امروز: جمعه، 14 اردیبهشت 1403
12/5 1393

مریم کائید - افزایش سرمایه شرکت های بیمه یکی از الزاماتی بود که پس از تصویب  در هیات وزیران مورد بررسی شورای عالی بیمه قرار گرفت و طبق برنامه زمانبندی تا سال 1395 الزاماتی در این زمینه تعیین شد .هرچند که این مصوبه در سال 1390 باتائید هیات دولت الزامی شد اما در صنعت بیمه هستند شرکت هایی که بی توجه بدین قانون به وضع موجود خود ادامه دادند.

به گزارش ایران و جهان، موضوع به سال 1391 باز می گردد زمانی که اول مردادهمین سال هیات وزیران بنابه پیشنهاد رئیس کل وقت بیمه مرکزی و تائیدیه وزارت اقتصادموضوع افزایش سرمایه بیمه های دولتی را در دستور کار قرار داد و به استناد بند (۳) ماده واحده قانون تاسيس موسسات بيمه غيردولتي – مصوب ۱۳۸۰ – تصويب کرد که حداقل سرمايه موسسات بيمه موضوع ماده (۳۶) قانون تاسيس بيمه مركزي ايران و بيمه گري – مصوب ۱۳۵۰ – براي موسسات بيمه غيردولتي تغییر کند به گونه ای که حداقل سرمايه پايه براي تاسيس موسسه بيمه مستقيم مبلغ يكهزار ميليارد ريال و براي صدور پروانه فعاليت بيمه اي در هر يك از گروه رشته هاي بيمه اي ،مبالغ زير به حداقل سرمايه پايه اضافه شود :
البته هیات وزیران حداقل سرمايه پايه براي تاسيس موسسه بيمه اتكايي را نیز مبلغ چهارهزار ميليارد ريال تعيين کرد.
نکته حائذ اهمیت بند ب این تصویب نامه است که بنابر مفاد این بند موسسات بيمه اي كه قبلا تاسيس شده اند موظفند ظرف چهارسال حداقل سرمايه خود را با اين تصويب نامه منطبق کنند مشروط به اينكه ميزان اين افزايش سرمايه در هر سال حداقل پانزده درصد و براساس برنامه زمانبندي مورد تاييد شوراي عالي بيمه باشد .
از آن تاریخ تاکنون حدود دوسال و شش ماه می گذرد اما هنوز برخی شرکت های بیمه در این مسیر حرکت نکرده اند .
بیمه مرکزی نیز مصوبه افزایش سرمایه را بنابر تصمیم شورای عالی بیمه در سال گذشته به مديران عامل شركتهاي بيمه ملت، پارسيان ،اتكايي ايرانيان ،پاسارگاد،دي ،البرز، آرمان ،آسيا ،توسعه ،كارآفرين ،سينا، معلم، كوثر، ميهن ،ما ،نوين، رازي ،سامان و دانا ابلاغ کرد .
بدين وسيله در اجراي ماده ۳۶ قانون تأسيس و بند ب تصويب نامه شماره ۱۸۱۰۷۰/ت۴۷۹۰۵هـ مورخ ۱۸/۰۹/۱۳۹۱ هيـئت وزيران ،برنامه زمانبندي افزايش سرمايه آن شركت مصوب جلسه مورخ ۲۲/۰۳/۱۳۹۲ شوراي عالي بيمه به شرح ذيل جهت اقدام لازم، ابلاغ ميگردد. این در حالی است که علی رغم تاکید بیمه مرکزی سرمایه شرکت های بیمه تا پایان سال 1392 بنابر اطلاعات مندرج در سالنامه آماری بیمه مرکزی به قرار زیر بوده است : اما آمارهای بیمه مرکزی به این نکته اذعان دارد که در سال 1392 بالغ بر 9 شرکت بیمه ای افزایش سرمایه خود را به ثبت رسانده اند.بیمه مرکزی اذعان دارد که براساس اطلاعات واصله از شركتهاي بيمه و در اجراي مصوبه هيات وزيران ، تاكنون ۹ شركت موفق شده اند كه سرمايه ثبت شده خود را براي سال ۱۳۹۲ طبق برنامه زمانبدي مصوب شورايعالي بيمه افزايش دهند.وضعيت سرمايه اين اين شركتها به شرح جدول زير است: بیمه مرکزی در گزارش شهریور ماه خود اذعان داشته که اقدامات سايرشركتهاي بيمه دراجراي برنامه زمانبندي مصوب براي افزايش سرمايه، طي هفته هاي آتي اطلاع رساني خواهد شد.

اما پرسش های اساسی در این خصوص اینکه مصوبه هیات وزیران تاکید بر افزایش سرمایه شرکت ها طی برنامه چهار ساله و در هر سال 15 درصد دارد که برخی شرکت ها این نکته را در افزایش سرمایه خود لحاظ نکرده اند . این در حالی است که برنامه زمانبندی شورای عالی بیمه نیز الزاماتی در این خصوص دارد . پرسش اساسی دیگر اینکه برنامه پنجم توسعه در سال آینده به پایان می رسد و الزام افزایش سرمایه شرکت ها تا پایان این سال بوده است پس چطور شرکت هایی که طی 3 سال اخیر نتوانسته اند برنامه افزایش سرمایه سالی 15 درصد خود را محقق سازند در کمتر از یک سال باقی مانده کل افزایش سرمایه را محقق می کنند؟
نکته دیگر اینکه شرکت های بیمه که در این زمینه اقدام نکرده اند با چه عکس العملی از سوی شورای عالی بیمه و بیمه مرکزی مواجه خواهند شد؟
البته برخی از شرکت ها در سال جاری در خصوص افزایش سرمایه اقدام کرده اند که هنوز از سوی بیمه مرکزی اطلاع رسانی نشده است ،این در حالی است که بسیاری از شرکت ها هم افزایش سرمایه نداده اند.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود