امروز: جمعه، 14 اردیبهشت 1403
01/29 1396

گروه سایبان - رئیس کل بیمه مرکزی در جمع مدیران عامل صنعت بیمه در نشست سالانه انجمن حرفه ای  صنعت بیمه از ارائه نرخ های غیر فنی انتقاد کرد و افزود که در فاز اول سامان دهی وضعیت بیمه درمان مد نظر است و اگر وضع به همین منوال پیش رود در این بخش نرخ پایه اعلام می کنیم و در سایر رشته ها نیز در صورت ادامه این وضعیت نرخ پایه اعلام می شود.

به گزارش پایگاه خبری رازپول ،در گردهم آیی سالانه انجمن حرفه ای صنعت بیمه که با حضور جمع کثیری از مدیران عامل و اعضای هیات مدیره شرکت های بیمه برگزارشد، مسعود حجاریان،مدیر عامل انجمن حرفه ای صنعت گزارش سالانه ای از وضعیت انجمن ارائه کرد.
رئیس انجمن حرفه‌ای صنعت بیمه از پیشنهاد طرح جامع بیمه ساختمان‌های بلند به بیمه مرکزی خبر داد و گفت: در پی حادثه ساختمان پلاسکو این پیشنهاد تدوین و بر اساس آن پوشش بیمه ساختمان‌های بلند در بیمه مرکزی تدوین شد.

وی با بیان این که در سال 95 در بهبود فضای کسب و کار نتوانستیم اقدام خاصی انجام دهیم، افزود: پس از حادثه پلاسکو طرح جامع بیمه ساختمان‌های بلند تهیه شد که مورد استقبال بیمه مرکزی قرار گرفت و بر این اساس پوشش بیمه‌ای برای آن تدوین شد.

حجاریان یادآور شد: در پی حادثه پلاسکو آتش نشانی اعلام کرد 18 بار نسبت به ایمنی ساختمان تذکر داده بود و از سال 91 گفته شده بود ساختمان شرایط بیمه شدن را ندارد.

وی ادامه داد: این ناامنی در فقط در ساختمان‌های ما نیست و در بسیاری از کارخانجات هم هست. الان می بینیم در پی آتش سوزی کروز تولید کارخانجات ایران خودرو، سایپا و شرکت‌های وابسته دچار مشکل و تولید روزانه 1500 دستگاه خودرو متوقف شده است.


مدیرعامل انجمن حرفه‌ای صنعت بیمه در ادامه گفت: از شرکت‌های بیمه خواسته‌ایم مدیریت ریسک خود را استاندارد کنند و هفت شرکت تا به حال مراجعه کرده و گواهی رتبه مدیریت ریسک را دریافت کرده‌اند.

وی همچنین با اشاره به تفاوت‌های اجرای حاکمیت شرکتی در بیمه و سایر شرکت‌ها افزود: توزیع منابع باید به گونه‌ای باشد که به طور عادلانه میان ذی نفعان بیمه اعم از سهامدار و بیمه‌گذار تقسیم شود.


در ادامه این جلسه عبدالناصر همتی رئیس کل بیمه مرکزی با اشاره به اینکه از وضعیت شرکت ها در بحث کنترل تخفیف ها در شخص ثالث راضی ام اذعان کرد که متاسفانه ارائه نرخ های غیر فنی در صنعت بیمه به جایی رسیده که بیمه مرکزی در نظر دارد در صورت ادامه این وضعیت نرخ پایه اعلام کند.
وی خطاب به مدیران عامل گفت که چه اصراری به دود شدن سرمایه شرکت های بیمه دارید و اذعان کرد که فعالیت شرکت ها در دو بخش ثالث و درمان متمرکز شده و با ارائه نرخ های غیر فنی و فروش اقساطی نه تنها منابعی سرمایه گذاری نمی شود بلکه با پرداخت خسارت و حیف و میل منابع شرکت ها هر روز سهم ما در بازار بیمه ای دنیا کوچتر می شود.رئیس کل در حالیکه به انتقاد از عملکرد غیر حرفه ای مدیران بیمه ای در خصوص نرخ دهی غیر فنی پرداخت ، متذکر شد: خیلی بد است که هر روز تذکر داده شود که نرخ فنی را رعایت کنید ، مگر می شود که شرکت بیمه ای که وظیفه اش مدیریت ریسک است خود را در معرض بدترین ریسک ها قرار دهد؟

رئیس کل بیمه مرکزی ، با تاکید بر اینکه زمان ان فرا رسیده که برای اداره صنعت بیمه از روش های هیاتی خارج شویم ، اذعان داشت: دیگر روش های پیشین جوابگو نیست.

رئیس کل بیمه مرکزی با تاکید بر اینکه انتظار دارم در زمینه هایی که بیمه مرکزی احساس نیاز می کند انجمن حرفه ای به نهاد ناظر کمک کند ، اذعان داشت:چالش ها و فرصتهای صنعت بیمه به گونه ای است که فقط با تصمیمات بیمه مرکزی و پشت درهای بسته نمی توان به نتیجه رسید.

به گفته وی در حالی که شورای عالی بیمه به بحث حاکمیت شرکتی ورود کرده اما من هیچگاه احساس نکردم که انجمن در خصوص این امر مهم وارد عمل شده باشد و فعالیتی کرده باشد.

همتی تصریح کرد: اتفاقا تحقیق و بررسی فرایندهای جدید نظارتی جایش دقیقا در جایی مثل انجمن حرفه ای است تا قبل از بیمه مرکزی نیازهای صنعت را پیگیری و به نهاد نظارتی اعلام کند.

وی با تاکید بر اینکه از انجمن حرفه ای انتظارات بیشتری دارم ، متذکر شد : انجمن حرفه ای می تواند محلی برای توسعه صلاحیت عملکردی کارشناسان و مدیران صنعت بیمه باشد ، البته این وظیفه سندیکاست و من نمی خواهم کار حرفه ای و اجرایی را مخلوط کنم اما همه با هم می توانیم در پیشبرد اهداف سهیم باشیم.

وی با بیان اینکه حجم سرمايه گذاري شركتهاي بيمه ١٨هزار ميليارد تومان است كه نصف حق بيمه يكسال هم نيست،اضافه کرد: سال 1373 حق بیمه ما 37 میلیارد تومان بود و الان به 28 هزار میلیارد تومان رسیده اما همه دود می‌شود و به هوا می‌رود.

همتی در ادامه تصریح کرد : اگر سندیکا در خصوص تعادل در نرخ دهی بیمه نامه درمان به توافق نرسد نهاد ناظر وارد عمل می شود.

وی در پایان در مورد افزایش سرمایه شرکت های بیمه نیز تذکر داد و اذعان کرد که بیمه مرکزی این بار در خصوص سرمایه ها بسیار سخت گیرانه رفتار می کندو در این خصوص با هیچ شرکت بیمه مماشات نخواهیم کرد .

همتی در پاسخ به رازپول در خصوص وضعیت سرمایه دو شرکت بیمه میهن و تعاون اذعان داشت: در صورتیکه اقدامات لازم از سوی این شرکتهای برای پوشش سرمایه مصوب صورت نگیرد اقدام اساسی خواهیم کرد.

رئیس کل بیمه مرکزی در ادامه پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار ما در خصوص مدیریت شرکت بیمه تعاون اظهار داشت: در صورتیکه تاپایان اردیبهشت ماه مدیر عامل پیشنهادی جهت احراز صلاحیت به بیمه مرکزی معرفی نشود ، فعالیت های این شرکت محدود خواهد شد..

در این جلسه سید مهدی علوی عضو هیات مدیره انجم صنعت بیمه نیر در این گردهمایی در واکنش به انتقادات رئیس کل بیمه مرکزی درباره نرخ شکنی بیمه‌ها گفت: مشکل نرخ در صنعت بیمه مربوط به مدیران و هیات مدیره نیست، بلکه ناشی از حضور سهامداران غیرمتخصص صنعت است که از سرمایه‌گذاری‌های دیگر خود سودهای کلانی برده‌اند و از بیمه هم همان انتظار را دارند.

وی افزود: ما شاهد بودیم در سال گذشته شبانه در یک شرکت مدیرعامل را تغییر دادند به این دلیل که سه صندلی هیات مدیره در اختیار یک سازمان بود.

علوی ادامه داد: ای کاش هیئت مدیره شرکت‌ها در برابر فشار سهامداران برای تولید حق بیمه بیشتر تمکین نکنند.

رئیس هیات مدیره انجمن حرفه ای صنعت بیمه در پاسخ به سخنان رئیس کل مبنی بر رفتار غیر حرفه ای مدیران بیمه ای در نرخ دهی غیر فنی اذعان داشت: مشکل نرخ دهی غیر فنی بیش از اینکه به مدیران بر گردد به سهامداران غیر حرفه ای بر می گردد که با در خواستهای غیر حرفه ای از مدیران در انتظار سودهای کلان هستند.

وی تاکید کرد: فشار سهامداران غیر حرفه ای به مدیران برای عطش تولید و جمع کردن حق بیمه و انتقال به بازار سرمایه مدیران را به ارایه نرخ های غیر فنی سوق می دهد.

علوی در عین حال از مدیران بیمه ای به دلیل تمکین به سهامداران غیر حرفه ای انتقاد کرد.

این فعال بیمه ای در ادامه توجه به ماده 6 وظایف شورای عالی بیمه را خواستار شد و عنوان کرد: طبق این ماده شرکتهای بیمه باید هر شش ماه گزارش ارایه دهند و شورای عالی بیمه هم باید این گزارشات را بررسی کنند.

در این جلسه کریم خان زندمدیرعامل بیمه نوین به عنوان تنها مدیرعامل سخنران از نرخ های غیر فنی در شرکت ها انتقاد کرد.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود