امروز: شنبه، 8 اردیبهشت 1403
12/17 1393

گروه تالار- این هلدینگ که تاکنون 3 تا از زیرمجموعه ها را روانه بازار سرمایه کرده است، به گفته مدیرعامل آن درصدد رساندن این تعداد به 6 شرکت است. 

تا پیش از سال 1377، سرمایه های آزاد و سرگردان پرسنل شاغل و بازنشسته گروه صنعتی ایران خودرو به دلایل ذیل براحتی از دست آنان خارج می‌شد : نبود فرصتهای مناسب سرمایه گذاری، ریسک سرمایه گذاری در موسسات غیر بانکی، جذاب نبودن نرخ سود سپرده های بانکی، عدم آگاهی کافی از چگونگی خلق ارزش افزوده برای سرمایه‌ها و نداشتن زمان کافی جهت پرداختن به امور سرمایه گذاری از سوی شاغلین.

همین امر، نگرانی های بسیاری برای پرسنل بوجود آورده بود. در این شرایط، ایجاد تشکیلاتی مطمئن و قابل اعتماد در درون مجموعه برای جمع آوری و حفظ سرمایه ها،یکی از اصلی ترین خواست‌های پرسنل به شمار می‌آمد. 
از اين رو شركت تعاوني خاص كاركنان ايران خودرو در اسفند ماه 1377 با عضويت 50 نفر از پرسنل ايران خودرو با هدف تامين آينده اي شايسته براي اعضاء خود تاسيس و هم اكنون پس از گذشت پانزده سال فعاليت، بيش از 60 هزار عضو و بالغ بر 4800 ميليارد ريال سرمايه در اختيار دارد که از این میان ، شاغلین 95 درصد و بازنشستگان 5 درصد از اعضاء را تشکیل داده‌اند. همچنین 80 درصد از شرکتهای تابعه گروه صنعتی ایران خودرو تا سال 1385 به عضویت تعاونی خاص درآمده‌اند که این رقم هم اکنون به 93 درصد افزایش یافته است.

اين شركت در راستاي اهداف تعاوني و با رعايت ضوابط و مقررات مربوط، نسبت به جذب سرمايه، انجام فعاليتهاي متنوع در بازار، ارائه خدمات، بازرگاني سرمايه توانسته است با حفظ ارزش سرمايه سهامداران و پرداخت سودهايي به مراتب بالاتر از ارقام رايج در نظام بانكي و حتي موسسات مالي و اعتباري، رضايت اعضاء و سرمايه گذاران خود را جلب نمايد.

حضور فعال و پر ثمر تعاوني خاص در بازار سرمايه كشور، موجب شد تا شركت در سال 1392 به افتخارات جديدي دست پيدا كند و جوايز متعددي را نصيب خود کند. اخذ رتبه در بين 100 شركت برتر كشور در سال 1392 و معرفي تعاوني خاص به عنوان تعاوني برتردرعرصه هاي اقتصادي و صنعتي كشور در سال 1392 توسط وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي، از مهمترين عناوين كسب شده در اين سال است. فعاليتهاي موثر اين شركت در سالهاي گذشته، موجب شد تا بطور مستمر طي سالهاي 86 الي 88 از سوي وزارت تعاون، بعنوان تعاوني برتر فرا استاني در زمينه خدمات شناخته شده و از سوي رياست محترم جمهوري و وزير تعاون مورد تقدير قرار گيرد.

این مجموعه، زیرمجموعه های بسیاری دارد که 3 شرکت از آنها در بازار سرمایه حضوری فعال دارند و نکته اینکه غلامی مدیر عامل تعاونی خاص کارکنان ایران خودرو، از ورود سه شرکت دیگر از زیرمجموعه ها به بازار سرمایه خبر داد و گفت: در آینده 3 شرکت جدید با توجه به ظرفیت‌های موجود به بازار سهام عرضه خواهند شد. یکی از این شرکت ها، شرکت تولیدی صنعتی گوهرفام است که در زمینه تولید رنگ و پوشش های صنعتی فعالیت می کند و دو شرکت فعال در زمینه صنعت و خدمات هستند که برای ورود به بازار سرمایه آماده می شوند.

ابراهیم غلامی مدیر عامل هلدینگ تعاونی خاص کارکنان ایران خودرو در گفتگوی اختصاصی با ایران و جهان، با اشاره به اهتمام این هلدینگ برای ورود به دیگر صنایع بورسی می گوید: در حال حاضر کار مطالعاتی برای ورود به دیگر سهام وصنایع بورسی در حال انجام است و به زودی نتیجه آن مشخص خواهد شد. وی ادامه می دهد: برای ورود جدید به سهام دیگر شرکت های بورسی، با نگاه حاکمیتی وارد می شویم.

لازم به اشاره است مطابق آخرین اطلاعات، هلدینگ تعاونی خاص کارکنان ایران خودرو در حال حاضر سهامدار26 درصد لیزینگ ایرانیان در بورس، و 58 درصد گسترش سرمایه گذاری ایرانیان درفرابورس است. همچنین این هلدینگ سهامدار شرکت گسترش تجارت و سرمایه ایرانیان فرابورس نیز هست اما میزان این سهامداری در صفحه معاملات آن مشخص نشده است.

ابراهیم غلامی در پاسخ به سوال که آیا این هلدینگ نیز برنامه ورود به بازار سرمایه را دارد، گفت: در مدیریت قبلی، بحث ورود هلدینگ تعاونی خاص کارکنان ایران خودرو به بازار سرمایه مطرح شده بود که مقاومت اعضاء مواجه شد. وی ادامه داد: رضایت 70هزار سهامدار این تعاونی برای ما مهم است و در صورت توافق اعضاء این تعاونی به بازار سرمایه وارد خواهیم شد.

شرکت های بورسی تعاونی خاص کارکنان ایران خودرو شامل شرکت لیزینگ ایرانیان، شرکت گسترش تجارت و سرمایه ایرانیان و شرکت گسترش سرمایه گذاری ایرانیان، است.

شرکت لیزینگ ایرانیان 
شرکت لیزینگ ایرانیان که با نماد" وایران" با سرمایه یک هزار میلیارد ریالی در بازار دوم بورس فعالیت می کند، این شرکت، سودهر سهم را برای سال مالی 93 مبلغ 284ریال پیش بینی کرده و تا پایان آذرماه با شناسایی 205ریال سود برای هر سهم، 72درصد پیش بینی ها را پوشش داده است. لیزینگ ایرانیان با سرمايه‌گذاري شركت تعاوني خاص كاركنان ايران خودرو تاسيس و با همكاري تعدادي از مديران و كارشناسان صنعت ليزينگ به طور تخصصي در امر واگذاري اقساطي خودرو شروع به فعاليت کرده است.
این شرکت در پیش بینی بودجه 94 با کاهش یک درصدی سود هر سهم را مبلغ 280 ریال پیش بینی کرد این درحالی است که این رقم در در سال مالی جاری مبلغ 284 ریال درنظر گرفته شده است.
سود عملیاتی این شرکت با 3درصد کاهش نسبت به 93 ، مبلغ 325 میلیارد و 172 میلیون ریال و سود خالص نیز با کاهش یک درصدی نسبت به مدت مشابه قبل، به میزان 279 میلیارد و 948 میلیون ریال لحاظ شده است.

شرکت گسترش تجارت و سرمایه ایرانیان
شرکت گسترش تجارت و سرمایه ایرانیان با نماد"تجار" با سرمایه 600 میلیارد ریال در بازار عادی پایه فرابورس فعالیت می کند.
این شرکت تا پایان آذرماه مبلغ 48ریال سود برای هر سهم ساخته که بررسی های مالی نشان می دهد این رقم نسبت به مدت مشابه قبل 64 درصد کاهش یافته است.
"تجار" در پرونده 9ماهه تعدیلات سنواتی نیز دارد. این شرکت در 9ماه مبلغ 13میلیارد و 141 میلیون ریال تعدیلات سنواتی ثبت کرده است درحالی که این رقم در مدت مشابه قبل 531 میلیون ریال بوده است.

شرکت گسترش سرمایه گذاری ایرانیان
این شرکت با نماد "وگستر" در بازار عادی فرابورس با سرمایه 400میلیارد ریال حضور دارد. این شرکت تا پایان آذر ماه علاوه بر محقق نکردن سودی برای هر سهم، مبلغ 159ریال زیان برای هر سهم ساخت. گسترش سرمایه گذاری ایرانیان در 9ماهه ابتدای سال، مبلغ 63میلیارد و696میلیون ریال زیان خالص داشت و سود عملیاتی این شرکت در این مدت مبلغ 992 میلیون ریال اعلام شده بود.
این شرکت نیز تعدیلات سنواتی را در پرونده دارد که بررسی های مالی نشان می دهد که وگستر مبلغ 89 میلیون ریال تعدیلات سنواتی را در مدت زمان مذکور در پرونده دارد.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود