مشتری داشته باشند برخورد میکند ولی این موضوع خیلی نتوانسته اوضاع گارانتی و ضمانت نامه های بی ضامن را سامان بخشد.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود