امروز: دوشنبه، 10 اردیبهشت 1403
05/25 1402



گروه تالار - شرکت سرمایه گذاری گروه صنایع بهشهر ایران در سال های اخیر به واسطه برخی سرمایه گذاری ها که ریسک مضاعفی را به سهامداران تحمیل کرده بود، با چالش های زیاد مواجه شده است. اما پس از تغییر این شرایط و رویکردهای جدید مدیریتی، رفته رفته با بهبود شرایط و مدیریت ریسک های سرمایه گذاری و پیگیری مستمر مدیران، شرایط شرکت به تدریج تغییر یافته و در مسیر بهبود و رشد قرار گرفته است.

در این میان سعید کریمی متولد سال 1364، فارغ التحصیل رشته مهندسی صنایع  که از مقطع لیسانس تا دکتری را در دانشگاه امیرکبیر و علم و صنعت گذرانده در جایگاه مدیرعامل شرکت، راهبری شرایط تغییر را عهده دار بوده است. او از اواخر مرداد 1401 وارد «وصنا» شده و پس از طی مراحل اخذ تائید صلاحیت حرفه ای مدیران از بورس بعنوان عضو هیأت مدیره «وصنا» تاکنون مسئولیت هدایت این مجموعه را بر عهده دارد. آنچه در ادامه خواهید خواند مرور وقایعی است که او در مدت مسئولیت خود در این مجموعه تلاش کرده که کارسازی کند.

 

- در بدو ورود به «وصنا»  با چه چالش هایی روبرو بودید؟

مهمترین چالش در بدو ورود، همان مسائلی بود که در گزارش حسابرسی ویژه تابستان 1401 به آن اشاره شده. اما اصلی ترین مانع حل آن موارد، درگیری ها بین تیم مدیریتی شرکت و ضعف حاکمیت شرکتی بود که شواهد آن در صورت های مالی شش ماهه سال گذشته موجود است. با وجود گذشت چندین ماه از مجمع تعیین اعضا هیأت مدیره، عملاً هیچ کدام از اعضاء حقوقی هیأت مدیره، نماینده ای برای حضور در هیأت مدیره تعیین نکرده بودند و شرکت از لحاظ کادر سطوح عالی مدیریتی دچار چالش بود. 

 

- در گزارش ویژه حسابرسی به چه مواردی اشاره شده بود؟

در سال 1401 گزارشی تحت عنوان گزارش حسابرسی ویژه به درخواست و دستور سهامداران توسط مؤسسه حسابرسی تهیه شده بود تا عملکرد مدیران شرکت در سال های 1399 و 1400 مورد ارزیابی دقیق تری قرار گیرد. این گزارش به نکات مبهمی در خصوص معاملات صورت گرفته و موارد متعدد دیگر اشاره داشت و در خصوص بندهایی به سهامداران هشدار داد.

بنابراین یکی از وظایف مدیریت شرکت از آن مقطع تا امروز، پیگیری موضوعاتی است که گزارش حسابرسی ویژه به آن اشاره کرده و مجمع سهامداران، مدیریت شرکت را موظف به پیگیری آن کرده بود.

این موضوعات شامل معاملات املاک، مشارکت با شرکت سیف خودرو، سرمایه گذاری در پروژه مروارید و معاملات سهام بود.

 

- در مورد معاملات املاکی که در گزارش حسابرسی ویژه به آن اشاره شده چه کردید؟

در گزارش حسابرسی ویژه به ارزان فروشی ساختمان قبلی شرکت در خیابان شهانقی ملاصدرا و گرانخری ساختمان فعلی شرکت در خیابان حق شناس اشاره شده بود که در این خصوص شرکت تصمیم گرفت در جهت حفظ منافع ذینفعان ضمن تامین دلیل از کانون کارشناسان قوه قضاییه از تیم ارزیاب و مدیریت اسبق طرح دعوا کند و تیم حقوقی شرکت پیگیر این مورد است.


- در خصوص سرمایه گذاری در پروژه مروارید مختصری توضیح دهید. 

در مورد پروژه مروارید بطور خلاصه باید گفت سال 1399 «وصنا» تصمیم می گیرد برج نیمه کاره ای خریداری کند. این برج در نوع خود ویژگی های مثبتی دارد اما به دلیل تخلفاتی که سال 1400 در ساخت از طرف شهرداری اعلام می شود،  ادامه فعالیت اجرایی در آن متوقف شده است. هر چند از نیمه دهه 90 ساخت و ساز در آن متوقف بوده است. 

 

- تخلفات چه بوده و چرا به جریمه تبدیل نشده است؟ 

سند اصلی این ملک دارای کاربری باغ بوده و عملاً جواز ساخت آن در چارچوب برج باغ است. قانون برای هرگونه ساخت و ساز غیرمجاز و خلاف پروانه اولیه در مکانی با کاربری مذکور جریمه‌های سنگینی در نظر گرفته است. تخلف انجام شده بالغ بر 917 مترمربع اضافه متراژ در پوسته و469 متر اضافه متراژ در مشاعات و همچنین حدود 8 متر اضافه ارتفاع در کل بنا بوده است. با تلاش هایی که انجام شده موضوع اضافه ارتفاع در مرحله تجدید نظر کمیسیون ماده 100 حل شد، اما با توجه به بحث کاربری اصلی زمین امکان توافق با شهرداری در مورد سایر تخلفات وجود ندارد و تلاش ها برای تغییر رأی کمیسیون در دیوان عدالت اداری می بایست دنبال گردد که البته «وصنا» در اردیبهشت ماه شکایت خود را در دیوان عدالت اداری ثبت نموده و پیگیر موضوع است.

 

- در حال حاضر چه برنامه ای برای پروژه مروارید دارید؟

پس از سه نوبت مزایده برگزار شده برای این پروژه که بی نتیجه بود در نهایت مزایده نوبت چهارم با قیمتی بالاتر از قیمت پایه (قیمت پایه 567 میلیارد تومان بوده که نهایتاً با پیشنهاد 580 میلیارد تومان، برنده مزایده شناسایی شد) با موفقیت برگزار شد. در حال حاضر منتظر تکمیل وجه توسط برنده مزایده هستیم و در صورت تحقق معامله با رقم پیشنهادی سود 275 میلیارد تومانی نصیب «وصنا» خواهد شد. حتی در صورت عدم تحقق معامله نیز به هر حال این دارایی با رقم مذکور در سبد دارایی های شرکت باقی می ماند.

 

- در مورد قرارداد مشارکت مدنی با سیف خودرو و تضامین اخذ شده که در مجمع و گزارش ویژه به آن اشاره شده چه اقداماتی ترتیب دادید.

اجازه بدهید موضوع مشارکت با سیف خودرو را یکبار بصورت خلاصه برای مخاطبان عنوان کنم. در سال 1399 قراردادی با شرکتی که موضوع اصلی فعالیت آن تولید یا مونتاژ خودرو بوده منعقد می شود و در این قرارداد مجموعاً مبلغ 250 میلیارد تومان به عنوان سرمایه گذاری پرداخت می شود. 

بر اساس این قرارداد سیف خودرو متعهد می شود سهمی از سود حاصل از واردات قطعات و ساخت خودرو را به «وصنا» بپردازد. موضوع اهلیت طرف قرارداد، اعتبارسنجی آن و رعایت حقوق«وصنا» در قرارداد در جای خود محل بحث و تامل است لکن مسئله ای که معضل اصلی امروز «وصنا»ست املاکی است که بعنوان تضامین قرارداد  به مدت یکساله در رهن «وصنا» قرار گرفته بود. بر اساس مفاد قرارداد، چنانچه «وصنا» تا یکسال از شروع قرارداد به حقوق خود نمی رسید، امکان احقاق حق خود از طریق ضبط وثیقه ملکی مذکور و چک ضمانت دریافتی را داشت. معضلی که در حال حاضر به مشکل تبدیل شده اینست که صاحب حساب چک تضمین، اعتباری نزد بانک نداشته و از طرفی در اقدامی از طرف مدیرعامل اسبق «وصنا»، دوره سند رهنی از یکسال به ده سال افزایش یافته است.

 

- در قراردادهای این چنینی افزایش مدت سند رهنی به ضرر راهن و به نفع مرتهن «وصنا» است. پس چرا این موضوع به ضرر «وصنا» تمام شده است؟

به طور کلی حرف شما درست است اما در این مورد خاص، کیفیت متن سند رهنی به نحوی تنظیم شده که «وصنا» تا پایان دوره رهن (ده سال) امکان مراجعه به آن را ندارد. البته بندها و تبصره هایی در قرارداد وجود دارد و در حال حاضر تیم حقوقی با استناد به آنها اقدام حقوقی کرده تا بتواند وثایق را به نفع خود ضبط نماید. 

 

- با وجود چنین شرایطی آیا برآوردی از این مسئله که این پرونده چه زمانی به نتیجه می رسد، دارید؟

در خصوص اینکه چه زمانی این موارد به نتیجه می رسد باید گفت وقتی موضوعی وارد فرآیند قضایی می شود نمی­توان زمان مشخصی برای آن تعیین کرد اما پیگیری ها از طرف «وصنا» و وکلای این شرکت تا حصول نتیجه ادامه خواهد داشت. ضمن اینکه ما مذاکرات متعددی با طرف مقابل برای بازگرداندن مبالغ به شرکت داشته ایم که تا این لحظه موفقیت آمیز نبوده است.

 

-در مورد سایر بندهای گزارش حسابرسی ویژه چه اقداماتی صورت دادید؟

در خصوص سایر مواردی که در گزارش حسابرسی ویژه به آن اشاره شده بود باید اضافه کنم کمیته حسابرسی «وصنا» از دی ماه سال 1401 فعال شده و موارد مختلف در کمیته و تیم حقوقی شرکت بررسی می شود. در حال حاضر شکایت از مدیریت وقت از بابت معاملات املاک صورت گرفته در مرحله صدور کیفر خواست می باشد. بقیه موارد هم در صورتی که به نتیجه برسد و بررسی های احتمالی وجود سوء جریان را تقویت کند، قاعدتاً در آن خصوص پیگیری قضایی و حقوقی صورت خواهد پذیرفت و حق و حقوق سهامداران مطالبه می شود.

- بدهی های «وصنا » از سالهای گذشته یکی از معضلات شرکت بود، این بدهی ها تسویه شده ؟

همان طور که اشاره کردید یکی از چالش های «وصنا» بدهی های شرکت بود. مثلاً یکی از این موارد در قالب اوراق تبعی 432 میلیارد تومان بود و همینطور مطالبات سود سهامداران عمده عددی نزدیک به 150 میلیارد تومان بود. 

از طرفی «وصنا» دارایی های غیر مولدی داشت که عملاً نه سود قابل توجهی از آن متوجه شرکت بود و نه قابل معامله بود. لذا در قدم اول تصمیم گرفتیم سهام شرکت سرمایه گذاری ساختمان گروه صنایع بهشهر تهران را به مزایده بگذاریم که با فروش آن مبلغ 138 میلیارد تومان سود محقق شد  که  از محل فروش آن مطالبات سهامداران عمده را تسویه کردیم. از طرفی از محل فروش بخشی از پرتفوی شرکت اوراق تبعی را هم تسویه کردیم.

- درخصوص اوراق تبعی و نتایج آن برای شرکت بفرمائید.

یکی از اقدامات تیم مدیریتی و کارشناسان حوزه سرمایه گذاری شرکت در سال 1400، اقدام به تامین مالی از بازار سرمایه تحت عنوان اوراق تبعی بود. این اوراق در مجموع عواید قابل توجهی داشت و سود خوبی را نصیب «وصنا»  کرد.

- بانک اقتصاد نوین در ماه گذشته رشد خوبی داشته است، چرا «وصنا» که یکی از سهامداران این نماد است چنین رشدی را تجربه نکرده ؟ بصورت کلی برای بازارگردانی و حمایت از سهام چه برنامه ای دارید و چه کردید؟

در خصوص عملکرد ارزش سهام ما در مقابله با ارزش سهام همگروه، مقدار شاخص کل و یا سهمی مثل بانک اقتصاد نوین که یکی از سهامداران اصلی آن هستیم باید نگاه بلند مدت داشت و در بلند مدت این مقایسه را انجام داد. در این حوزه شاخص هایی وجود دارد مثل ضریب بتای سهم و مواردی از این قبیل و باید اشاره کرد طبق آمارها مقدار ضریب بتای سهم ما عددی نزدیک به 1 را نشان می دهد. یعنی سهام «وصنا» در بلند مدت متناسب با شاخص کل حرکت کرده است و در حال حاضر که نزدیک یک سال در خدمت این مجموعه هستم ارزش سهام حدودا 77 درصد رشد داشته است این در حالی است که شاخص کل سود 40 درصدی را تجربه کرده است. یعنی اگر در ابتدای شهریور سال گذشته سهم «وصنا» با قیمت تعدیل شده کمتر از 150 تومان خریداری شده بود، امروز در بازه های بیشتر و ارزش روز نزدیک به 77 درصد سود می کرد. ضمن اینکه افزایش سرمایه 63 درصدی را نیز از سود انباشته داشتیم.

 

 

- آیا از قیمت سهام در بازار رضایت دارید؟

به نظر من سهام و برند شرکت با توجه به آنچه توضیح داده شد و در گزارشات حسابرسی ویژه آمده است به نحوی در نظر بازار سرمایه و معامله گرها بازار آسیب دیده است. تمام تلاش ما در یک سال گذشته این بوده که این آسیب ها را ترمیم نماییم.

در خصوص برنامه برای رشد سهام «وصنا» باید عرض کنم توجه شرکت معطوف به عملکرد خود و مسائل بازار سرمایه است و غیر از آن فقط از طریق صندوق بازارگردان از سهم حمایت می­شود. صندوق بازارگردان به اندازه کافی و آنجایی که لازم بوده، از سهام «وصنا» حمایت های لازم را داشته است.

- گزارشات وصنا نشان از عملکرد خوب شش ماهه شرکت دارد.تحلیل شما در این مورد و سود ساخته شده چیست؟

از آنجا که سهامداران«وصنا»، سهامدار یک نهاد مالی هستند، قاعدتاً می دانند که در شرکت های سرمایه گذاری، درآمد عملیاتی عمدتاً از محل فروش دارایی و یا کسب DPS بوده که فروش دارایی به قیمتی بیش از قیمت خریداری شده منجر به شناسایی سود می شود. شناسایی سود در شرکتی مثل «وصنا» در یک دوره زمانی لزوماً به معنای عملکرد خوب در آن دوره نبوده و تکرارپذیری آن در کنار مابقی موارد که در آن دوره اتفاق افتاده باید برای ارزیابی عملکرد در نظر گرفته شود. ممکن است در دوره ای شرکت سود حاصل از فروش دارایی شناسایی نکند اما با توجه به سیاست هایی که در حوزه سرمایه گذاری دارد، خریدهای خوبی انجام بدهد که این خریدها در دوره های مالی بعد و یا بعدتر باعث ساخت سود برای شرکت شود. علی ایحال باید گفت «وصنا» در شش ماهه ابتدای سال حدود 338 میلیاردتومان سود ایجاد کرده که به ازای هر سهم بالغ بر 41 تومان است و این عملکرد خوبی از جهت سودآوری را نشان می دهد. اگر سود حاصل از فروش پروژه مروارید را هم در نظر بگیریم جمعاً «وصنا» از ابتدای سال مالی 613 میلیارد تومان سود ساخته است.

- بعنوان آخرین سوال مهمترین برنامه ها و دغدغه های خود معطوف به آینده شرکت را بفرمائید.

در حال حاضر مهمترین دغدغه های معطوف به گذشته­ی بنده پیگیری مصوبات مجمع سهامداران درخصوص گزارش حسابرس ویژه و تحصیل حقوق از دست رفته شرکت می­باشد که اصلی ترین آن مربوط به قرارداد با سیف خودرو و تکمیل فرایند فروش پروژه مروارید است. اما با نگاه به آینده و کسب و کار «وصنا»، ورود به بازارهای جدید مالی، بهبود سبد پورتفوی شرکت و افزایش بهره وری منابع مهمترین برنامه های پیش روی شرکت می باشد. در خاتمه باید عنوان کنم در سالی که گذشت با همکاری و همدلی اعضای هیأت مدیره و تمامی ارکان «وصنا» رویدادهای مهمی را پشت سر گذاشتیم و امیدوارم بتوانیم افق دید روشنی از آینده شرکت برای سهامداران ترسیم کنیم.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود