امروز: سه شنبه، 29 اسفند 1402
04/3 1401

گروه سایبان - نگرش و رویکردهای جدید مدیریتی از یک سو و الزامات تعهدات موصوف در سند ايران 1404 و قوانین برنامه های پنج ساله توسعه در حوزه دولت الکترونیک امروز از همیشه در بیمه مرکزی به یکدیگر نزدیکتر شده است.

 

به گزارش رازپول، هرچند که پایش کیفیت خدمات الکترونیکی از میان ۱۷۰ دستگاه اجرایی کشور در روزهای اخیر نشان می دهد که بیمه مرکزی با ۷ خدمت و ۳۱ زیر خدمت حائز رتبه سوم کشوری شده است، اما رویکردهای جدید رگولاتور بیمه ای کشور تحرکات جدیدی را در این حوزه نوید می دهد.


تعهدات موصوف در سند ايران  و بند پ و ث ماده 67 قانون برنامه ششم توسعه و بند پ ماده 68 الزاماتی را در توسعه خدمات الکترونیک ایجاد کرده است و با تکیه بر همین رویکردها، نگرش امروز حاکم در بیمه مرکزی بیش از پیش چشم انداز دست یابی به نظام کارآمد نظارتی را دنبال می کند.


دسترسی به این نظام کارآمد نظارتی به دنبال آن است که ضمن حمایت از حقوق ذينفعان صنعت بیمه، شرکت های بیمه و ساير فعالین اين صنعت برای اتخاذ تدابیر و سیاست های هوشیارانه و ايجاد هماهنگي در بازار بدون مداخله در روند بازار و فعالیت های تصدی گری امکان رقابت مبتني بر خلاقیت، نوآوری و پیشرفت را برای اين صنعت فراهم کند.


بنابراین در حالی که بیمه مرکزی در ارزیابي دوره نهم پایش كیفیت خدمات الکترونیکي رتبه سوم کشوری را به خود اختصاص داد و در میان سازمان های بررسی شونده به عنوان یکی  از پر مراجعه ترین دستگاه ها رتبه قابل توجهی را به دست آورده،  اما با پیگیری جدی اهداف دولت الکترونیک از یک سو و پیاده سازی سیاست هایی مانند ارائه خدمات به صورت الکترونیک و کاهش و حذف ضرورت مراجعه حضوری برای دريافت خدمت، استقرار سیاست های کلان کشور در توسعه دولت الکترونیک و استقرار حاکمیت فناوری اطلاعات، حفظ حریم خصوصی افراد، طراحی و پیاده سازی خدمات متناسب با افراد توان خواه و جلب مشارکت عمومی و کسب نظر افراد در خصوص بهبود کیفیت نحوه خدمات و جلب مشارکت از کلیه ذی نفعان، در دست یابی به شاخص های تعریف شده می تواند رتبه و جایگاه خود را در ارزیابی های دوره آتی ارتقا بخشد.


بر اساس اطلاعات موجود بیمه مرکزی در نظر دارد در حوزه توسعه خدمات بیمه ای مبتنی بر تکنولوژی، متناسب با راهبرد مزیت رقابتی پایدار،  بازارسازی کند.

پیش از این نهاد ناظر در حوزه فروش بیمه نامه، گام هایی را برداشته و مجوز هایی را صادر کرده بود.


اما بررسی نشان می دهد این دستاورد بدون توجه به زیر ساخت های لازم نتوانسته است منجر به افزایش ضریب نفوذ بیمه متناسب با اهداف پیش بینی شده باشد.

بیمه مرکزی در سال های گذشته با طراحی و اجرای سامانه سنهاب زیر ساخت های حداقلی را برای توسعه این خدمت را به سرانجام رسانه بود اما به نظر می رسدتغییر نگرش در بیمه مرکزی بر توسعه کیمی و کیفی ضریب نفوذ تکنولوژی بر صنعت باشد.


امروزه با گسترش میزان تمایل بیمه گزاران بالفعل و بالقوه بر استفاده از خدمات مبتنی بر تکنولوژی، کشش بازار بیمه گران در سطح نمایندگان به سطحی از مطلوبیت رسیده که گسترش اپلیکیشن های فروش بیمه نامه هر روز در حال توسعه است اما این گسترش بیش از آن که کیفی باشد، کمی بوده است.

این نفوذ به حدی است که بسیاری از شرکت های بیمه گر نیز راهبرد های گسترش بازار را بر ساختار های استارتاپی بنا نهادند.


اما با تغییر مدیریت در سطح عالی در بیمه مرکزی، ظاهرا توجه بنیادی به ساختار های نوآورانه در صنعت بیمه در دستور کار قرار گرفته است و به نظر می رسد لزوم توجه به استارتاپ ها چه در حوزه نگرشی و چه در حوزه عملیاتی دستاوردیست که بیمه مرکزی در چند ماه اخیر بدست آورده.


بر همین اساس بهتر است تا شرکت های بیمه همسو با نهاد ناظر بر توسعه نگرشی و عملیاتی نوآورانه به عنوان حرکت پیشرو، طراحی مدل کنند.

چرا که تنها در صورت این یکپارچگی راهبردی است که صنعت بیمه می تواند به افزایش ضریب نفوذ بیمه به شکلی پایدار دست یابد.

در صورت ادامه حرکت پیشرانه های نوآوری و توسعه این فرهنگ در صنعت بیمه چه در حوزه ارائه و چه در حوزه دریافت خدمت پیش بینی می شود در مراحل بعدی پایش کیفیت خدمات الکترونیکی، بیمه مرکزی رتبه اول در میان دستگاه های اجرایی کشور باشد.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود