امروز: سه شنبه، 18 اردیبهشت 1403
10/9 1402

گروه سایبان - طرح توثیق بیمه های عمر نزد شبکه بانکی را می توان یک بازی برد-برد در نظام تامین مالی تفسیر کرد.

یکی از مهمترین مصائب تامین مالی در ساختار بانکی ایران عدم وجود تنوع در نظام وثیقه گذاری است، تا جایی که هزینه های تامین سرمایه تا حد امکان به گران ترین شکل ممکن طراحی شده.

اما به تازگی و با تنوع بخشی در نظام رتبه سنجی و وثیقه گذاری به نظر می رسد، هزینه های پنهان و آشکار دریافت وام به شکل مطلوبی در حال بهینه سازی شدن است.

همین بهبود در فرآیندها حالا ابزارهای متنوعی را پیش روی بیمه گذاران عمر فراهم ساخته و بیمه های عمر آنها را فراتر از ارزش ذاتی آن برده است. به عبارت دیگر دارندگان بیمه های عمر علاوه بر دریافت وام از محل ذخایر می توانند از بانک ها نیز تامین مالی داشته باشند.


تا پیش از این بیمه نامه عمر خلق شده بود تا ریسک های آتی افراد را پوشش دهد، اما یکی از بزرگترین سدهای توسعه این نوع پوشش ریسک در کشور ما، زیست، در یک اتمسفر تورمی است، عاملی که باعث میشد اعتبار سرمایه گذاری در بیمه های عمر را تا حدی مخدوش سازد.

منتقدین بر این باور بودند که در شرایطی که اقتصاد ایران با یک طیف تورمی پایدار روبه روست، خرید بیمه های عمر و انتظار کسب ارزش حسابداری در آینده کمی دور از واقعیت است.

هرچند که دیدگاه مدیریت مالی وجود ریسک های پنهان در زندگی را به رسمیت می شمرد و اتفاقا مدیریت همین ریسک ها را مهمترین عامل برای خرید بیمه های عمر می داند اما توسعه ابزارهای تنوع بخشی وثایق حالا سبب شد تا ظرفیت بیمه های عمر افزایش یابد.


به عبارتی اگر بنا بود بیمه های عمر با نگاهی به پوشش ریسک در آینده خلق شود، امروزه دیگر مدیریت ارزش دارایی در زمان حاضر با بهره گیری از قابلیت های ایجاده شده به مهمترین ابزار برای پوشش ریسک تورم تبدیل شده است. بنابراین بیمه های عمر توانایی پوشش ریسک های بیشتری را نسبت به گذشته به دست آورده اند.

با چنین رویکردهایی به نظر می رسد ساختار ارزش آفرینی در شرکت های بیمه نیز دستخوش تغییر باشد، چراکه حالا دیگر انتظار می رود سایز بازار بیمه های عمر دستخوش تغییرات مثبتی قرار گیرد و سهمش در پرتفوی صنعت بیمه با تعدیل مثبت رو به رو باشد.


بنابراین در چنین شرایطی شرکت هایی که استعداد فراوانی در این حوزه داشته و اصطلاحا برای فروش بیمه های عمر «تجهیز کارگاه» کرده اند از شانس بالاتری برای جذب منابع برخوردارند، به عبارت دیگر در چنین شرایطی امکان کسب سهم بازار برای این شرکت ها مهیا تر است.

بیمه پاسارگاد را می توان از جمله شرکت هایی معرفی کرد که در حوزه توسعه بیمه های عمر سهم قابل توجهی داشته است. بنابراین انتظار می رود که معرفی این ابزارهای جدید مالی نه تنها برند این شرکت را ارتقا بخشد بلکه برای بیمه گذاران و سهام داران نیز ارزشی مضاعف پدید آورد.


سهم غیرقابل انکار بیمه پاسارگاد در بازار بیمه های عمر این شرکت را به رقیب بلامنازع برای صنعت بیمه کشور تبدیل کرده است. این جایگاه را برای بیمه پاسارگاد از سه زاویه می توان بررسی کرد. اول اینکه دارایی تحت مدیریت مالکان بیمه عمر ارزشی بیش از آنچه در گذشته داشته، پیدا کرده است. دوم اینکه بازار جدیدی پیش روی شرکت بیمه پاسارگاد برای توسعه فروش این محصول و بازمعرفی آن ایجاد شده و سوم اینکه این توسعه بازار قطعا به افزایش حقوق مالکین سهام منجر شده و ساختار سهامداری شرکت را تقویت می کند. بنابراین می توان انتظار داشت بیمه پاسارگاد با طراحی کمپین های معرفی خدمات جدید بیمه های عمر رهیافت های جدیدی را برای ذی نفعان خود طراحی کند.


ابزار توثیق بیمه های عمر به عنوان وثیقه مورد پذیرش در نظام بانکی خدمتی است که به تازگی توسط بانک صادرات پیاده‌سازی شده است، کلیه دارایی‌هایی که افراد در گام اول سهام بورسی، بیمه‌های عمر و در گام بعدی کلیه سپرده‌های بانکی نزد کلیه بانک‌ها، سهام عدالت و یارانه‌ها، سیم‌کارت موبایل، طلای خانگی، مجوز معدن و هر دارایی‌ای که مالیت داشته و قابلیت نقدشوندگی باشد، می‌تواند بدون مراجعه به بانک و براساس ضریب تعیین‌شده در سامانه ای موسوم به توثیق به‌وثیقه گذاشته شود. اگر تسهیلات نکول شود یا نتوانند بدهی خود را پرداخت کنند، بانک رأساً نسبت به نقد کردن وثایق اقدام می‌کند. با این سامانه نیازی نیست که افراد برای ضمانت یا وثیقه‌گذاری به بانک مراجعه کنند.

کارشناسان بر این باورند که این سامانه مزیت هایی نظیر مدیریت ثروت، کاهش زمان وثیقه‌گذاری به‌دلیل الکترونیکی بودن، تنوع در ارائه وثایق، تناسب ارزش دارایی مورد وثیقه و تسهیلات پرداختی، امکان وثیقه‌گذاری دارایی‌های راکد و غیرمولد، امکان تغییر وثیقه، کاهش نیاز به مراجعه حضوری، آزادسازی بخشی از وثیقه متناسب با تعهدات رفع‌شده و حذف مشکل قبول و پذیرش ضامن یا ضامنین توسط بانک‌ها به‌دلیل برداشت‌های مختلف و متفاوت از ضوابط اعتبارسنجی به همراه خواهد داشت.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود