امروز: پنج شنبه، 27 اردیبهشت 1403
12/7 1401

گروه سایبان - آیا دخالت بانک تجارت در رابطه سهامداری شرکت بیمه تجارت نو و اقدام اخیر آن در معرفی برخی افراد به عنوان هیات مدیره نقض آشکار آئین نامه حاکمیت شرکتی قلمداد می شود؟ سوالی که این روزها محافل صنعت بیمه را به خود معطوف ساخته و نگرانی ها از ایجاد رویه ای جدید را دامن زده است؟

 

در یک قاعده کلی تبدیل سپرده به تسهیلات و زه کشی نقدینگی سرگردان به یک جریان مولد را می توان مهم ترین رسالت نظام بانکی ارزیابی کرد، رسالتی که این نظام به واسطه آن از دولت مشروعیت می گیرد. 


بنابراین شاید برهان خلف در این فرضیه مصداق داشته باشد که اگر بانکی نتواند جریان مخرب نقدینگی را با مدیریت بهینه به یک جریان مولد تبدیل کند دیگر از مشروعیت لازم برای فعالیت برخوردار نیست.


یکی از مهمترین آفت های نظام پولی کشور در چند سال اخیر مصادره جریان های پولی و سوق دادن آن به سمت بنگاه داری به نفع خود است.

این روند تا آنجا نفوذ کرد که دیگر صدای مقام نخست کشور را نسبت به این پدیده در آورد و منجر به آن شد که در بخش نامه ای نظام بانکی از هرگونه فعالیت بنگاه داری خودداری کند، بخشنامه ای که توجه لازم به آن نشد.


در نمونه ای جدید که به موضوع حاکمیت شرکتی توجهی نشده، بانک تجارت در نامه ای خطاب به بیمه تجارت نو نسبت به معرفی سه عضو جدید هیات مدیره این شرکت اقدام کرده است. این در حالی است که بانک تجارت و بیمه تجارت نو بصورت مستقیم دارای رابطه سهام داری نیستند و ارتباط آنها از طریق چند بنگاه اقتصادی واسط معنا می گیرد.

در بیمه تجارت نو شرکت سرمایه گذاری ایرانیان،شرکت نفت و گاز پارسیان،شرکت سرمایه گذاری بازارگردانی بانک تجارت، شرکت بین المللی عمران رضوی، پست بانک و موسسه صندوق رفاه و تامین آتیه کارکنان پست بانک از جمله سهام داران هستند و نامی از بانک تجارت به صورت مستقیم وجود ندارد.


 حال مشخص نیست با کدام استدلال و منطق بانک تجارت مستقیما با این شرکت مکاتبه کرده و نماینده هیات مدیره معرفی می کند. این نکته از آن جهت اهمیت دارد که بانک تجارت حتی در صورت مسئله هم حاضر به رعایت قوانین حاکمیت شرکتی نیست و برای حضور افراد مورد نظر خود نامه نگاری مستقیم می کند.


با چنین وضعیتی و با فرض عدم وجود رابطه سهام داری مستقیم میان این دو بنگاه اقتصادی در صورتی که بیمه تجارت نو به نامه بانک تجارت پاسخ دهد مرتکب تخلف سهام داری شده و احتمالا از جانب بیمه مرکزی نیز به عنوان نهادی ناظر خارج از شبکه بانکی ثبت تخلف می شود.


هرچند که بانک تجارت سهامدار شرکت هایی است که آن شرکت ها از جمله سهام داران اصلی بیمه تجارت نو محسوب می شوند اما مشخص نیست نادیده گرفتن سهامدار واسط و مکاتبه مستقیم با شرکت خصوصی تجارت نو با چه نیتی صورت گرفته است. آیا کوتاه کردن مسیر و زمان مکاتبه می تواند دلیل موجهی برای این کج سلیقگی باشد؟


این در حالی ست که آئین نامه شماره 93 شورای عالی بیمه موسوم به «آیین نامه حاکمیت ‌شرکتی در مؤسسات ‌بیمه» در ماده ۳ صراحتا اشاره دارد که هیئت مدیره مؤسسه بیمه متشکل از حداقل پنج عضو است که از بین سهامداران واجد شرایط توسط مجمع عمومی مؤسس یا عادی انتخاب می شوند.


اما نکته قابل توجه در این میان سکوت معاونت بانک و بیمه وزارت اقتصاد است که شاید در بررسی افراد پیشنهادی بانک تجارت به بیمه تجارت نو این موضوع نیز رمزگشایی شود. 

هرچند که بررسی افراد معرفی شده توسط بانک تجارت از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده که پایگاه خبری رازپول به زودی افشا جزئیات آن خواهد پرداخت.

 

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود