امروز: سه شنبه، 18 اردیبهشت 1403
06/28 1396

گروه سایبان - پوشش ریسک پروژه های بزرگ بدون حضور بیمه ایران ممکن نیست و این شرکت همواره یکی از اصلی ترین بازیکنان صنعت بیمه کشور است که نامش در کنار پروژه های بزرگ همواره وجود دارد .

در سال های اخیر بیمه ایران یکی از ارکان اصلی پوشش ریسک های کشور بوده است و خصوصا در دوران تحریم بار سنگین حمایت از صنایع و تولیدات داخلی را در کنار سایر بازیکنان به دوش کشیده است .


این شرکت به عنوان یکی از اصلی ترین ارکان بازارقبولی اتکایی نه تنها در جهت حمایت از تولید و صنایع گام برداشته بلکه به عنوان پشتیبان مطمئنی برای سایر شرکت های بیمه ای نیز بوده است .


هرچند که در سال های اخیر این شرکت دستخوش تغییرات مدیریتی به نسبت زیادی بود اما ثبات مدیریت فعلی شرکت نوید بخش پوشش یکی از بزرگترین ریسک های کشوری است. ریسکی که به عنوان یکی از پروژه های ملی در سطح بین المللی هم حائذ اهمیت است.


هرچند که حمایت از تولید و صنایع قانون نانوشته بیمه ایران درطول سالهای  عمرش بوده است اما توجه به این مهم در شرایط فعلی پررنگتر به نظر می رسد. به هر حال بیمه ایران امروز به عنوان بازیکن اصلی صنعت بیمه شناخته می شود و به اعتبار این نام سایر شرکت های کوچک و بزرگ به نسبت در پوشش ریسک پروژه ای قرار گرفته اند که چشم طمع بسیاری را در جهان به خود مشغول کرده است. 


بر این اساس محسن پورکیانی مدیرعامل بیمه ایران یکی از موثرترین اقدامات بیمه ایران را توانسته در تاریخ فعالیت های این شرکت به ثبت برساند و در روزهای اخیر صنعت بیمه کشور را برای پوشش نیروگاه اتمی بوشهر گرد هم بیاورد.


این گونه است که مراحل ساخت و نصب واحد های دوم و سوم نیروگاه اتمی بوشهر از سوی بیمه ایران تحت پوشش بیمه مهندسی تمام خطر قرار گرفته است .

در راستای توفیقات دوره پس از برجام، وی توانست با حمایت های دولت تدبیر و امید از طریق سازمان انرژی اتمی ایران و بوسیله شرکت مادرتخصصی تولید و توسعه انرژی اتمی ایران، قرارداد ساخت و نصب 2 نیروگاه اتمی هریک به ظرفیت 1000 مگاوات واقع در بوشهر را با شرکت اتم اکستروی اکسپورت روسیه نهائی کند.


بر همین اساس و با توجه به اهمیت موضوع و نظر به پوشش موفقیت آمیز ساخت نخستین نیروگاه اتمی بوشهر بوسیله شرکت سهامی بیمه ایران و رضایت بیمه گذار از عملکرد این شرکت، از اسفند سال 1394 مدیریت بیمه های مهندسی و مسئولیت با امضاء موافقت نامه ای با شرکت اتم اکستروی اکسپورت روسیه به عنوان پیمانکار ساخت ، عملاً و رسماً مذاکرات جهت پوشش بیمه ای ساخت و نصب واحد دوم و سوم نیروگاه اتمی بوشهر را آغاز کرد.


 بنا به اعلام مدیریت بیمه های مهندسی و مسئولیت بیمه ایران از تاریخ یادشده با رایزنی ها و مکاتبات متعدد با پیمانکار طرح، هماهنگی ها و جلسات صورت پذیرفته با معاونت اتکایی بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران، توافقات انجام شده با مدیریت مالی بیمه ایران درخصوص راهکارهای نقل و انتقال مالی، این مدیریت در تاریخ 25 مرداد 96 با توان فنی و زحمات بی شائبه تیم کارشناسی در معاونت بیمه های مهندسی موفق به انعقاد قرارداد پوشش بیمه مهندسی تمام خطر ساخت و نصب نیروگاههای مذکور براساس نرخ و شرایط استاندارد بین المللی شد.


 این گزارش حاکیست ، طبق قرارداد مبلغ و سرمایه بیمه شده در دو بخش تعریف شده است . در بخش یک بیمه نامه ، خسارت فیزیکی معادل 7356 میلیارد ریال به علاوه 8 میلیارد و 468 میلیون یورو و بخش دوم بیمه نامه مسئولیت در قبال اشخاص ثالث به مبلغ 10 میلیون یورو در هر حادثه و حد غرامت مبلغ 800 میلیون یورو در هر حادثه و مدت بیمه نامه نیز 126 ماه (10.5 سال) به علاوه 24 ماه دوره نگهداری تعیین شده است.


بر این اساس 100 درصد ریسک در دفاتر بیمه ایران ثبت شده است که از این مقدار 43 درصد از کل ریسک به صورت واگذاری اتکایی اجباری و اختیاری با بیمه مرکزی و سایر بیمه گران داخلی که مجوز قبولی دارند واگذار شده است و حدود 57 درصد از کل ریسک سهم خالص نگهداری بیمه ایران است.

گفتنی است که نیروگاه هسته ای ساخته شده در بوشهر نخستین نوع در ایران و منطقه خاورمیانه است.

«ساخت این نیروگاه سال 1974 با مشارکت شرکت آلمانی زیمنس آغاز و سال 1980 با تصمیم دولت این کشور متوقف شد، ولی مطابق توافق سال 1992 بین ایران و روسیه، شرکت اتم استروی اکسپورت پیمانکار روس کار ساخت آن را سال 1995 از سر گرفت.»


«مراسم آغاز اجرای پروژه واحد دوم نیروگاه هسته ای بوشهر سپتامبر 2016 آغاز و مارس 2017 نیز کارساخت و مونتاژ دستگاهها در نیروگاه شروع شده است.»

براساس برنامه ای که پیشتر اعلام شده، سال 2024 دومین واحد نیروگاه بوشهر به صورت روشن تحویل ایران می شود و سال 2026 نیز برق سومین نیروگاه وارد شبکه انتقال انرژی خواهد شد که در مجموع توان تولید برق هسته ای را با 1000 مگاوات نیروگاه اول به بیش 3100 مگاوات افزایش خواهد داد.

بنا به اعلام روسیه، نیروگاه دوم و سوم بوشهربراساس مقررات ایمنی 3+ اجرا می شود که مجوز Eur (سازمان اروپایی استفاده کننده از نیروگاهها) را دریافت کرده است.

استانداردهای جدید با پیشرفته ترین فناوری ها و معیارهای ایمنی تدوین شده پس از آسیب دیدگی نیروگاه اتمی فوکوشیما در ژاپن منطبق است که سال 2011 در جریان سونامی این کشور رخ داد.


به هر حال ثبت نام بیمه ایران در کنار این رویداد بزرگ تاریخی به همت مدیران و کارشناسان داخلی یکی دیگر از موضوعات با اهمیت در دوران فعالیت این شرکت است . بیمه ایران امروز 35 درصد از حق بیمه تولیدی بازار بیمه کشور را در اختیار دارد .در آخرین جلسه رسمی این شرکت که با حضور وزیر اقتصاد برگزار شد از عملکرد پورکیانی رییس هیات مدیره و مدیرعامل بیمه ایران تقدیر به عمل آمد و طیب نیا صراحت گفت که از عملکرد بیمه ایران در سال گذشته رضایت دارم. ثباتی که در سال گذشته ایجاد شده قابل تقدیر است.


این عملکرد مورد تائید همتی، رئیس کل بیمه مرکزی و پورمحمدی معاون سازمان برنامه و بودجه نیز بوده است چراکه نتیجه این عملکرد نه تنها ثبات مدیریتی بوده بلکه شاخص های مالی شرکت را ترمیم کرده و مسئولیت پذیری صنعت بیمه را در پروژه های خسارتی مانند پرداخت خسارت پلاسکو، پرداخت خسارت پتروشیمی بوعلی که بزرگترین خسارت تاریخ بیمه بود، ارایه خدمات به خانواده‌های شهدا و ایثارگران علی رغم بدهی های سنگین بنیاد شهید و پرداخت ۴ فقره خسارت عمده به شرکت های هواپیمایی بیش از پیش به نمایش گذاشته است .

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود