امروز: پنج شنبه، 30 فروردین 1403
12/4 1400

 

گروه سایبان - بعد از جدایی رضا جعفری از هیات مدیره بیمه سینا حالا این شرکت به یک لشکر دونفره در هیات مدیره تبدیل شده، که اتفاقا یکی از اعضای هیات مدیره این شرکت نیز کارمند بیمه ایران است و احتمالا تحت شمول ماده ای موسوم به ماده 17 .


در این شرکت در حال حاضر در ترکیب هیات مدیره حسن صنعتی به عنوان رئیس هیئت مدیره و نماینده ناظر هیأت مدیره در شورای فنی و احمد جوادی پورعضو هیئت مدیره حضور دارند.



از سوی دیگر هرچند که در سایت بیمه مرکزی خسرو ناظمیان و محمد علی جمالی به عنوان اعضای علی البدل هیات مدیره معرفی شده اند اما علی رغم حضور سه عضو در هیات مدیره این شرکت بیمه ای اعضای علی البدل به ترکیب اصلی ره نیافته اند و اثری از نام و امضای آنها ذیل صورت های مالی حسابرسی شده و سایت این شرکت بیمه ای نیست.


آخرین مجمع بیمه سینا برای انتخاب اعضای هیات مدیره به سال 1397 باز می گردد و از آن سال تاکنون انتخاباتی در خصوص اعضای هیات مدیره صورت نگرفته است.


در گزارش حسابرس نیز به مفاد مواد 29، 30 و 33 اساسنامه نمونه شرکتهاي بيمه، درخصوص دعوت از مجمع عمومي جهت تکميل اعضاي هيئت مديره حداکثر ظرف مدت يک‌ماه پس از غيبت دو عضو هيئت مديره در چهار جلسه متوالي اشاره شده. همچنین در این گزارش صراحتا به مفاد تبصره 5 ماده 11 و ماده 3 آيين نامه شماره 6/40 و 93 در خصوص حداقل تعداد اعضاي هيئت مديره 5 نفر عضو حقيقي نیز ایراد قانونی وارده شده است.


اما در بیمه سینا این تمام ماجرا نیست و گزارشات حسابرس به تازگی ابعاد جدیدی از عملکرد این شرکت بیمه ای را شفاف کرده است.

اشاره به کسری 197 میلیارد تومانی ذخیره خسارت معوق و تشریح این واقعیت که خسارت‌هاي پرداختي مربوط به حوادث در سنوات اخير به مراتب بيشتر از ذخيره ايجادي از اين بابت بوده مطالعه سایر اقلام تراز نامه را حساس تر خواهد کرد.


بیمه سینا در 6 ماهه امسال بالغ بر 811 میلیارد تومان بیمه نامه فروخته در حالی که 1300 میلیارد تومان مطالبات در گزارشات خود به ثبت رسانده است اما با این اعداد شرکت 86 درصد زیان عملیاتی داشته است و البته برای این رقم 38 میلیارد تومان ذخیره در حساب ها منظور کرده است. در این خصوص به بندی در مورد نحوه ذخیره گیری مطالبات سازمان های دولتی در آئین نامه ذخایر اشاره شده.


بیمه سینا علی رغم افزایش سرمایه 292 درصدی نه تنها در عملیات بیمه گری بلکه در سود (زیان) ناخالص فعالیتهای بیمه ای نیز افت 47 درصدی را تجربه کرده.

سود 51 میلیارد تومانی بیمه سینا در مقایسه با کسری ذخیره خسارت معوق که بنابر برآورد حسابرس 197 میلیارد تومان است می تواند احتمال تعدیل حساب ها را ایجاد کند.


این شرکت مفاد ماده7 و 14 آيين نامه شماره 58 شناسايي ذخيره‌هاي فني تکميلي و خطرات طبيعي و برگشت حق‌بيمه براي6 ماهه 1400 به مبالغ 34 ميليارد تومان و 14.5 ميليارد تومان(جمعا  مبلغ 48.9 ميليارد تومان هزينه لازم جهت تأمين ذخاير فني يادشده)رالحاظ نکرده است و احتمال تعدیل حساب ها از این منظر نیز وجود دارد.

مدیرعامل این شرکت بیمه ای به تازگی به بیمه دانا پیوسته است و آینده مدیریتی شرکت در هاله ای از ابهام است. مدیرعامل این شرکت بیمه ای تا چندی پیش یکی از گزینه های رئیس کلی بیمه مرکزی بود.


گزارش این شرکت دارای 21 بند عدم تطابق عملکرد با قوانین و مقررات شورای عالی بیمه و بیمه مرکزی است.

 
 

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود