امروز: دوشنبه، 24 اردیبهشت 1403
10/3 1392

مریم کائید - برخی شرکت های بیمه در اعلام خسارت ها اهمال می کنند.
به گزارش ، بیمه مرکزی در حالی آمار عملکرد 27 شرکت بیمه را در هشت ماهه ابتدای سال اعلام می کند که فعالیت این شرکت ها دارای رشد 26 درصدی در حق بیمه های تولیدی و رشد 53 درصدی در نسبت خسارت های پرداختی است . 
در این میان به جز شرکت بیمه دی که در نسبت خسارت پرداختی اختلاف فاحشی را با سایر شرکت های بیمه دارد بیمه های رازی ،سینانوین،پارسیان،ایران،آسیا،البرز،معلم و توسعه نیز دارای نسبت خسارت های 50 درصد تا 68 درصد هستند.
در خصوص نسبت خسارت شرکت های بیمه با علیرضا بیانیان از کارشناسان صنعت بیمه گفت و گویی را داشتیم و از وی سوال کردیم که نسبت خسارت 368 درصدی برای یک شرکت چه مفهومی دارد که به بیانی ساده پاسخ داد؛ وقتی نسبت خسارت شرکتی اعلام می شود بدان مفهوم است که در قبال 100 حق بیمه شرکت 385 خسارت پرداخته و 285 درصد از زیان پرداختی علاوه بر توان بوده است . به گفته وی پرداخت 385 درصد خسارت در این شرکت و یا خسارت های دیگر در سایر شرکت ها در برابر خسارت های اعلامی صورت می گیرد و ممکن است شرکت ها دارای زیان هایی باشند که هنوز اعلام نشده است .
از بیانیان خواستیم که توضیحات بیشتری را در این زمینه ارائه دهد که افزود:پرونده های خسارت با روشن شدن وضعیت در تراز نامه لحاظ می شوند و شرکت ها برای بیمه نامه هایی که در سال های گذشته صادر شده و خسارت پرداختی بر مبنای پرونده های شکایت هنوز وضعیت مشخصی ندارد ،ذخایری را در تراز نامه لحاظ می کنند. همچنین برخی شرکت ها برای منظور این خسارت ها در حساب های همان سال از سود کسر می کنند تا در بستانکار تراز نامه از حساب سهام داران سال های بعد منظور نشود و خسارت های سال های قبل به عنوان زیان به شمار نیاید.
وی با اشاره به اینکه بیمه مرکزی به تازگی خواستار روشن سازی سریع وضعیت خسارت های صنعت بیمه شده است افزود: این مسئله به شفاف سازی آمارهای صنعت بیمه کمک خواهد کرد چراکه برخی شرکت ها آمارهای واهی اعلام می کنند که با واقعیت فاصله زیادی دارد .
این کارشناس صنعت بیمه به عدم ارائه آمار شفاف از سوی شعب و نمایندگی های صنعت بیمه اشاره کرد و افزود:مسئولین شرکت های بیمه و حتی شعب به دلیل اینکه آمار زیان ده اعلام نکنند گاها خسارت های معوق را در نظر نمی گیرند و تا صدور رای دادگاه ،اعمال این سرفصل را در حساب ها با تاخیر ارائه می کنند .
بیانیان با اشاره به اینکه بیمه مرکزی به عنوان نهادی که در 25 تا 50 درصد پرتفوی صنعت بیمه سهیم است به تازگی نظارت ها را در این بخش افزایش داده است . 
ذکر این نکته ضروری است که شرکت های بیمه در پایان هر سال موظفند به دلیل تعهداتی که برایشان ایجاد شده و افزایش توان مالی بخشی از درآمد را به عنوان ذخایر در حساب ها در نظر گیرند(سرمایه گذاری از محل ذخایر در افزایش توان مالی شرکت بیمه تاثیر به سزایی دارد) از اعم این ذخایر خسارت معوق است ،خسارتی که در همان سال مالی ایجاده شده اما به مرحله پرداخت نرسیده است.
اما بر اساس آخرين آمارهاي موجود بیمه مرکزی از فعاليت 27 شركت بيمه مستقيم (ايران، دانا، آسيا، البرز، معلم، پارسيان، كارآفرين، رازي، ملت، توسعه،سينا، اميد، حافظ، سامان، دي، نوين، ايران معين، پاسارگاد، ميهن، كوثر، ما، متقابل كيش، آرمان، آسماري، تعاون ، متقابل قشم و سرمد) در هشت ماهه اول سال جاري، صنعت بیمه رشد 26.1 درصدی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته تجربه کرده و به بيش از 104.3 هزار میلیارد ریال رسیده است.
بر این اساس سهم بخش غيردولتي از اين مقدار به 52.7 درصد رسيد و 47.3 درصد ديگر توسط بيمه ايران در نقش تنها شركت بيمه دولتي توليد شد.
همچنین تعداد بيمه نامه هاي صادره در اين مدت نيز با 8.4 درصد رشد نسبت به هشت ماهه اول سال قبل در حدود 25.1 میلیون فقره بود كه سهم بخش غيردولتي از اين تعداد،55.1 درصد است.
42.2 درصد حق بيمه هاي توليدي به رشته بيمه شخص ثالث و مازاد اختصاص داشت و 22.5 درصد حق بيمه هاي توليدي مرتبط با بيمه درمان بود.
بنابر آمارهای رسمی شركت هاي بيمه بالغ بر 55.6 هزار ميليارد ريال خسارت به بيمه گذاران پرداخت کردند كه در مقايسه با مدت مشابه سال قبل 38.9 درصد رشد نشان مي دهد. 52.4 درصد از خسارت هاي بازار بيمه توسط بخش غيردولتي جبران شد و 47.6 درصد مابقي به بيمه گذاران شركت بيمه ايران اختصاص داشت.
شركت هاي بيمه نزديك 10.1 ميليون مورد خسارت به بيمه گذاران پرداخت کردند كه در مقايسه با هشت ماهه سال قبل،31.7 درصد رشد داش ه ت و سهم بخش غيردولتي از اين تعداد،31.3 درصد است.
42.5 درصد از خسارت هاي بازار بيمه در رشته بيمه شخص ثالث و مازاد پرداخت شده است.بنابرآمارها34.5 درصد از خسارت هاي پرداختي به يبمه درمان اختصاص داشت. طي اين مدت، نسبت خسارت بازار بيمه معادل 53.3 درصد بود و در مقايسه با مدت مشابه سال قبل 4.9 واحد افزايش نشان داد .
از ميان 8 شركت بيمه اي كه سهم عمده از بازار بيمه دارند (ايران، آسيا، دانا، ال ر بز، پارسيان، توسعه، كارآفرين و سينا؛ هر يك داراي سهم بالاتر يا مساوي 3 درصد و در مجموع 81.6 درصد سهم از بازار )، نسبت خسارت پنج شركت بيمه سينا، پارسيان، توسعه،آسيا وايران (به ترتيب با 68.8،55.2،54.6،53.8 و 53.6 درصد) بالا تر از اين نسبت در بازار بيمه است.
اما آنچه در گزارش هشت ماهه بیمه مرکزی مهم به شمار می آید وضعیت برخی شرکت های خصوصی است که در مرحله هشدار قرار دارد. بر این اساس نسبت خسارت بیمه دی به 368.5 درصد رسیده است و حق بیمه تولیدی این شرکت نیز 915 میلیارد و 470 میلیون ریال گزارش شده است. حق بیمه تولیدی این شرکت نیز 68 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش داشته است .
از دست دادن پرتفو و افزایش نسبت خسارت این شرکت و منابع مشکوک و دارایی نامشخص سیی شده که این شکت مشکوک به ورشکستگی باشد. شنیده ها حاکی از تعدیل نیرو در این شرکت است .
در بین شرکت های بیمه بیمه پارسیان نیز با تولید حق بیمه 3 هزار و 910 میلیارد و 866 میلیون ریال کاهش چهار دهم درصدی را در تولید حق بیمه تجربه کرده است .حال آنکه نسبت خسارت شرکت نیز به بیش از 55 درصد رسیده است. شایان ذکر است که بیمه های آرمان،امید،متقابل کیش ،ما و میهن از رشد بیش از 100 درصدی در حق بیمه تولیدی برخوردار هستند.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود