امروز: دوشنبه، 10 اردیبهشت 1403
01/31 1395

گروه سایبان - تنها یک روز پس از انتشار آمار شناسايي نمايندگان بيمة دوشغله و در  پی اعتراض یکی از مدیران عامل شرکت های بیمه مبنی بر اینکه اعداد اعلام شده در خصوص شرکت متبوعش کمتر از آمار اعلامی است ، بيمه ‌مركزي آمار 5 هزار نمايندة دوشغله را اصلاح کرد و براي تعيين تكليف به شركت‌هاي بيمه اعلام كرد.

به گزارش پایگاه خبری راز پول ، روز دوشنبه آمار نمایندگان دوشغله صنعت بیمه با وجود اشکالاتی منتشر شد که تنها پس از یک روز از این انتشار رسمی با اعتراض یکی از مدیران عامل شرکت های خصوصی این آمار اصلاح شد. 
بر این اساس بيمه مركزي جمهوري اسلامي ايران در اجراي سياست هاي نظارتي و طرح ساماندهي شبكه فروش، اطلاعات نمايندگان و كارگزاران بيمه‌اي را با دستگاه‌هاي نظارتي مبادله و دو شغله ها را اعلام كرد.
بر اساس اين طرح، مشخصات بيش از ۵ هزار نماينده دو شغله براي تعيين تكليف به موسسات بيمه ابلاغ گرديده‌است. شركت‌هاي بيمه موظفند حداكثر ظرف مدت سه ماه نسبت به اصلاح وضعيت اين دسته از نمايندگان بيمه اقدام كنند.

شايان ذكر است نمايندگان و كارگزاران طبق مقررات مصوب شوراي‌عالي‌بيمه مجاز به فعاليت در هيچ شغل ديگري نيستند.
طبق اين طرح، شركت‌هاي بيمه آرمان و كارآفرين بالاترين درصد نمايندگان دوشغله نسبت به كل نمايندگان فعال شركت (به ترتيب ۴۷ و ۲۴ درصد) را دارا هستند. در سه شركت بيمة سامان، پاسارگاد و پارسيان نيز نسبت نمايندگان دوشغله بيش از ۲۰ درصد كل نمايندگان است.
بر اساس اين گزارش، شركت‌هاي بيمة سرمد و كوثر كمترين درصد نمايندگان دوشغله نسبت به كل نمايندگان فعال شركت (به ترتيب۷ و ۱۰ درصد) را دارا هستند.
همچنين شركت‌هاي بيمة ايران، پاسارگاد و پارسيان بيشترين تعداد نمايندگان دوشغله از مجموع نمايندگان دوشغله (به ترتيب ۱۱۸۷ و ۴۵۳ و ۳۹۴ نفر) و شركت‌هاي بيمه سرمد و تعاون كمترين تعداد نمايندگان دوشغله از مجموع نمايندگان دوشغله (به ترتيب ۳۳ و ۳۶ نفر) را به خود اختصاص داده‌اند.

آمارها در حالی اعلام می شود که بنابر سالنامه آماری صنعت بیمه در سال 1393 بیش از 148 هزارو 581 میلیارد ریال از حق بیمه تولیدی صنعت از طریق شبکه نمایندگان به دست آمده است و بالغ بر 12 هزارو 300 میلیارد ریال کارمزد به این شبکه پرداخت شده است. همچنین بالغ بر 12 هزارو 275 میلیارد ریال حق بیمه تولیدی نیز از طریق کارگزاران حاصل شده است و صنعت بیمه در پایان همین سال بالغ بر 38 هزارو 926 نماینده جنرال و عمر داشته است.همچنین صنعت بیمه دارای 29 هزارو 847 نماینده در بخش غیردولتی است و 9 هزارو 79 نماینده نیز متعلق به بیمه ایران در این سال بوده است و در همین سال بالغ بر 473 نمایندگی بیمه اعم از حقیقی و حقوقی تعلیق شده است.

اما تعلیق نمایندگان بیمه دوشغله در شرایط فعلی به چه معناست در حالی که مسعود حجاریان رئیس انجمن حرفه ای صنعت بیمه صراحتا اذعان دارد که درآمد نمایندگان در شرایط فعلی پوشش حداقل نیازهای ایشان را برآورده نمی کند؟
وی اذعان دارد که صنعت بیمه به این تعداد نماینده نیاز ندارد و به نظر می رسد تعداد نمایندگان باید کاهش یابد . باید نمایندگان حقیقی و فعال مشخص شوند و باید تلاش کرد تامتخصصین در این خصوص به فعالیت ادامه دهند.
حجاریان می افزاید که بیمه مرکزی در دوره ای توانگری مالی شرکت ها را رها کرد و در همان دوره به تعداد نمایندگان افزوده شد. رئیس انجمن حرفه ای این پرسش را مطرح می کند که چگونه یک شرکت بیمه در طول یک سال 2 هزار نماینده گرفت و کنترل و جلوگیری از تقلبات در این سیستم چگونه اعمال شد؟ وی ادامه می دهد که معنی و مفهوم کنترل از بین رفته چراکه شرکتی که توانگری مالی سطح 5 داشت از بیمه مرکزی مجوز 2 هزار نمایندگی را دریافت کرد؟ وی ادامه می دهد به دلیل ناتوانی در کنترل ها سرمایه مورد نیاز شرکت های بیمه افزوده شد و اکنون مقام ناظر به این نتیجه رسیده است که اغماص صورت نگیرد.

آمار نمایندگان دوشغله در حالی رسما اعلام می شود که به نظر می رسد برای اصلاح ساختار صنعت باید از راس هرم شرکت ها کار را شروع کرد و فکر اساسی نیز برای اعضای هیات مدیره غیر موظف چند شغله برخی شرکت ها داشت ! و یا باید ترکیب دوسوم اعضای موظف هیات مدیره را بنابر الزامات آئین نامه 40 مورد تاکید قرار داد تا نظارت های داخلی در داخل شرکت ها نیز به شکل موثر تری تقویت شود .
پرواضح است که مشکلات صنعت بیمه در بخش نمایندگی به همین موارد ختم نمی شود و بعضا اعطای نمایندگی به برخی اشخاص سرشناس ورزشی و ... در حالی که تخصص ندارند و یا سرمایه دارانی که مایلند سفارشات بیمه ایشان از طریق دریافت کد برای اقوام نزدیک وارد صنعت بیمه شود بدون آموزش و تخصص بخش دیگری از مشکلات است .

در کنار نمایندگان شبکه کارگزارانی فعالیت دارند که معروف ترین آنها متعلق به شرکت های خودرو ساز است . کارگزار که در شرایط عرف مشاور شرکت بیمه و مشتری است، امروز به نهادی جانبدار تبدیل شده که همواره تلاش می کند شرایط را برای سهام دار اصلی خود به نحو مطلوبی تغییر دهد ! بر این اساس مشاهده می شود بخش عمده ای از شبکه فروش در اختیار افرادی قراردارد که خود متعلق و متخصص در این سیستم نیستند و به طرق مختلف وارد سیستم شده اند. بنابراین در سیستمی که اشخاص حقیقی و حقوقی دارای کد نمایندگان و کارگزاری فعال از سوی سازمان های خود شده اند تمیز مرز بین دوشغله ها بسیار حساس به نظر می رسد !
از سوی دیگر پرسش اساسی اینکه این گروه از نمایندگان چگونه کد دریافت کرده اند و در نهایت چه برخوردی با ایشان خواهد شد؟ پرسش آخر هم اینکه عوامل بازدارنده از این تاریخ چگونه خواهد بود و یا قرار است هر سال لیستی تحت عنوان نمایندگان دوشغله اعلام کنیم؟
 

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود