امروز: سه شنبه، 11 اردیبهشت 1403
12/22 1394

گروه سایبان - چندی پیش برخی اقدامات بیمه مرکزی در خصوص فرهنگ سازی صنعت بیمه تشریح شد که راز پول در بخش دوم این گزارش فصل دیگری از این فعالیت ها را تشریح می کند.

به گزارش پایگاه خبری راز پول (ایران و جهان) ، در روزهای گذشته خبری با عنوان « تکنیک های تبلیغاتی جدید در پیام های بیمه ای/ بیمه مرکزی از کمپین جدید رونمایی کرد» در این سایت درج شد که در پی آن روابط عمومی بیمه مرکزی گزارشی را از سایر فعالیت های این نهاد در راستای فرهنگ سازی بیمه و افزایش آشنایی با بیمه در سطوح مختلف سنی برای ما ارسال کرد که در ادامه خواهید خواند.

بر این اساس روابط عمومی بیمه مرکزی هرچند که تبلیغات مستقیمی در این زمینه نداشته است اما با رویکردی مبتنی بر اطلاع رسانی و آموزش مفاهیم بیمه ای به دانش آموزان و معلمان مدارس فعالیت های زیر را انجام داده است.
-برقراری تعامل مستقیم با آموزش و پرورش برای اجرای هدفمند برنامه
-انجام هماهنگی های لازم برای معرفی کتابهای نشر بیمه در کتابنامه رشد
-تهیه و تدوین مطالب مختلف بیمه ای در نشریات رشد
-برنامه ریزی لازم برای تدوین مفاهیم بیمه ای در کتابهای درسی
-اجرای برنامه ب مثل بیمه

کتابنامه رشد، شروعی برای حضور

اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل بیمه مرکزی در راستای فرهنگ سازی مناسب و اثربخش از طریق آموزش صحیح و پرهیز از تبلیغات زودگذر و ظاهرسازیهای بی اثر در تعمیم و گسترش فرهنگ بیمه، ازمهر ماه سال 1393 نسبت به ایجاد و برقراری تعامل و ارتباط با وزارت آموزش و پرورش و سازمان ها و ادارات کل تابعه از جمله سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی اقدام نموده است.
 سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با هدف تالیف، تولید مواد و رسانه، تکنولوژی آموزشی و کمک آموزشی برای افزایش خلاقیت و سطح آگاهی عمومی و اجتماعی دانش آموزان و معلمان در تمام مقاطع تحصیلی تشکیل شده و متولی و ناظر بر تولید مواد درسی و کمک درسی و آموزشی برای نظام آموزشی سراسر کشور است. 
یکی از اقدامات موثر این سازمان چاپ و توزیع نشریات رشد دانش آموزی در شمارگان حدود 47590000 نسخه است که از ابتدای آذر ماه با انتشار مطالب بیمه ای در این نشریات شاهد گسترش مفهوم بیمه در نظام آموزشی کشور هستیم
 از دیگر وظایف اصلی کلیدی این سازمان تولید محتوا برای کتاب های درسی در تمام مقاطع تحصیلی، بررسی و ارزیابی کتب کمک آموزشی و تربیتی برای نظام آموزشی کشور و تولید و چاپ و توزیع نشریات رشد دانش آموزی برای تمام مقاطع و پایه های تحصیلی است، بیمه مرکزی از فرصت بوجود آمده استفاده و کتب تهیه شده توسط نشر بیمه را برای ارزیابی به این سازمان ارسال کرد تا مقدمات درج آنها در انتشارات رشد فراهم گردد.
پس از ارسال کتاب ها و ثبت آنها در سامانه سازمان پژوهش، فرآیند بررسی و ارزیابی آنها توسط کارشناسان و تیم داوری آن سازمان انجام گرفت، از سال گذشته تا کنون برای تمام کتاب های نشر بیمه همزمان با اخذ مجوز نشر از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صورت پذیرفته است. 

درهمین راستا و براساس ارزیابی دبیرخانه سامان دهی منابع آموزشی وتربیتی دفتر تکنولوژی آموزشی،کتاب های نشر بیمه در زمره کتابهایی قرار گرفته اند که به منظور ایجاد انگیزه، توسعه یادگیری، افزایش دانش و سواد، رشد روابط اجتماعی و فراهم کردن آموزش جبرانی بر اساس اهداف و برنامه های صنعت بیمه منتشر شده و بر این اساس عناوین، مشخصات و چکیده 33 عنوان کتاب از سری کتاب های آموزشی و تربیتی" بیمه برای کودک" و " بیمه برای همه" در کتاب نامه های رشد به چاپ رسیده است . 

وجود نام یک کتاب در این فهرست به منزله آن است که کتاب از استانداردهای یک کتاب آموزشی و تربیتی مناسب برخوردار و مورد تأیید سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی است و می‌توان نسبت به عرضه، خرید یا معرفی آن در آموزشگاه‌های سراسر کشور مبادرت کرد.
کتابنامه‌های مذکور برای بهره برداری به مدارس سراسر کشور و کتابخانه های مناطق محروم و نیمه برخوردار ارسال خواهد شد. همچنین این کتابنامه‌ها در نمایشگاه های کتاب و مدرسه نیز به نمایش و در معرض فروش گذاشته می شود. 
فهرست کتاب های مناسب معرفی شده بیمه مرکزی برای انتشار در کتاب نامه های رشد سال 1393 •در این کتابنامه از مجموع 1817 عنوان کتاب رسیده، 1036 عنوان کتاب مناسب بوده و انتخاب شده اند .

نشریات رشد،برنامه ریزی برای بهره گیری از ظرفیتی فراگیر

بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران موفق به چاپ مطالب بیمه ای در 4 عنوان از سری نشریات رشد دانش آموزی و معلمان به شرح ذیل شده است :
1-نشریه رشد معلم که به صورت ماهیانه در طی سال تحصیلی با محتوای آموزشی، تحلیلی و اطلاع رسانی برای معلمان، دانشجویان دانشگاه فرهنگیان وکارشناسان آموزش و پرورش سراسر کشور درتیراژ 30000 نسخه تهیه و توزیع می شود . ( درشماره 3 ویژه ماه آذر، در صفحات 47 و 48 و طرح داخل جلد صفحه آخر نشریه، مطلب بیمه ای با عنوان بیمه به چاپ رسیده است)
2-نشریه رشد جوان که به صورت ماهیانه در طی سال تحصیلی با محتوای آموزشی، تحلیلی و اطلاع رسانی برای دانش آموزان دوره متوسطه دوم در تیراژ 135000 نسخه تهیه و توزیع می شود .( در شماره 3 ویژه آذر ماه، در صفحات 12 و 13 ، مطلب بیمه ای با عنوان تقسیم خطر به چاپ رسیده است)
3-نشریه رشد دانش آموز که به صورت ماهیانه در طی سال تحصیلی با محتوای آموزشی، تحلیلی و اطلاع رسانی برای دانش آموزان پایه های چهارم، پنجم و ششم دبستان در تیراژ 1640000 نسخه تهیه و توزیع می شود.
( در شماره 3 ویژه آذرماه، در تقویم دانش آموز از 13 آذر به عنوان روز بیمه در کشور یاد شده است و در شماره 6 ویژه اسفند، در 2صفحه به عنوان" جلوی خطر را بگیر" چاپ شده است)

4-نشریه رشد آموزش ابتدایی که به صورت ماهیانه با محتوای آموزشی، تحلیلی و اطلاع رسانی در طی سال تحصیلی برای آموزگاران دبستان، دانشجویان دانشگاه فرهنگیان و کارشناسان آموزشی در تیراژ31000 نسخه تهیه و توزیع می شود.( در شماره 3 ویژه آذرماه، در صفحات 38 و 39 مطلب بیمه با عنوان با یک امضاء حمایت می شوید به چاپ رسیده است و در شماره 6 ویژه اسفنده، در صفحات 14 و 15 مطلب بیمه با عنوان" هوش مالی و بیمه " به چاپ رسیده است .
این نشریات با بیش از 15 عنوان برای تمام پایه های مختلف تحصیلی و در تیراژ بالا چاپ و در مدارس کشور توزیع می شود. 

کتابهای درسی، آموزش رسمی بیمه به آینده سازان


بیمه مرکزی در راستای توسعه فرهنگ بیمه در کشور موافقت دفتر تالیف وتدوین کتب کاردانش وفنی حرفه‌ای برای ورود مطالب بیمه‌ای به برخی از کتابهای این دوره را دریافت کرد. از جمله کتابهایی که برای درج مطالب بیمه ای پیشنهاد شده اند و مطلب بیمه‌ای تهیه شده برای آنها در مرحله ارزیابی توسط دفتر تالیف وتدوین کتب کاردانش وفنی حرفه‌ای است به شرح زیر هستند: 
1-کتاب سازمان و مدیریت
رشتۀ حسابداری بازرگانی / گروه تحصیلی اداری مالی / زمینۀ خدمات/ شاخۀ آموزش فنی و حرفه ای
این کتاب، به منظور ارائه مجموعه نسبتاً کاملی از مفاهیم، اصول، نظریه ها و سبک های اداره امور سازمان ها تهیه شده است به این امید که فراگیران بتوانند با استفاده از آن، نسبت به اصلاح رفتار و اعمال خود و دیگران و هم چنین انتخاب الگوی مناسب رفتار مدیریتی در شرایط مختلف اقدام کنند. این کتاب در سه بخش و یازده فصل به تعریف مفاهیم مختلف سازمان و مدیریت می پردازد و ضمن بیان تاریخچه مختصر مدیریت، سازمان های مختلف را معرفی و اصول مدیریت و وظایف مدیران را تبیین می نماید.

2-کتاب امور عمومی بازرگانی
رشتۀ حسابداری بازرگانی / گروه تحصیلی اداری مالی / زمینۀ خدمات/ شاخۀ آموزش فنی و حرفه ای
در این کتاب واژه عمومی به این مطلب اشاره دارد که در این درس باید بخشی از روش ها و عملیات بازرگانی مطرح شود که سایر دروس به طور مستقیم بدان نپرداخته یا کم تر پرداخته اند و خلأ موجود در برنامه کلّی آموزش بازرگانی را پر کند و هر آن چه را که فصل مشترک دروس بازرگانی و در عین حال خارج از قلمرو تک تک این دروس است، ارائه کند. همچنین سعی شده است که مطالب حالت خودآموزی بیشتری داشته باشند. و دانش‌آموزان براساس منابع مختلف، که در پایان کتاب درج شده است کارهای تحقیقی خود را انجام دهند. دراین کتاب مطالبی به عنوان مطالعه آزادنیز درنظر گرفته شده است. درنهایت هدف کلی این کتاب، ایجاد زمینه های مورد نیاز شناختی نسبت به امور عمومی بازرگانی مرتبط با عملیات مالی است.

3-کتاب بهداشت و ایمنی کار
شاخه کاردانش/ کلیه رشته‌ها
دراین کتاب به مفاهیم مقدماتی و اصول حفظ بهداشت کار و ایمنی شغلی در قالبهای ساده و مصور بیان شده است. عوامل مختلفی که در محیط های شغلی زیان آور هستند، بازنگری و تدوین دستور العمل‌های نظارت و کنترل بر چگونگی عملکرد کارگران و کارفرمایان و ... در کتاب آورده شده است.

4-کتاب قانون کار 
شاخه کاردانش/ کلیه رشته‌ها
اکثر جوانانی که هم اکنون در آموزشگاه های سراسر کشور تحصیل می کنند، به هر حال در آینده ای نزدیک در نقش یک کارگر یا یک کارفرما وارد بازار کار خواهند شد بدیهی است هرچه میزان آشنایی ایشان از مواد قانون کار بیشتر باشد، مشکلات شخصی آنها و مشکلات عمومی برای دولت کمتر خواهد بود بر این اساس کتاب قانون کار تهیه شده که به آموزش قوانین مابین کارگر و کارفرما و حقوق آنها بپردازد.

5-کتاب حسابداری شرکت ها (مقدماتی)
رشتۀ حسابداری بازرگانی / گروه تحصیلی اداری مالی / زمینۀ خدمات/ شاخۀ آموزش فنی و حرفه ای
کتاب حاضر در چارچوب حسابداری شرکت ها با هدف تأکید بر جنبه های کاربردی مطالب و با توجه به شرایط محیطی کارکرد آن و به خصوص، مفاد قانون تجارت و تشریح هر یک از مباحث، با ارائه مثال های متعدّد تهیه شده است که در پایان هر فصل، تعدادی پرسش، تمرین یا مسأله درج است که حل آن ها، توانایی های عملی هنرجویان را ارتقا خواهد بخشید.
یادآور می شود که با توجه به روند موجود در جامعه و مغایرت های اساسی در شیوه حسابداری شرکت های تضامنی و نسبی با قانون مالیات ها و سایر قوانین موضوعه کشور بخش هایی از حسابداری شرکت های تضامنی که در شرایط محیطی کشور قابل اجرا می باشد ارائه شده است و سایر بخش های غیرکاربردی آن حذف شده است زیرا جهت گیری مؤلفان این کتاب در راستای سیاست های آموزشی حسابداری ایجاد انگیزه و علاقمندی هنرجویان به رشته حسابداری و آشنایی کلی با مبانی حسابداری شرکت ها به ویژه شرکت های سهامی می باشد. در نهایت هدف کلی این کتاب توانایی انجام رویدادهای مالی در شرکت ها است.

6-کتاب حسابداری مقدماتی
رشتۀ حسابداری مالی / گروه تحصیلی اداری مالی / زمینۀ خدمات/ شاخۀ کاردانش
در کتاب حاضر سعی شده است رئوس کلی مباحث حسابداری در حدی که با مطالعه آن بتوان به عنوان حسابدار یک موسسه کوچک فعالیت نمود، تشریح شده است. مطالب این کتاب کمی فراتر از حسابداری مقدماتی است ولی سعی شده است به شکل ساده و قابل فهم بیان شود و همچنین این کتاب به شکل خوآموز تهیه شده است.

7-کتاب حسابداری تکمیلی
رشتۀ حسابداری مالی / گروه تحصیلی اداری مالی / زمینۀ خدمات/ شاخۀ کاردانش
این کتاب مشتمل بر ده فصل است که این فصول به ترتیب عبارتند از: فصل 1، مفاهیم نظری حسابداری؛ فصل 2، مطالبات؛ فصل 3، سفارشات و پیش پرداخت ها؛ فصل 4، حسابداری موجودی ها؛ فصل 5، دارایی های ثابت مشهود؛فصل 6، منابع طبیعی، دارایی های ثابت مشهود و سایر دارایی ها؛ فصل 7، سرمایه گذاری ها؛ فصل 8، بدهی ها و تعهدات؛ فصل 9 صورت های مالی؛ فصل 10 ، تجزیه و تحلیل صورت های مالی.
مطالب تا حد امکان به زبانی ساده بیان شده و از شکل ها، نمودارها و تصاویر برای تسهیل فرآیند آموزشی بهره گرفته شده است. بخش هایی از مطالب کتاب به صورت مطالعة آزاد ارائه شده است. از مهمترین بخش‌های این کتاب در هر فصل می‌توان به ساختاری درختی برای خلاصه سازی مطالب ارائه شده و چهار نوع سؤال خودآزمایی، پرسش‌ها، تمرین‌ها و مسائل اشاره نمود.

8-کتاب اقتصاد
رشتۀ حسابداری بازرگانی / گروه تحصیلی اداری مالی / زمینۀ خدمات/ شاخۀ آموزش فنی و حرفه ای کتاب حاضرمجموعه ی مفیدی از اطلاعات لازم را برای درک مسائل واقعی اقتصادی مطرح در جامعه ی امروزی
در اختیارفراگیران قرار می دهد.

9-کتاب کارآفرینی
شاخه کاردانش/ کلیه رشته‌ها
در این کتاب مباحث مربوط به کارآفرینی در دوازده فصل آورده شده است و سعی برآن بوده که آخرین تغییرات و تحولات این رشته در کتاب درج شود.

10 - در کتابهای درسی فنی حرفه‌ای و کاردانش در گروه خدمات، فضای مناسبی برای درج بیمه های عمر و زندگی، بیمه‌های مهندسی، بیمه آتش سوزی، بیمه شخص ثالث وجود دارد. که تهیه مطلب برای این بخش توسط پژوهشکده بیمه در حال اقدام است.

11 – مطلبی تحت عنوان" بیمه و مقابله با حوادث " درکتاب مطالعات اجتماعی پایه هفتم دوره اول متوسطه سال تحصیلی 94- 95 در درس ششم صفحات 24 تا28 با هدف تعمیم و توسعه فرهنگ بیمه در کشور به چاپ رسیده است 
12- در یکی از کتاب‌های کاردانش وفنی حرفه‌ای در رابطه با راه‌اندازی کسب و کار جدید مطلب " انواع بیمه" به چاپ رسیده است .

برنامه ب مثل بیمه،حضور جدی بیمه در میدان مدرسه

آموزش مفاهیم بیمه ای به زبان آسان همواره دغدغه متولیان و مدیران صنعت بیمه کشور بوده است . 
ضرورت آموزش بیمه به زبان ساده وقتی بیش از پیش احساس شد که رشد ضریب نفوذ بیمه در ایران در سال 2014 حدود 9/1 درصد و در دیگر کشورهای دنیا 2/6 درصد اعلام شد .. 
این نکته را که عوامل متعددی در توسعه نیافتگی بیمه نقش دارند را نمی توان انکار کرد اما عدم توجه به مقوله آموزش بیمه ای به شهروندان یکی از عوامل موثر است وعدم اقبال مردم نسبت به بیمه های زندگی در کشور متولیان صنعت بیمه را برآن داشت تا نسبت به امر آموزش وپرورش ذهن و روح افراد از کودکی و سنین پایین تر اقدام کنند . 
به همین منظور تهیه یک برنامه مدون و زمانبندی در دستور کار قرار گرفت و وزارت آموزش و پرورش به عنوان عظیم ترین دستگاه به عنوان همکار در اجرای این برنامه هدفگذاری شد. 
اداره کل روابط عمومی بیمه مرکزی مهر ماه سال 1393 مصمم به طرح پیشنهاداتی برای اجرای برنامه " ب مثل بیمه " به هیات عامل محترم بیمه مرکزی شد که با عنایت ویژه مقام محترم ریاست کل مورد موافقت قرارگرفت 

اجرای فاز اول در 30 دبستان :
در فاز اول ، این برنامه در 30 دبستان شهر تهران در سه منطقه برخوردار( منطقه 2) ، نیمه برخوردار (منطقه 6 ) و محروم ( منطقه 15) اجرا شد. هدف از اجرای این برنامه تبادل وتعامل فرهنگي وآموزشي بيمه مركزي به عنوان متولي صنعت بيمه كشور و وزارت آموزش و پرورش به عنوان متولی امرتربیت وآموزش سرمایه عظیم انسانی درکشور بودکه هدف آن ارتقاي سطح دانش و آگاهي كودكان ونوجوانان و خانواده های آنان از انواع بيمه هاي موجود در صنعت بيمه بوده است . 
در حقیقت بیمه مرکزی با اجرای این برنامه سعی در نهادينه ساختن مفاهيم در ذهن و ياد كودكان ، نوجوانان و جوانان ؛ انتقال مفاهيم بيمه اي توسط دانش آموزان به خانواده ها درمرحله بعدي؛ بستر سازي فرهنگي با هدف كاهش هزينه ها ي خسارت برصنعت بيمه ؛ القاي نقش حمايتي بيمه به ذهن كودكان ونوجوانان وخانواده ها و آگاهي دادن و همسو كردن مديران و معلمان با صنعت بيمه كشور به عنوان ركن اصلي آموزش وپرورش داشت . 
اقدامات پیش بینی شده در برنامه عبارتند بود از: 
•حضور فعال کارشناسان صنعت بیمه در مدارس 
•توزیع کتب فرهنگی نشر بیمه از مجموعه بیمه برای کودکان در بین دانش آموزان 
•توزیع سی دی انیمیشن های تولید شده در اداره کل روابط عمومی و بین الملل با محتوای بیمه ای
•برگزاری مسابقات نقاشی وانشاء برای تشویق وترغیب دانش آموزان 
•اجرای نمایش های بیمه ای شاد وموزیکال برای علاقه مندسازی دانش آموزان
•توزیع تغذیه سالم در حین اجرای برنامه در بین دانش آموزان 
•حضور مجدد در حداقل دو هفته پس از اولین حضور برای جمع آوری موضوعات مورد مسابقه وفرم های نظرسنجی 
•اعطای جوایز ارزنده به دانش آموزان برنده در هر پایه تحصیلی (هر پایه سه برگزیده)
•تقدیر از مدیران مدارس در قالب تقدیر نامه 
•کمک به مدارس به منظور ترغیب بیشتر مدیران به همکاری وترویج بیمه در قالب تجهیزات و لوازم کمک آموزشی که با هدف مساعدت صنعت بیمه کشور در هوشمند سازی مدارس شهر تهران صورت گرفت.

در آن زمان با توجه به گسترده بودن این برنامه و به منظور اجرای کارآمد وهدفمند آن ، برنامه به فازهای کوچک تر یعنی متوسط اجرای هر برنامه در طی سال تحصیلی 30 دبستان در شهر تهران ، تقسیم و در شورای مدیران روابط عمومی صنعت بیمه هم تصویب و مقرر شد هر شرکت بیمه با توجه به ظرفیت و بازار خود در استان و شهرستان ها این برنامه را اجرا نماید که این موضوع دردست بررسی است . 

به منظور سنجش میزان تاثیرگذاری این برنامه، مسابقات هنری (نقاشی، داستان نویسی، انشاء و... ) در بین دانش آموزان برگزار شد که حدود 2000 اثر پس از اتمام برنامه به دبیرخانه ارسال شد، پس از ارزیابی حدود 1200 نقاشی بیمه‌ای برگزیده و به منظور نگهداری در آرشیو اداره کل روابط عمومی بیمه مرکزی مجلد شد . این میزان همکاری نشانه برداشت مناسب دانش آموزان از مطالب بیمه‌ای گفته شده توسط کارشناسان بیمه و کتب نشر بیمه (بیمه برای کودکان) بود.
لوح فشرده ای حاوی انیمیشن بیمه‌ای که با محوریت آموزش بیمه از سوی بیمه مرکزی و با هدف آموزش و تأکید بر ضرورت گنجاندن هزینه‌های خرید بیمه‌نامه در سبد خانوار تهیه و در بین دانش آموزان و کادر آموزشی مدارس مذکور به صورت رایگان توزیع شد. 
به منظور ترغیب کادر آموزشی مدارس و درک صحیح آنها از انواع بیمه‌نامه‌ها کتاب" ب مثل بیمه ج مثل جدول " به آموزگاران مدارس هدف اهدا شد که پس از حل جدول و ارسال رمز آن از طریق سامانه پیامکی بیمه مرکزی به معلمان به قید قرعه کارت هدیه اهدا شد .

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود