امروز: دوشنبه، 31 اردیبهشت 1403
09/10 1393

ایران و جهان - افزایش هزینه های مالی بانک ایران و زمین نشان می دهد که بانک مرکزی و سایر بانک ها در این بخش به کمک بانک آمده اند.

به گزارش ایران و جهان ، بانک ایران زمین که بنابر اظهارات رئیس هیات مدیره اش بنادارد در آينده نزديك به يك بانك برتر تبديل شود تا پایان مهر ماه بالغ بر 1 هزار و 822 میلیارد ریال مطالبات سررسید گذشته ،معوق و مشکوک الوصول دارد و در این مدت نسبت تسهیلات اعطایی به سپرده های اشخاص را به 49.1 درصد رسانده است . همچنین نسبت تسهیلات اعطایی بانک به کل سپرده های 47.7 درصد و مطالبات غیر جاری به تسهیلات اعطایی نیز به 8.5درصد گزارش شده است .

بررسی های مالی از عملکرد واقعی این بانک نشان می دهد که ایران زمین در فصل بهار و تابستان 2هزار و 654 میلیارد و 808 میلیون ریال از تسهیلات اعطایی سود به دست آورده و در این مدت توانسته مبلغ 96میلیارد و 379میلیون ریال سود خالص به دست آورد .
اما جمع هزینه های این بانک نکته جالب توجهی است که کارشناسان به آن اشاره می کنند.
بانک ایران زمین که در شهریور سال جاری اساسنامه تیپ بانک مرکزی را به تصویب رسانده در نظر داشت تا پایان سال مالی جاری مبلغ یک هزار و 742 میلیارد ریال هزینه ها را جمع کند،اما وضعیت مطابق پیش بینی ها پیش نرفت و در نیمه اول سال این بانک مبلغ 2هزار و 282 میلیارد و 490میلیون ریال هزینه کرده بود.
به هر حال بانک ایران زمین هزینه های مالی را نیز با شتاب قابل توجهی پوشش داد و بیش از پیش بینی ها حرکت کرد به طوری که پیش بینی این بانک برای هزینه های مالی مبلغ 220میلیارد و 525 میلیون ریال برای امسال بود، اما عملکرد واقعی بانک در 6ماهه اول سال حکایت دیگری دارد. به گفته کارشناسان پوشش یک هزار و 570میلیارد و 412 میلیون ریالی این بانک در این مدت نشان داد که محاسبات این بانک برای کسب سپرده و اعطای تسهیلات چندان هم موفق نبوده و بانک برای اعطای تسهیلات، از بانک مرکزی و سایر بانک ها، کمک گرفته است.

در نهایت ایران زمینی ها با افق 105 ریال سود برای هر سهم طی امسال، در نیمه اول سال، توانستند24 ریال آن را محقق کنند. با این وصف این بانک در نیمه دوم سال راه طولانی برای رسیدن به پیش بینی ها دارد.

لازم به اشاره است با توجه به تغييرات چشمگير در برخي سرفصل ها از جمله ساير حساب هاي دريافتني، سود حاصل از سرمايه گذاري ها و سپرده گذاري ها، ساير درآمد ها همچنين سرفصل هزينه‌هاي مالي، شرکت هيچ گونه توضيحي در اين خصوص ارائه نکرده است.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود