امروز: یکشنبه، 9 اردیبهشت 1403
01/16 1394

ایران و جهان - بیمه سینا در حالی افزایش سرمایه خود را در روزهای اول فروردین ماه به تصویب رساند که قرار بود تا پایان سال گذشته 1500 میلیارد ریال سرمایه داشته باشد .
 به گزارش ایران و جهان ، بیمه سینا با تصمیم گیری در خصوص افزایش سرمایه و تطابق اساسنامه شرکت با نمونه اساسنامه سازمان بورس سهام داران را در اوایل فروردین امسال دور هم جمع کرد تا در این زمینه تصمیماتی را اتخاذ کند . بر این اساس در این جلسه سهامدارانی همچون بنياد مستضعفان انقلاب اسلامي ،شرکت ليزينگ جامع سينا ، شرکت صادرات نيرو خليج فارس کيش ، شرکت مادر تخصصي مالي و سرمايه گذاري سيناو بنياد علوي حضور داشتند.

بر این اساس بیمه سینا برنامه افزایش سرمایه قطعی به مبلغ 505,361 میلیون ریال را ازمحل تجدید ارزیابی دارایی ها تصویب کرد. همچنین افزایش سرمایه به مبلغ 594,639 میلیون ریال از محل آورده نقدی در اختیار اعضای هیات مدیره قرار گرفته است.

بیمه سینا در حالی بحث افزایش سرمایه را به تصویب رسانده که بر اساس الزامات بیمه مرکزی این شرکت باید تا پایان سال گذشته سرمایه خود را به 1500 میلیارد ریال می رساند. همچنین بر اساس همین الزام بیمه سینا باید سرمایه خود را تا پایان سال جاری به 2000 میلیارد ریال افزایش دهد .سرمایه این شرکت بر اساس سالنامه آماری بیمه مرکزی در سال 1392 بالغ بر 400.000 میلیون ریال بوده است .

به هر حال جمع کل افزایش سرمایه این شرکت 1,100,000 میلیون ریال از محل تجدید ارزیابی دارایی و آورده نقدی در نظر گرفته شده است که بخشی از آن قطعی و بخشی در اختیار هیات مدیره است .
اما نکته قابل تامل دیگر مالکیت سهام حاضرین در جلسه است . در اطلاعیه ای که این شرکت به سازمان بورس ارائه کرده سهام داران حاضر در جلسه را این گونه اعلام کرده که بنياد علوي با 35درصد مالکیت سهام و شرکت مادر تخصصي مالي و سرمايه گذاري سينا با 22.22درصد مالکیت سهام .
در حالی که آئين نامه شماره ۴۰ در ماده 5اذعان دارد که اشخاص حقوقي كه وزارتخانه ها، شركتهاي دولتي و مؤسسات و نهادهاي عمومي غير دولتي در آنها بيش از ۲۰ درصد سهم دارند نمي توانند در مجموع بيش از ۲۰ درصد در موسسه بيمه سهم داشته باشند .

همچنین در ماده۶ همین آئین نامه آمده است : در اجراي ماده (۳۳) قانون تاسيس ، از نظر اين آيين نامه مجموع اشخاص زير در هر حالت يك شخص محسوب مي شود: 
الف – شخص حقيقي متقاضي به علاوه اقارب مندرج در ماده مذكور .
ب – اشخاص حقوقي كه شخص حقيقي متقاضي و يا اقارب مندرج در ماده مذكور در آن بيش از ۲۰۰ درصد حق راي داشته باشند.
 پ – شخص حقوقي متقاضي به علاوه ساير اشخاص حقوقي كه متقاضي به طور مستقيم يا با واسطه در آنها بيش از ۲۰ درصد حق راي داشته باشد.
ت – اشخاص حقوقي كه يك شخص حقيقي يا حقوقي همزمان به طور مستقيم يا با واسطه در آنها بيش از  ۲۰ درصد حق راي داشته باشد.
لازم به ذکر است که بر اساس آمارهای 11 ماهه بیمه مرکزی نسبت خسارت این شرکت به 99درصد رسیده است و حق بیمه تولیدی شرکت 23 درصد نیز کاهش داشته است .

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود