امروز: سه شنبه، 18 اردیبهشت 1403
03/31 1396

   گروه سایبان - در دومين نشست هم انديشي با مديران ارشد صنعت بيمه در چهل و ششمين سالگرد تاسيس بيمه مركزي برخی از مدیران از وظایف دولت دوازهم گفتند و برخی از راه های جلوگیری از تخلفات و ایجاد وحدت رویه در پرداخت برخی خسارت ها.

در دومين نشست هم انديشي با مديران ارشد صنعت بيمه در چهل و ششمين سالگرد تاسيس بيمه مركزيدر دومين نشست هم انديشي با مديران ارشد صنعت بيمه در چهل و ششمين سالگرد تاسيس بيمه مركزي، برخی از مدیران عامل صنعت و اعضای هیات مدیره شرکت ها  نظرات وديدگاه هاوپيشنهادات خودرا براى پيشبرد بهتر صنعت بيمه مطرح كردند. ظاهرا در این جلسه آقایان حجاريان، آسوده، بختيارى، درى اصفهاني، هادى و طهماسبى ازجمله مديرانى بودند كه نظرات خود رابيان كردند.


انتظارات از دولت دوازهم 

مسعود حجاریان مدیرعامل انجمن حرفه ای صنعت بیمه در گفت و گو با خبرنگار ما در خصوص پیشنهاداتش در این جلسه عنوان کرد که به نظر می رسد که دولت دوازدهم باید نگرش خود در حوزه حکمرانی در صنعت بیمه را تغییر دهد و از روش های مدرن استفاده کند.


وی با بیان اینکه نظارت یکی از بخش های مهم و حساس در این خصوص است ادامه داد که در سال های اخیر بخش خصوصی در صنعت بیمه توسعه یافته است و این بخش نیازمند آزادی عمل است که به موازات آزادی عمل برای پیشبرد اهداف باید نظارت کارآمد هم رشد کند.


حجاریان نظارت مالی را یکی از روش های موثر نظارتی در سال های اخیر عنوان کرد که از سوی بیمه مرکزی پیگیری می شود و عنوان داشت که باید در این شیوه از نظارت ابزارهای نوین بکار گرفته شود و در این سیستم سایر لایه های صنعت از جمله سندیکا نیز ورود پیدا کنند تا لایه های زیرین را نیز تحت پوشش قراردهد .


وی با بیان اینکه با ورود بخش های دیگر بیمه مرکزی به عنوان مقام عالی نظارت می تواند کل سیستم را تحت مراقبت داشته و اطمینان حاصل کند که نظارت در همه سطوح جریان دارد گفت که با این شیوه رفته رفته می توان معایب را نیز برطرف کرد.


تدوین مقررات یکی دیگر از موضوعاتی بود که مدیرعامل انجمن حرفه ای صنعت بیمه در این جلسه پیشنهاد کرده است .

وی با بیان اینکه حکمرانی وظیفه دیگر دولت است ادامه می دهد که تهیه مقررات حرفه ای و قوانین لازم برای انجام کار با مشخصات سادگی و روان سازی یکی دیگر از موضوعاتی است که باید به آن توجه کرد .


حجاریان می گوید که قوانین و مقررات ما کارآمد نیست و باید برای تدوین مقررات کارآمد از خبرگان صنعت، متخصصین کسب وکار و همین طور NGO مرتبط استفاده کرد .

به گفته وی مقررات باید در سه پایه دولت،کسب وکارها و انجمن ها پیاده سازی شود و ویژگی کارآمدی برای مقررات به وجود آید .

مدیرعامل انجمن حرفه ای در سومین پیشنهادش دولت را مسئول توسعه معرفی کرد و اذعان داشت که حکمرانی باید به گونه ای باشد که توسعه در صنعت بیمه تحقق پیدا کند .

وی در خصوص کارآمدی بیشتر در این بخش به سودآوری سرمایه گذاری ها و افزایش سرمایه گذاری و ایجاد رقابت مطلوب و موثر اشاره می کند و اذعان دارد که ساده سازی در ورود و خروج به صنعت و حذف دخالت هایی که موجب کاهش سودآوری می شود از جمله دیگر نکاتی است که در این بخش باید مورد توجه قرار گیرد .به گفته وی اصلاح نگرش های اجتماعی به صنعت و اداره کردن این کسب و کار بدون تحمیل نگرش های اجتماعی از دیگر پیشنهاداتی بود که در این جلسه مطرح کردم.


پیشنهادی برای بهبود ضریب نفوذ

مجید بختیاری مدیرعامل بیمه دی از دیگر افرادی است که در این جلسه پیشنهاداتی را مطرح کرده است . در همین زمینه وی به خبرنگار ما گفت که برای بهبود وضعیت ضریب نفوذ بیمه ، صرف نظر از محدودیت های حاکمیتی ، فرهنگی و اقتصادی که البته مهم و تعیین کننده است صنعت بیمه باید بر بهبود فرآیند های کاری، نوآوری در خدمات و محصولات و مشخصا سرمایه گذاری کند .

به گفته وی صنعت نباید منتظر دولت باشد و این چاره کار نیست و قطعا در صورت بهبود کیفیت خدمات مردم استقبال مطلوبی از صنعت خواهند داشت .به گفته وی صنعت بیمه نیازمند روحیه ای مثبت و امیدوار و دارای تعامل با رسانه و قدرت چانه زنی با ارکان حاکمیت است و باید از این فرصت ها استفاده کند .


یک راهکار ساده برای کنترل بخشی از تقلبات بیمه ای 

علیرضا هادی عضو هیات مدیره بیمه ما نیز در گفت و گو با خبرنگار ما در خصوص پیشنهادات خود در این جلسه به کنترل تقلب ها در صنعت اشاره کرد و افزود که مردم به پیامک های صنعت بیمه نگرش تبلیغاتی دارند در صورتی که بسیاری از این پیامک ها اسنادی مهم هستند . وی ادامه داد که به طور مثال پیامک های صدور بیمه نامه ، فعال شدن بیمه نامه ها، تشکیل پرونده ها و ... از جمله پیام هایی است که اخیرا از سوی برخی شرکت ها برای مشتریان مخابره می شود و حتی برخی از شرکت ها در سایت های خود امکان استعلام آنلاین بیمه ها را فراهم آورده اند اما ظاهرا مردم اطلاعات دقیقی از این موارد ندارند .

وی ادامه داد که تجهیز شرکت ها به ابزارهای اطلاع رسانی و نظارتی مانند ارسال پیامک رویکرد مناسبی است که خطا و تقلب را در صنعت بیمه کاهش می دهد و وظیفه صنعت بیمه در این شرایط این است که مردم را در این خصوص مطلع سازد .


هادی اذعان داشت که مردم باید پیامک های شرکت های بیمه را مانند پیامک های حساب بانکی مهم بدانند و پیشنهاد می شود که بیمه مرکزی از همه شرکت های بیمه بخواهد که این سیستم را در مجموعه خود راه اندازی کرده و پس از راه اندازی در همه شرکت ها در اقدامی مشترک این موضوع اطلاع رسانی شود.

اگر هم زمان با وصول حق بیمه ، صدور بیمه نامه و ... به مشتریان به صورت پیامکی اطلاع رسانی شود این گونه می توان از بروز بخشی از تقلبات خصوصا در فضای مجازی جلوگیری کرد.

نصراله طهماسبی نیز در این جلسه ظاهرا پیشنهاداتی را در خصوص قانون جدید شخص ثالث مطرح کرده است .

در تبصره سه ماده هشت این قانون آمده است: خسارت مالی ناشی از حوادث رانندگی فقط تا تا میزان خسارت متناظر وارده به گرانترین خودروی متعارف از طریق بیمه نامه شخص ثالث و یا مقصر حادثه قابل جبران خواهد بود.

همچنین در تبصره چهار، منظور از خودروی متعارف چنین تعریف شده است: خودرویی که قیمت آن کمتر از 50 درصد سقف تعهدات بدنی باشد که در ابتدای هر سال مشخص می شود.

بر این اساس ظاهرا طهماسبی خواستار ایجاد وحدت رویه شرکت های بیمه در زمینه جبران خسارت خودروهای گران قیمت شده است .

همچنین دری اصفهانی عضو هیات مدیره بیمه آسیا نیز در خصوص اجرای IFRS مواردی را مطرح کرده است .

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود