امروز: دوشنبه، 10 اردیبهشت 1403
12/1 1402

گروه سایبان- بیمه سینا در حالی با راه آهن قرارداد بیمه درمان منعقد کرد که این مسئله دارای زوایای متعددی است.

به گزارش رازپول، عبداله سلطاني ثاني ارزش این قرارداد را ٢٩٨ ميليارد تومان عنوان کرده از اول اسفند ماه برقرار شده است و ظاهرا تنها در زمینه های بیمه درمان تکمیلی راه آهن است و البته ظاهرا بيمه گذار درخواست واگذاري بيمه شركت هاي همكار با راه آهن را نيز مطرح كرده است.




اما از نامه به ظاهر ساده مدیرعامل بیمه سينا که قطعا روی سهام این شرکت تاثیر مثبت خواهد داشت و دست مدیرعامل بیمه را پیش هیات مدیره و سهام داران این شرکت پر خواهد کرد، به لحاظ ادبیات فنی بیمه ای چه معنایی دارد؟


ماده 8 آئین نامه 58 اذعان دارد که ذخیره حق‌بیمه (حق‌بیمه عاید نشده) در بیمه‌های غیرزندگی عبارت است از حق‌بیمه‌های مربوط به فاصله زمانی بین تاریخ ترازنامه تا انقضای مدت قراردادهای بیمه که به ترتیب زیر محاسبه می‌شود:

برای کلیه رشته‌های بیمه به جز بیمه باربری به روش فصلی (یک هشتم) و بر مبنای حق‌بیمه صادره پس از کسر حق‌بیمه اتکایی واگذاری مربوطه.


بنابراین از رقم ٢٩٨ ميليارد و ٨٠٠ ميليون تومان حق بیمه اعلامی هفت هشتم ذخیره حق بیمه و همچنین کسر حق بیمه اتکایی اعمال خواهد شد.

اما آثار و پیامدهای این پرتفو در صورت های مالی چه خواهد بود؟
مهمترین نکته است است که بیمه سینا صورت های مالی 1402 را با در نظر گرفتن این پرتفو به سهام داران گزارش خواهد کرد. اما این درآمدی برای بیمه سینا است که بخش قابل توجهی از آن را به سرفصل ذخایر منعکس می کند. به عبارت دیگر در حالی بیمه سينا این درآمد را در صورت های مالی سال ١٤٠٢ شناسایی می کند و پرتفوی خود را افزایشی نشان می دهد که عایدی واقعی این رقم با کسر موارد فوق چندان به نظر نمی رسد، اما قطعا در نگاه اول یهام داران را شگفت زده می کند.

از سوی دیگر حق بیمه بیمه های درمان تکمیلی به صورت اقساطی از حقوق کارکنان وصول می شود و درآمد سرمایه گذاری چندانی نیز از این حیث متوجه شرکت های بیمه نیست.

موضوع دیگر زمان انعقاد قرارداد است که از اول اسفند اعلام شده و قطعا از این تاریخ و واریز قسط اول بیمه نامه پرونده خسارت ها به این شرکت وارد خواهد شد که با توجه به نسبت خسارت های بیمه های درمانی این موضوع حائز اهمیت است. از سوی دیگر دستورالعمل های پرداخت خسارت بیمه های درمانی دارای مدت معین پرداخت در این بخش است.

همه این موارد در حالی است که در گزارش 6 ماهه حسابرسی شده این شرکت آمده است که این شرکت بالغ بر 3200 میلیارد تومان پرتفوی درمان داشته است. این پرتفوی قابل توجه نسبت به حق بیمه صادره همین مدت که 4500 میلیارد تومان گزارش شده قابل توجه به نظر می رسد. به عبارت دیگر در 6 ماهه امسال بیش از 71 درصد پرتفوی بیمه سینا در بخش درمان کارسازی شده و افزایش این پرتفوی بدون در نظر گرفتن سایر پرتفو های درمان در این مدت به نظر می رسد که شرایط بیمه سینا را حساس خواهد کرد. لازم به اشاره است که شورای عالی بیمه تعرفه درمان را خدود 40 درصد افزایش داده. بنابراین همین نکته ظریف می تواند در صورت های مالی بیمه سینا تعدیل با اهمیتی را در سال آینده ایجاد کند.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود