امروز: جمعه، 7 اردیبهشت 1403
11/1 1399

 گروه سایبان- مجید بختیاری رسما مدیرعامل بیمه ایران شد.


استقرار 5 مدیرعامل در 8 سال اخیر در بیمه ایران این پرسش را مطرح می کند که این شرکت چقدر به برنامه راهبردی خود که در راس آن بیانیه ماموریت قرار دارد و اذعان می کند که «تأمین آرامش خاطر و اطمینان برای جامعه» ماموریت این شرکت است جامعه عمل پوشانده است؟


بیمه ایران قطعا در محیط کسب و کاری خود با دو جامعه درونی و بیرونی سروکار دارد.  تغییرات مدیریتی پیاپی سال های اخیر این شرکت بیمه ای این پرسش را مطرح می کند که بیمه ایران چقدر به بیانیه ماموریت خود پایبند است و تغییرات مدیریتی که قطعا با موج های تغییرات داخلی همراه است چه پیامدهایی را در آرامش این شرکت بیمه ای در پی دارد؟

این موارد در حالی است که قطعا عدم تعادل در جریانات داخلی به مرزهای خارج از این سازمان عریض و طویل هم سرایت خواهد کرد تا جایی که شرکت های زیرمجموعه و حتی سایر شرکت های بیمه ای را تحت تاثیر قرار خواهد داد.
با توجه به نیاز سایر بخش های وزارت اقتصاد به رسیدگی مضاعف شاید تغییرات اخیر این شرکت بیمه ای را بتوان غیرضروری ترین تغییر مدیریتی در سال های اخیر این شرکت دانست.

اگر رفتن امرالهی از این شرکت را حاصل برخی افشاگری ها و جدایی حسینی را ناشی از عدم تجانس مدیریت و بدنه بیمه ایران بدانیم، محمد رضایی و حتی مجید بختیاری از بدنه این شرکت و محسن پورکیانی از مدیران پیوسته و حل شده در این مجموعه اند. بنابراین این سوال مطرح است که چگونه جواد سهامیان مدیریتی طولانی در این مجموعه عریض و طویل دارداما  مدیران بیمه ایران حداقل در چهار سال اخیر اسه مرتبه جا به جا شده اند؟

پرسش اصلی این است که وزارت اقتصاد و مجموعه صنعت بیمه از بیمه ایران و مدیران این شرکت چه انتظاری دارد که مدیرانش در چهار سال اخیر در تحقق آن ناتوان بوده و منجر به تغییرات پیاپی شده است؟

با طرح چنین پرسشی این بحث نیز قوت می گیرد که مجید بختیاری از مدیران صنعت بیمه آیا می تواند به این تقاضا جامه عمل بپوشاند و یا با توجه به روزهای باقی مانده از دوره ی فعلی باید منتظر تغییرات بیشتری بود؟

منشور اخلاقی بیمه ایران دارای اصلی مهم است که به حاکمیت قانون در مناسبات اداری اشاره دارد . در این اصل آمده است همه امور دولتی مبنای قانونی دارد و تصمیمات و اقدامات اداری کارمندان باید براساس احترام به قوانین و مقررات موجود اتخاذ و انجام گردد. با التزام به چنین اصلی قطعا مدیران و مسئولان این شرکت دولتی نمی توانند خارج از اصول و ضوابط عمل کنند و این نکته ای مهم است.

حكم بختیاری در حالي براي مديرعاملي و عضويت در هيات مديره انشا شده كه مديرعامل بيمه ايران طبق اساسنامه رئيس هيات مديره اين شركت نيز مي باشد.


منابع مطلع اذعان دارند كه اساسنامه اصلاحي بيمه ايران كه اين مورد را مورد عنايت قرارداده بود مورد تائيد نهايي قرار نگرفته است


بنابراين اين حكم را بايد نخستين انحراف از اساسنامه در دوران مديريت او دانست كه بختياري خودش در آن دخل و تصرفي نداشته است.

اختلافات در هيات مديره در دوره قبل مديريت از همين نقطه آغاز شد.

رازپول به جزئيات بيشتر در اين زمينه مي پردازد.


در حکم دکتر دژپسند برای مدیرعامل جدید بیمه ایران که روز 1 بهمن 99 ابلاغ شده آمده است:

"برادر ارجمند جناب آقای سیدمجید بختیاری

با عنایت به مصوبه مورخ 1399/10/24 مجمع عمومی عادی به طور فوق العاده شرکت سهامی بیمه ایران به موجب این حکم به سمت عضو هیأت مدیره و مدیرعامل آن شرکت منصوب می شوید. انتظار می رود در راستای برنامه های دولت دوازدهم و برنامه های راهبردی وزارت امور اقتصادی و دارایی موارد ذیل در اولویت برنامه های آن شرکت قرار گیرد:

  • پیاده سازی بیمه دیجیتال در راستای توسعه اقتصاد هوشمند
  • تدوین و پیگیری برنامه خروج از زیان دهی شرکت
  • استقرار کامل سیستم جامع بیمه گری
  • ساماندهی شعب و نمایندگی های بیمه ایران در سراسر کشور
  • افزایش تنوع خدمات بیمه ای در راستای ارائه خدمات بهینه و سریع به آحاد جامعه و متناسب نمودن  ترکیب پرتفوی
  • اهتمام در وصول مطالبات
  • استقرار کامل بودجه ریزی عملیاتی
  • پیاده سازی سیستم مدیریت ریسک و استفاده از منابع بیمه به سمت تامین مالی اقتصاد و بازار سرمایه
  • توجه به موضوع سودآوری شرکت به عنوان یک بنگاه اقتصادی، ارتقاء توانگری مالی، افزایش بازدهی سرمایه گذاری ها و استفاده بهینه از ذخایر و دارایی های مولد
  • اجرای کامل آیین نامه حاکمیت شرکتی

امید است با اتکال به خداوند متعال و با رعایت اصول قانون مداری، اعتدال‌گرایی و منشور اخلاقی دولت تدبیر و امید، در انجام ماموریت‌ها و وظایف محوله موفق و موید باشید

فرهاد دژپسند"

شایان ذکر است آقای بختیاری مدیر صاحب نامی در حوزه بیمه است و سوابق ارزشمندی در صنعت بیمه دارد. وی علاوه بر طی سلسله مراتب مدیریتی در بیمه ایران، تجربه مدیرعاملی چند شرکت بیمه دیگر را نیز دارد.

 



تاکید بر اجرای کامل حاکمیت شرکتی از سوی وزیر اقتصاد در حالی تکلیف شده است که نقش هیات مدیره در تعیین مدیرعامل مشخص نبوده و معلوم نیست که در هفته ای که چند روز آن تعطیل بوده است تائیدیه های مربوطه با چه سرعتی از نهادهای ذیر صلاح و بیمه مرکزی اخذ شده است؟

هرچند که بختیاری مدیری اخلاقی، با انصاف و شناخته شده است اما این فرآیند ابهام دارد.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود