امروز: شنبه، 29 اردیبهشت 1403
09/1 1402

گروه بازارپول - معرفی «ست» به منظور ایجاد ارزش افزوده برای دارایی های غیر نقدی و غیرجاری خدمت جدیدی است که بانک صادرات در جشنواره اخیر دكتر نوربخش برای معرفی آن جایزه دریافت کرد. خدمتی که می تواند در حوزه مولد سازی دارایی های اشخاص تعریف شود.


دریافت تسهیلات به ازای توثیق دارایی های مشهود یکی از روشهای سنتی پرداخت تسهیلات در نظام بانکی کشور به شمار می رود. البته دریافت اعتبار از نظام بانکی برای مشتریان حقوقی دارای شیوه های متنوعی است که آن روش ها کمتر برای مشتریان حقیقی بانک ها کاربرد دارد. از سوی دیگر تکمیل پازل های اعتبار سنجی در نظام بانکی کشور در سال های اخیر سبب شده که ریسک دریافت تسهیلات برای هر دو طرف وام گیرنده و وام دهنده کاهش یابد.


منابع مطلع یکی از ابزارهای اصلی مدیریت ریسک اعتباری، را اعتبارسنجی مشتریان متقاضی تسهیلات می دانند و معتقدند: همان گونه که ریسک اعتباری را می توان عدم توانایی و یا عدم تمایل تسهیلات گیرندگان به بازپرداخت تعهدات خود مطابق با مفاد قرارداد فی مابین بانک و مشتری دانست، اعتبارسنجی را می توان روشی جهت برآورد احتمال وقوع این رویداد (ریسک) محسوب کرد.


در فرآیند اعتبار سنجی اطلاعات مختلفی از جمله میزان دارایی ها و رفتارهای مالی اشخاص مورد بررسی قرار می گیرد. تلفیق این دو راهبرد اعتبار سنجی یعنی رفتارهای مالی و اهلیت دارایی های متنوع اما امروز در نظام بانکی منجر به تکمیل بخش دیگری از زنجیره ارزش شده است و بانک صادرات به تازگی از محصولی رونمایی کرده که در آن مشتریان خصوصا مشتریان خرد می توانند به نوعی دارایی های غیرعملیاتی خود را در جهت مولد سازی به کاربگیرند تا با این اهرم جدید مالی اقتصاد و معیشت خود را توسعه دهند.


از سوی دیگر این روش جدید و آنلاین که به نوعی بر پایه روش های نوین اعتبار سنجی در بازارهای مالی شکل گرفته می تواند به کاهش قدرت نقد شوندگی وام ها در نظام بانکی کشور نیز تبدیل شود.


بر این اساس با طراحی این سامانه جدید به نام «توثیق الکترونیکی دارایی» در شرایط اقتصاد تورمی برخی دارایی ها که در سرفصل دارایی های خانواده ها از قابلیت نقد شوندگی و واگذاری کمتری برخوردارند مانند ماشینی که از آن استفاده می کنیم و یا سهامی که در بازار فعلی قصد فروش آن را  نداریم می تواند به منابعی جهت تامین اعتبار مضاعف منجر شود و از منافع اقتصادی آن بهره برد.


بنابراین بانک صادرات اعلام کرده است که بیمه های عمر، سهام، صندوق های سرمایه گذاری، خودرو و مسکن از جمله دارایی های قابل توثیق هستند که متقاضیان دریافت تسهیلات دارای کد سجام بورسی می‌توانند با مراجعه به تارنمای سامانه «ست» به نشانی set.bsi.ir، از ارزش دارایی‌های راکد خود مانند سهام، بیمه عمر و سرمایه‌گذاری، واحد‌های صندوق‌های با درآمد ثابت، چکنو، سفته و برات الکترونیک و سایر دارایی‌های قابل ارزش‌گذاری خود استفاده نموده و بدون نیاز به بازخرید یا فروش این دارایی‌ها، نسبت به وثیقه‌گذاری آنها در فرآیند دریافت تسهیلات اقدام کنند.

مدیریت ثروت، کاهش زمان وثیقه‌گذاری به صورت آنلاین، تنوع در ارائه وثایق، تناسب ارزش دارایی‌های راکد و غیر مولد، امکان تغییر وثیقه، کاهش نیاز به مراجعه حضوری و آزادسازی بخشی از وثیقه متناسب با تعهدات رفع شده، از جمله مهمترین مزیت‌های سامانه توثیق الکترونیکی دارایی بانک صادرات ایران است که در جشنواره نوربخش در میان 32 محصول معرفی شده از سوی نظام بانکی به عنوان طرح برتر شناخته شد.

 

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود