امروز: جمعه، 7 اردیبهشت 1403
10/7 1397

گروه سايبان- 60 درصد مدیران اجرایی خدمات مالی در جهان معتقدند تکنولوژی زنجیره بلوکی مهمترین پیشرفت فناوری از زمان ظهور اینترنت است.

 

زنجیره بلوکی در صنایعی که توزیع، تراکنش و زنجیره عرضه در آن مهم است اثر بسیاری گذاشته است.

انتظار می‌رود تکنولوژی زنجیره بلوکی فرصت‌‌های بزرگی را بیمه‌گران مستقیم و اتکائی و نمایندگان و کارگزاران بیمه فراهم کند که به مواردی از آن اشاره می‌شود: 


1) درصورتیکه بیمه‌گران اموال و حوادث زنجیره بلوکی را بکار گیرند نسبت ترکیبی آنان از 5 تا 13 درصد کاهش می‌یابد و تا 200 میلیارد دلار به سود فنی آنها اضافه می‌گردد. قراردادهای هوشمند که مبتنی بر فناوری زنجیره بلوکی است می‌تواند روند پرداخت خسارت را خودکارسازی نموده و تسریع بخشد و بدین ترتیب تنها در بازار بیمه خودرو هزینه‌ها را تا 21 میلیارد دلار کاهش دهد.

 

2) سازمان‌ها معمولا بر اساس الزامات قراردادی و یا قانونی نیاز به اخذ تاییدیه بیمه دارند که امری زمان‌بر است. زنجیره بلوکی می‌تواند این فرآیند را با یک ثبت مشترک و تغییرناپذیری اطلاعات ساده‌سازی کند.

 

3) تاکنون روندهای پراخت خسارت تا حد زیادی دستی و غیرکارا و دارای فرآیندی طولانی بوده است. زنجیره بلوکی از طریق امکان‌پذیر کردن قراردادهای هوشمند می‌تواند تشکیل‌ پرونده خسارت را خودکار نماید، خسارت‌ها را از طریق منابع موثق داده‌های شخص ثالث تایید کند و پرداخت خسارت را بر اساس پارامترهای معین در قرارداد در عرض چند دقیقه به انجام برساند چیزی که بدون این فناوری، روزها و هفته‌ها به طول می‌انجامد.


4) بیمه‌نامه‌ها معمولا دارای نسخه‌های متنی و پوشش‌های لایه‌‌بندی شده هستند که مربوطبه  چندین بیمه‌گر می‌شوند. اگر تغییری اتفاق بیافند اما در تمامی بیمه‌نامه‌ها اعمال نشود ممکن است در پوشش بیمه‌ای تعارض ایجاد شده و مشکل اشتباه و از قلم‌افتادگی برای نمایندگان و کارگزاران بیمه پدید آورد. زنجیره بلوکی با منبع اطلاعاتی واحد و دقیقی که فراهم می‌کند می‌تواند تغییرات پوشش‌ها را تطبیق دهد، تأییدیه‌ها و بیمه‌شدگان اضافی و حذفیات را پیگیری کند و تمامی طرف‌های ذینفع را قادر سازد تا در صورت تمدید و اعمال تغییرات در پوشش‌ها و خسارت؛ داده‌ها را در زمان مورد نیاز مشاهده نمایند. 


* برگرفته از شماره نیمه اول آبان سال 1397 نشریه تازه‌های بیمه ایران و جهان- پژوهشکده بیمه

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود