امروز: جمعه، 7 اردیبهشت 1403
02/5 1395

گروه سایبان - برای دومین بار در ماه های اخیر است که شورای عالی بیمه با آزاد سازی ذخایر یکی دیگر از شرکت های بیمه موافقت کرده است.

به گزارش پایگاه خبری راز پول؛ مجید بختیاری مدیرعامل بیمه دی طی نامه ای اعلام کرده با عنایت به مصوبه شورای عالی بیمه مبنی بر آزاد سازی ذخایر فنی تکمیلی وحوادث طبیعی رشته های بیمه غیر زندگی سنوات قبل شرکت بیمه دی و سال جاری مجموعا مبلغ 24 میلیارد و 497 میلیون و 816 هزار تومان با رویکرد اصلاح ساختار مالی و کاهش زیان انباشته و احیانا افزایش رتبه توانگری شرکت صورت می گیرد و باعث تسریع در رفع محدودیت ماده 141 قانون تجارت می شود .

اما داستان بیمه دی قصه امروز و دیروز نیست و باز می گردد به سال های قبل و انعقاد قراردادی که آثار زیان بار آن تاکنون باقی مانده است و آزاد سازی ذخایر در حالی صورت می گیرد که آثار مالی آن متوجه سهام داران سال های قبل بوده و سهام داران جدید فشار چندانی از این حیث متحمل نخواهند شد .

بیمه دی که بر اساس گزارش بیمه مرکزی در سال گذشته درسطح ۴ توانگری قرار داشت طبق ماده۱۰ آیین‌نامه نحوه محاسبه و نظارت بر توانگری مالی موسسات بیمه باید برنامه ترمیم وضعیت مالی و برنامه افزایش سرمایه خود را برای سال مالی آتی تهیه و جهت رسیدگی به بیمه مرکزی ارائه می داد. در این برنامه‌ها موسسه بیمه باید نشان دهد که چگونه نسبت توانگری مالی خود را ظرف ۱ سال حداقل تا سطح ۳ ارتقاء خواهد داد که ظاهرا این شرکت با پیاده سازی این برنامه توانسته به این هدف برسد.

همچنین در ماده ۱۱همین آئین نامه آمده بیمه مرکزی پس از دریافت برنامه ترمیم وضعیت مالی و برنامه افزایش سرمایه (موضوع مواد ۸، ۹، و ۱۰ این آیین نامه)، ظرف مدت ۲ ماه آنها را رسیدگی و نتیجه را به موسسات بیمه برای اجرا اعلام می‌نماید. موسسه بیمه موظف است گزارش عملکرد برنامه‌های مذکور را هر ۳ ماه یکبار به بیمه مرکزی ارائه نماید.این در حالی است که در این مدت نه تنها بنابر الزامات آئین نامه توانگری پرتفوی این شرکت کاهش پیدا نکرد بلکه رشد پرتفوی در گزارشات مربوط به این شرکت مشاهده شده که ظاهرا این رویکرد با هماهنگی بیمه مرکزی صورت گرفته است؟

مهم ترین پرسش در این خصوص فروش بیمه به بیمه گذاران با توجه به وضعیت مالی داخلی است .با چنین رویکردی این پرسش مطرح می شود که بیمه دی با چنین آثار زیان باری چگونه نسبت به خرید اقلام تبلیغاتی و نگه داری آن در ساختمان دیگری اقدام کرده و یا چگونه هزینه تبلیغات میلیونی بیلبوردها و یا صدا و سیما را متقبل می شود؟لازم به اشاره است که هنوز افزایش سرمایه بیمه دی به ثبت نرسیده است و اخبار رسمی در خصوص ثبت رسمی آن اعلام نشده است . این در حالی است که مسئولان این شرکت همواره بر افزایش سرمایه این شرکت تاکید دارند.
رئیس کل بیمه مرکزی نیز چندی پیش اعلام کرد که شورای عالی بیمه با اغماض تصمیماتی را در خصوص وضعیت این شرکت اعمال کرده است و حالا با آزادسازی ذخایر فرصت دیگری به این شرکت داده شده تا پس از ساختمان فروشی و ... بتواند وضعیت خود را ترمیم کند. 

طبق ماده 61 قانون تاسیس بیمه مرکزی و بیمه گری موسسات بیمه موظفند اندوخته های فنی و قانونی خود را نگهدارند و در حساب های خود نحوه به کار افتادن آنها را به طور مشخص منعکس کنند .

انواع اندوخته های فنی و قانونی برای هر یک از رشته های بیمه و میزان و طرز محاسبه و به کار انداختن این اندوخته ها از سوی شورای عالی بیمه تعیین می شود.در همین راستا آیین نامه شماره 58 در مورد تعیین انواع ذخایر فنی و نحوه ذخیره گیری به تصویب رسیده است و در این آیین نامه در خصوص ذخایر فنی تکمیلی و حوادث طبیعی رشته های غیر زندگی تصریح شده است که این ذخیره گیری بابت تضمبن تعهدات موسسه بیمه در مقابل خسارات ناشی از حوادث فاجعه آمیز منظور می شود .

علاوه بر این در تبصره 2 ماده 14 آیین نامه 58 آمده است، در صورتی که بر اثر وقوع حوادث طبیعی و فاجعه‌آمیز، ضریب خسارت در هر یک از رشته‌های بیمه غیرزندگی از 85 درصد تجاوز نماید، مؤسسه بیمه مجاز است مازاد خسارات ایجاد شده ناشی از وقوع حوادث مذکور را از محل ذخایر فنی تکمیلی و خطرات طبیعی جبران نماید. استفاده از این ذخیره در سایر موارد منوط به پیشنهاد مؤسسه بیمه و تصویب شورای‌عالی بیمه خواهد بود.


برخی کارشناسان معتقدند ، از آنجا که ذخائر در سمت چپ ترازنامه به عنوان یک بدهى شرکت بیمه ثبت می شود حذف آن منجر به افزایش نسبت توانگرى می گردد و همچنین کاهش زیان انباشته موجب افزایش حقوق صاحبان سهام و افزایش توانگرى مالی می شود پس جبران زیان انباشته از محل ذخائر منجر به اصلاح ساختار مالى و افزایش توانگرى شرکت بیمه شده و کاملا به نفع سهامداران است .

از سوی دیگر برخی صاحب نظران آزاد سازی این ذخایر را خطرناک توصیف می کنند چرا که معتقدند جبران زیان هاى ناگهانى از محل ذخائر حوادث طبیعى و فنى تکمیلى صورت می گیرد و این ذخایر زمانى بکار مى آید که خطرات فاجعه آمیزى روى دهد نه براى پرداخت زیان انباشته و این کار یعنى بخطر انداختن بیمه گذارانى که از شرکت بیمه مى خرند و نمى دانند در زمان وقوع خسارتهای هنگفت چه اتفاقى خواهد افتاد.

در سال های اخیر تجدید ارزیابی دارایی، تسعیر نرخ ارز و به تازگی آزاد سازی ذخایر در شرکت های بیمه برای جدایی از آثار مالی زیان بار گذشته و پرکردن زیان انباشته به داد شرکت های بیمه رسیده است .آزاد سازی ذخایر که در تراز نامه شرکت های بیمه در بخش حقوق صاحبان سهام می نشیند در حالی که باید صرف پرداخت خسارت به بیمه گذاران شود یا برای زیان انباشته حقوق صاحبان سهام به مصرف درآید یکی از راهکارهای قانونی نجات شرکت های بیمه است .
با نگرش به این موضوع که ذخایر جزء بدهی های شرکت های بیمه به بیمه گذاران طبق آئین نامه 58 است بالاخص اینکه بیمه های زندگی و ذخایر ریاضی که منحصرا متعلق به بیمه گذاران است ذکر این پرسش ضروری است که آیا نسبت به آزاد سازی ذخایر بیمه توسعه نیز اقدام شده است یا خیر؟

همچنین آیا با وجود زیان سرسام آور بیمه ایران چرا بیمه ایران درخواست آزاد سازی ذخایر را به بیمه مرکزی ارائه نمی کند؟
آیا شرکت هایی که توانگری مالی مناسبی ندارند و وضعیت مشابه بیمه دی را عن القریب تجربه می کنند نیز می تواند نسبت به ارائه آزاد سازی ذخایر اقدام کنند؟و آیا صف آزاد سازی ذخایر طولانی تر نخواهد شد ؟ وجود چنین صفی در صنعت بیمه نشان از چیست ضعف نظارت یا اهمال مدیریت داخلی شرکت ها ؟ صلاحیت این مدیران چگونه تائید می شود؟
آیا وقت آن نرسیده که نسبت به بازنگری آئین نامه های سرمایه گذاری،مالی و ذخایر و ... تجدید نظر صورت گیرد ؟

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود