امروز: پنج شنبه، 13 اردیبهشت 1403
06/5 1393

ایران و جهان - مسعود حجاریان مدیر عامل انجمن حرفه ای از کاستی های صنعت بیمه دل پر دردی دارد و گزارشی را از فعالیت های این انجمن در مدت شکل گیری بیان می کند ضمن اینکه وی از عدم تصحیح برخی آیین نامه ها در صنعت بیمه اظهارتاسف می کند.
به گزارش ایران و جهان ،مسعود حجاریان که مدیر عامل بیمه ملت نیز هست به اقداماتی که این انجمن کوچک در حیطه وظایف و مسئولیت های خود در روزهای گذشته پرداخته اشاره می کند واصلاح فضای کسب و کار در صنعت را یکی از مهمترین اقدمات در این زمینه می شمارد .

هرچند که او دوران جدید را نقطه عطفی در صنعت بیمه می داند که اصلاحاتی در صنعت آغاز شده اما ضمن انتقاد و بیان مشکلاتی در صنعت بیمه یکی از کارهای انجمن حرفه ای صنعت بیمه را بررسی مقررات عنوان می کند که دراین زمینه برخی اشکالات احصا تا راهکارهایی برای رفع مشکلات پیدا شود و نتایجی هم داشته باشد.

آیین نامه توانگری مالی و ظرفیت نگهداری مجاز ریسک در شرکت های بیمه از پیشنهادات انجمن جهت رفع مشکلات این آیین نامه ها به بیمه مرکزی،است که اتفاقا حجاریان عنوان می کند که مورد استقبال و اصلاح قرار نگرفته است.

وی معتقد است که این آئین نامه هرچند حرکتی در جهت اصلاح و بهبود است اما کنترل و محدودیت های لازم برای محدودیت ریسک را دنبال نمی کند .
مدیر عامل بیمه ملت در خصوص جزئیات این آئین نامه با اشاره به اینکه آیین نامه توانگری مالی، باید مدیریت ریسک در شرکت ها را تضمین کند،تصریح کرد:این آئین نامه باید تضمین کند که شرکت ها در آینده قادرند تهعداتشان را انجام دهند و اگر دیده می شود شرکتی در صنعت بیمه قادر به انجام تعهداتش نیست به این معناست که آیین نامه یا درست تدوین نشده و یا درست پیاده سازی نشده است.

حجاریان آیین نامه نگهداری ریسک را نیز دارای ضعف دانست و گفت: آیین نامه نگهداری ریسک، آیین نامه است که بر اساس آن شرکت های بیمه باید حد مشخصی از ریسک ها را نگهداری کنند و مابقی آن را اتکایی کنند و هر وقت اتکایی می کنند، حق بیمه را باید به شرکت اتکایی بدهند، بنابراین برخی ممکن است علاقه نداشته باشند که حق بیمه ای را که می گیرند به دیگران منتقل کنند و بیش از ظرفیت، ریسک را نگهداری کنند و مسئولیت بیشتری را بپذیرند.


حجاریان دومین اقدام در سال گذشته را مستند سازی دانش حرفه ای در این انجمن عنوان کرد و شناسایی افراد حرفه ای و رتبه بندی آنها را گامی دیگر در اقدامات این انجمن عنوان کرد : رتبه بندی افراد حرفه ای و شناسایی آنها از دیگر اقداماتی بوده است که در جهت توان مندی نیروی انسانی در صنعت بیمه صورت گرفته است.

وی چالش اصلی صنعت بیمه را حاکمیت دولتی عنوان کرد و با بیان اینکه دولت با صنعت ارتباط منطقی ندارد اذعان داشت که 90درصد مدیریت صنعت بیمه کماکان دولتی است . وی با بیان اینکه نظارت مالی یکی از راهکارهایی است که می تواند به کنترل بیشتر در صنعت کمک کند جداسازی بخش نظارت و سیاست گذاری را از ضروریات در این زمینه عنوان کرد .

یکی از انقادهای وی در بخش مقررات سرمایه شرکت های بیمه بود و حجاریان عنوان کرد که تامین این سرمایه از سوی افراد متخصص در صنعت امکان پذیر نیست بنابراین بیمه ها از سوی برخی شرکت ها و نهاد ها راه اندازی می شود .
وی گفت: اگر جامعه ای رشد نمی کند و مشکل دارد، باید علت را در نهادهای آن جستجو کرد و ضعف نهادی باعث توقف رشد شده است و انجمن سعی کرده به عنوان یک نهاد، اقدامات مناسبی را در صنعت بیمه انجام دهد.


.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود