امروز: چهارشنبه، 19 اردیبهشت 1403
12/20 1393

گروه تالار- بانک تجارت که مالک 99.5 درصدی یک شرکت بود برنامه خروج از ترکیب سهامداری این شرکت را عملی کرد.

عرضه 99.5درصدی سهام شرکت مولد نیروگاهی تجارت فارس توسط بانک تجارت، به یکشنبه 24اسفند افتاد. این عرضه قراربود امروز بیستم اسفند ماه صورت گیرد. 

به گزارش ایران و جهان، بانک تجارت که این واگذاری را در راستای خروج بانک از بنگاهداری عنوان می کند، توضیح می دهد که فعالیت اصلی بانک واسطه گری وجوه، تجهیز و تخصیص بهینه منابع بانکی است اما در سالهای اخیر و راستای فرآیند خصوصی سازی، حجم قابل ملاحظه ای از سهام شرکت ها و دارایی های دولتی به عنوان رد دیون دولت به بانک واگذار شده که این امر موجب ورود اجباری بانک به فعالیت بنگاه داری و شرکت داری و دور شدن از فعالیت اصلی شده مضافا اینکه این واگذاری باعث عبور بانک از حدود مجاز فردی و جمعی نسبت های نظارتی در حوزه سرمایه گذاری شده است. براین اساس و با استناد به مفاد سیاست های اقتصادی دولت برای خروج غیر تورمی از رکود مبنی بر خروج بانک ها از فعالیت بنگاه داری، برنامه واگذاری سهام شرکت های تحت پوشش از جمله شرکت مولد نیروگاهی تجارت فارس از ابتدای سال در دستور کار این بانک قرار گرفته و به طور طبیعی جریان درآمدی آن نیز در پیش بینی های سود هر سهم که تاکنون افشا شده، لحاظ شده است. شایان ذکر است این امر ضمن ایجاد فضایی جهت بازگشت منابع بانک، بهبود نسبت های نظارتی بانک را در بخش سرمایه گذاری در پی خواهد داشت.

با فرض فروش سهام شرکت موضوع گزارش، به قیمت پایه 16هزار میلیارد ریال، درآمد ناخالصی حدود 7500میلیارد ریال بدون لحاظ مالیات و هزینه های کارمزد، عاید این بانک می شود که این درآمد در حقیقت بخشی از درآمد 9هزار میلیارد ریالی پیش بینی شده ا ز بخش سرمایه گزاری بانک در آخرین گزارش افشا شده است.

مشخصات شرکت مولد نیروگاهی تجارت فارس به شرح جدول است: 

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود