امروز: سه شنبه، 11 اردیبهشت 1403
05/7 1398

 گروه سایبان - در آخرین روز تیرماه پرویز فتاح به عنوان رئیس بنیاد مستضعفان منصوب شد و طبق تغییراتی مدیریتی مرسوم ، انتظار می رود دومینوی تغییرات مدیران در روزهای آینده به سطح مدیریت شرکت های زیرمجموعه این سازمان نیز برسد.


 یکی از شرکت های زیرمجموعه این سازمان بیمه سینا است که در حال حاضر با یک هیات مدیره دونفره اداره می شود و در آخرین دوره مالی مورد بررسی، با 128درصد افزایش، زیان انباشته‌اش به 64 میلیارد تومان رسیده است، اما آیا این میزان از زیان قابل کاهش است؟


ابتدای امسال بود که شرکت بیمه سینا با یک تغییر مدیریتی مواجه شد و امین شیرکانی جای خود را به رضا جعفری داد و با ترک هیات مدیره این شرکت از سوی محمد رضایی به قصد بیمه ایران ترکیب دونفره هیات مدیره این شرکت با یک رئیس و نایب رئیس باقی ماند.

اما از مرور وقایع مدیریتی این شرکت که بگذریم به واقعیت های عملکردی خواهیم رسید.


بنابر اظهارات رسمی حسابرس امین بیمه سینا در بخش ذخیره مطالبات مشکوک الوصول با کسری روبه روست(یادداشت شماره 4 گزارش حسابرس) .

این بند صراحتا اشاره دارد که مطالبات از بيمه‌گذاران و نمايندگان، بيمه‌گران و بيمه‌گران اتکايي و ساير حسابها و اسناد دريافتني (يادداشتهاي 5 الي 7 توضيحي صورتهاي مالي) شامل اقلام متعددي جمعا  به مبلغ 629 ميليارد ريال اقلام راکد سنواتي و سررسيد گذشته (داراي مبلغ 189 ميليارد ريال ذخيره مطالبات مشکوک‌الوصول) مي‌باشد که اقدامات حقوقي شرکت جهت وصول مبلغ 64 ميليارد ريال آن در حال پيگيري است. با توجه به مراتب فوق و نبود تضامين مناسب، ايجاد ذخيره مطالبات مشکوک‌الوصول از اين بابت در حسابها ضروريست، ليکن تعيين ميزان ذخيره مورد نياز، منوط به نتايج پيگيريهاي موثر واحد مورد گزارش مي‌باشد.



همچنین در بخش ذخیره خسارت معوق نیز برآورد معقولی صورت نگرفته است(یادداشت شماره 6 گزارش حسابرس)، و حسابرس تاکید دارد که ذخيره خسارت‌هاي معوق (يادداشت 18 توضيحي صورتهاي مالي) براساس برآورد معقولي از عملکرد و روند خسارت‌هاي گذشته و مخارج لازم براي تسويه تعهدات فعلي (خسارت‌‌هاي واقع شده) صورت نپذيرفته و در اين رابطه صرفا  مصوبات شوراي عالي بيمه در خصوص چگونگي محاسبه ذخيره خسارت معوق به شرح يادداشت 6-2 توضيحي صورتهاي مالي، مبناي عمل قرار گرفته است. در حاليکه براساس گزارش‌هاي اخذ شده از نرم افزارهاي فني شرکت، خسارت‌هاي پرداختي مربوط به حوادث در سنوات اخير به مراتب بيشتر از ذخيره ايجادي در اين خصوص بوده است. با عنايت به مطالب مطرحه ايجاد ذخيره مازاد در اين خصوص ضروريست. ليکن بهدليل وجود روش‌هاي متفاوت برآورد ذخيره، تعيين دقيق مبلغ کسري آن براي اين موسسه امکان‌پذير نمي‌باشد.



در مبانی اظهار نظر مشروط حسابرس به این دو بند و آثار مالی آن تاکید کرده و اذعان دارد که نظر اين موسسه، به استثناي آثار موارد مندرج در بندهاي 4 الي 6  و همچنين به استثناي آثار احتمالي موارد مندرج در بند 7، صورتهاي مالي ياد شده ، وضعيت مالي شرکت بيمه سينا (سهامي عام) در تاريخ 29 اسفند ماه 1397 و عملکرد مالي و جريان‌هاي نقدي آن را براي سال مالي منتهي به تاريخ مزبور، از تمام جنبه‌هاي با اهميت، طبق استانداردهاي حسابداري، به نحو مطلوب نشان مي‌دهد.

لذا با توجه به تاکیدات صریح حسابرس امین بیمه سینا به نظر می رسد که اعمال این ذخایر ضروری است تا شرکت بتواند به اهداف مورد نظر دست یابد.



فعالیت بنگاه های زیر مجموعه بنیاد همواره با حساسیت خاصی دنبال شده است و این نهاد همواره نسبت به مراقبت از سرمایه های مردمی حساس بوده است.


گزارش مالی شرکت بیمه سینا در حالی ارائه می شود که امضای مدیرعامل پیشین این شرکت ذیل عملکرد سال مالی گذشته وجود ندارد در حالی که او تا روزهای پایانی سال گذشته در شرکت حضور داشته است و مراسم معارفه مدیرعامل جدید در فروردین ماه امسال صورت گرفته است. بنابراین با وجود تغییر مدیریتی باید دید تصمیمات اتخاذی مدیرعامل جدید تا چه اندازه می تواند در جهت بهبود شرایط فعلی بیمه سینا موثر باشد. 



از سوی دیگر بیمه سینا در حالی افزایش سرمایه از حدود 90 میلیارد تومان به 150 میلیارد تومان را در سال مالی گذشته به ثبت رسانده است که حقوق صاحبان سهام با 28 درصد کاهش روبه رو شده است و از 130 میلیارد تومان به 93 میلیارد تومان رسیده و زیان انباشته شرکت با توجه به افزایش سرمایه، افزایش یافته است.



گزارشات اذعان دارد که مطالبات بیمه سینا از شرکت های هم گروه خود از49 میلیارد تومان در سال 1396 به 78میلیارد تومان در سال 1397 رسیده است که طبق یادداشتهای صورت های مالی بیمه سینا هیچ گونه هزینه و یا ذخیره ای هم برای مطالبات از اشخاص وابسته در حسابها درنظر گرفته نشده است و این نیز یکی از موارد تاثیرگذار بر آنچه حسابرس عنوان کرده است می باشد.


بر این اساس از پرتفوی 835 میلیارد تومانی بیمه سینا که در مورد ترکیب آن در سطرهای بعدی توضیح خواهیم داد بالغ بر 389 میلیارد تومان مطالبات از بیمه گذاران و نمایندگان و 32 میلیارد آن اسناد دریافتنی است و حدودا نیمی از پرتفوی را مطالبات تشکیل می دهد.



ترکیب پرتفوی شرکت نشان می دهد که 317 میلیارد و 130 میلیون تومان از حق بیمه های این شرکت در رشته درمان و 166میلیارد و 371 میلیون تومان در ثالث بوده است و 483 میلیارد تومان از پرتفوی 835 میلیارد تومانی شرکت در این دو رشته متمرکز است که با بیمه بدنه اتومبیل و حوادث راننده سهم این دو رشته در پرتفو افزایش می یابد.


بررسی های دقیقتر اذعان دارد که شرکت در رشته ثالث129 میلیارد تومان خسارت پرداختی داشته است و 71 میلیارد تومان ذخیره منظور کرده است که جمع هزینه خسارت را به 200میلیارد تومان رسانده .




حسابرس در خصوص ترکیب هیات مدیره شرکت معتقد است، مفاد ماده 110 اصلاحيه قانون تجارت درخصوص معرفي شخص حقيقي توسط اشخاص حقوقي (شرکتهاي ليزينگ جامع سينا و صادرات نيرو خليج فارس) به عنوان نماينده خود رعايت نشده است. در اين خصوص نظر صاحب نظرین  به مفاد مواد 107 و 112 اصلاحيه مزبور، مواد 28 و 29 اساسنامه و ماده 3 آيين‌نامه شماره 93 شوراي عالي بيمه جلب شده است.

همچنین مفاد تبصره 5 ماده 11 آيين‌نامه 40/6 درخصوص حداقل 5 نفر عضو هيئت مديره و 3 نفر عضو موظف هيئت مديره از دیگر نکات در این زمینه است.




.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود