امروز: یکشنبه، 16 اردیبهشت 1403
06/26 1392

با مروری بر اندیشه های دکتر غلامرضا کاظمی دینان – کارشناس ارشد روابط عمومی؛ همه ما بر این باوریم که نقش روابط عمومی در حیات سازمان کارکردهای مهمی از جمله اطلاع‌رسانی و اطلاع‌یابی به ستاد و از ستاد را را دارد و با شناسایی مباحث بحران‌شناسی و بحران‌زدایی و آینده‌نگری به دیده بانی تبدیل شده است که مدیران را به مراقبت از نقاط تاریک برای سازمان ترغیب می‌کند .
آینده‌نگری و پالایش چشم انداز پیش روی سازمان‌ها به عنوان جزئی لاینفک از حیطه مسئولیت‌های این بخش همواره مورد توصیه بسیاری از بزرگان روابط عمومی قرار گرفته است. 
تحریم اقتصادی ناعادلانه ایران از سوی دنیای غرب از جمله مقولاتی است که در سال های حیات کشور به بیماری مزمنی تبدیل شده که امروز شریان های حیاتی سازمان ها را مورد هدف قرار داده است . داستان امروز تحریم داستان امروز و دیروز نیست . داستانی است که هم درسی شد و هم درسی داد.
هرچند که بحث تحریم به جزئی لاینفک از حیات اقتصادی کشور بدل شد اما به حق باید اذعان داشت که فقدان وحدت رویه در مقابله با بحران ها در روابط عمومی سازمان‌ها و نهادها سبب شد که آسیب پذیر در این بخش به نظر آییم.
روابط عمومی که در کنار مدیریت همواره باید افق و چشم انداز پیش روی سازمان ها را مورد تحلیل و بررسی قرارداده و رویدادهای آینده را تحلیل نماید، در سال های اخیر نتوانست افکار عمومی را به طور شایسته‌ به سمت راهکارهای برون رفت از تحریم های ناعادلانه دنیای غرب آگاه و سازمان ها را به سمت گریز از دام تحریم هدایت کند . 
اقتصاد ایران که سال‌ها است از رنج تحریم، این روزها اقتصاد مقاومتی را تجربه می‌کند تا با مقابله با تحریم ها و فرصت یابی از آن تهدید را به فرصت بدل نماید ،هیچگاه از منظر روابط‌عمومی نتوانست به آسایش شایسته ای رسد. روابط عمومی‌های ایرانی هرچند که تمام تلاش خود را برای بی اثر سازی تحریم ها مصروف داشتند اما زمانی که اسناد تحریم ایران در اتحادیه اروپا و امریکا و ... برای امضا روی میز عاملانش دست به دست شد ،از ابزار زوابط عمومی و اطلاع رسانی استفاده ی شایسته ای نبردند . 
پیش از آن روز باید راهکارهای مقابله با تحریم سنجیده و از آن روز مقابله با آن باید همگانی و امروز باید انسجام در مقابله با تحریم به دنیا ثابت می شد.
هرچند که اقتصاد مقاومتی از روابط عمومی ایرانی ،موجود عزیزی ساخته که خطرها ،الزامات و تدابیر را سنجیده و به عنوان ناجیان سازمان ها در شرایط خاص و حساس در رویکرد اقتصاد مقاومتی و در فضای رویارویی با تحریم ها و فشارهای بیگانگان، با اشاعه فرهنگ حمایت از تولیدات داخلی و یافتن جایگزین‌های مختلف اقتصادی و تجاری که به دور زدن تحریم ها یاری رساندند اما آینده نگری مضاعفی از دیده بانی چون روابط عمومی مورد انتظار بود.
بی شک مرور آنچه باید به انجام می رسید، عایدی ندارد اما نبود بیانیه ای از سوی روابط عمومی های کشور از روزهای پیش تاکنون در مقابله با تحریم ها خالی است . وحدت رویه ای که باید با اقتدار ازسوی نهاد ها پیگیری شود تا روابط عمومی ایرانی به عنوان واحدی که روزهای سخت تحریم های همه جانبه را سپری کرد الگویی باشد برای آنان که داعیه روابط عمومی دارند.
خاستگاه روابط عمومی در دنیای غرب بود اما روابط عمومی ایرانی امروز تجربیاتی دارد که برای آن سوی مرزها دست نیافتنی و آموختنی است .درس هایی از فصل تحریم و مقابله با آن .
کاربرد این موجود عزیز همواره مورد تاکید مقامات بوده تا جایی که عالی ترین مقامات اقتصادی کشور به نقش قابل تاملش در دور زدن تحریم ها اذعان دارد به گونه ای که مقام عالی وزارت اقتصاد با اشاره به اقدامات روانی دشمن برای بزرگ جلوه دادن تحریم ها، نقش روابط عمومی ها را در مقابله با این ترفندها ، راهبردی می داند و روابط عمومی را خط شکن تحریم می داند . 
در این میان روابط عمومی می تواند با زمینه سازی برای ایجاد تفاهم میان سازمان ها و مخاطبان نقش کلیدی خود را ایفاء نماید.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود