امروز: پنج شنبه، 9 فروردین 1403
11/4 1396


گروه بازارپول - بانک ملت تا هفت ماه آینده اولین محصول بلاک چین خود را تولید می‌کند.

به گزارش رازپول به نقل از  روابط عمومی پژوهشکده پولی و بانکی، در حاشیه دومین روز هفتمین همایش بانکداری الکترونیکی مقاله‌ای با عنوان «استخراج اولویت‌های زنجیره بلوکی با رویکرد نگاشت تجربیات» توسط مسعود نارنجی، دکترای مهندسی صنایع از دانشگاه علم و صنعت ارائه شد که در واقع بانک ملت را به عنوان نمونه موردی مورد بررسی قرار داده بود. این مقاله توسط حسن زادمهر، مدیرعامل شرکت مهندسی صنایع یاس ارغوانی و مسعود نارنجی، دکترای مهندسی صنایع از دانشگاه علم و صنعت و وحید اسماعیلی، عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد تهران‌غرب و سمیه الهیاری، دانشجوی دکترای مهندسی صنایع از دانشگاه علم و صنعت نگاشته بودند.

مسعود نارنجی، در ابتدای ارائه خود گفت: «در سال‌های اخیر، نوآوری‌های حوزه فناوری اطلاعات همواره زیربنای تغییر و تحول در صنعت بانکداری بوده‌اند. امروزه نیز فناوری‌های متعددی همچون زنجیره بلوکی، اینترنت اشیاء، تکنولوژی زیست‌سنجی و ... وجود دارند که آغازگر موج آتی نوآوری‌ها در صنعت مالی به‌شمار می‌آیند. در این میان، زنجیره‌ی بلوکی، به‌عنوان یکی از تاثیرگذارترین انواع فناوری‌هایی است که در سال‌های اخیر توجه ویژه صنایع مختلف را به خود جلب کرده و شالوده نسل آینده زیرساخت‌های خدمات مالی را تشکیل داده است.» به گفته او بانک های ایرانی بیش از بقیه به این تکنولوژی احتیاج دارند اما استفاده از آن در کمترین حد بوده که شاید به دلیل نو بودن این تکنولوژی باشد.


او در ادامه به مشکلاتی که در این مسیر وجود داشت اشاره کرد و گفت: «نبود شناخت و درک کافی از بلاک چین در سطوح مختلف و حمایت ناکافی مدیران از توسعه این فناوری از جمله این مشکلات بودند. اما آنچه مهم است این مساله است که با توجه به مشکلاتی که در بحث شفافیت و انتقال وجه و... وجود دارد بلاک چین یک راهکار خوب برای حل این مشکلات در ایران به نظر می‌رسد.»


بلاک‌چین یک فناوری جدید و پروتکلی اینترنتی است که در تراکنش‌های مالی آنلاین به کار گرفته می‌شود؛ اما می‌توان موارد استفاده‌ی دیگری نیز برای آن پیدا کرد.

ریچارد مولدز (Richard Moulds)، مدیر ارشد شرکت امنیت الکترونیکی ثیلز (Thales e-Security)، گفت: «بلاک‌چین می‌تواند اعتماد مردم به اینترنت را افزایش دهد؛ به‌عنوان مثال می‌تواند علاوه بر متصل کردن اشیا به یکدیگر و اینترنت، رابطی برای تراکنش‌های مالی بین مردم و اشیا مختلف نیز باشد.» در حالی که عده‌ی زیادی فکر می‌کنند، تنها کاربرد بلاک‌چین، استفاده در بیت‌کوین است.

این فناوری در سال 2014با مبلغ 1 میلیارد دلار، بیشترین سرمایه‌گذاری روی یک فناوری نوظهور را به خود اختصاص داده است.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود