امروز: جمعه، 14 اردیبهشت 1403
08/14 1392

ایران و جهان - ميزان استقبال از طرح كامرون توسط شهروندان انگلستان و كشور هاي منطقه خاورميانه اهميت فراواني دارد.
به گزارش ایران و جهان به نقل از سايت خبري اونيسلام، نخست وزير انگلستان ديويد كامرون اخيرا خبر از صدور اوراق اوراق قرضه اسلامي صكوك به ارزش 200 ميليون پوند داد. در ادامه اين اوراق به عنوان يك شاخص بازار اسلامي در برنامه بورس اوراق بهادار لندن قرار گرفته و ترديد در مورد ميزان استقبال از طرح ديويد كامرون توسط شهروندان بريتانيايي و عرب تبار را دردل ها افكند.
اين طرح انگلستان را به اولين كشور غير مسلمان در جهان تبديل مي كند كه صدور اوراق قرضه اسلامي صكوك را در برنامه خود قرار داده است.
لندن شهري چند فرهنگي بوده و هدف از اين كار تقويت جايگاه بريتانيا به عنوان قطبي مهم براي فايننس اسلامي نه فقط در اروپا، بلكه جهان و رقابت با مركزي نظير دوبي است.
چرا صكوك؟
صكوك از ديدگاه اسلامي بسيارشبيه به يك اوراق قرضه مستقل و قدرتمند است. اين كار به منزله سرمايه گذاري در دارايي هاي ملموسي است كه سود دهي دارد.
بورس اوراق بهادار لندن با ايجاد شاخص هاي تازه قصد شناسايي شركت هايي را دارد كه ضمن عمل به اصول سرمايه گذاري اسلامي سنتي از مدرن ترين تكنيك ها براي نمايش نسبت هاي مالي و كمك به سرمايه گذاران مسلمان و غير مسلمان براي شناخت فرصت ها با فراريتي پايين تر استفاده مي كنند.
براي تضمين درستي انجام چنين فرآيندي، دولت و موسسات صادر كننده اين نوع اوراق قرضه به محققان و گروه هاي سوم خارجي براي تاييد مذهبي امور و نتايج تكيه مي كنند. به اين ترتيب تاييد متخصصان برچسب حلال را نيز به محصولات مختلف براي سرمايه گذاري در آن ها مي زند.
در حالي كه اعلام اين خبر به سرعت به تيتر اول روزنامه ها تبديل شد اما چندان غير منتظره نيز نبود.
دولت حزب كارگر به رهبري توني بلر و گوردون براون يك سري تغييرات در قانون ماليات انگلستان براي ترويج فايننس اسلامي و با هدف تضمين درستي امور مالي مسلمانان بريتانيا اعمال كرده و در ضمن به نقش لندن به عنوان مركزي براي فايننس اسلامي بين المللي مي پرداخت.
سال 2007 پيشنهاد صدور اوراق قرضه صكوك نيز توسط اين دولت داده شده اما اجرا نشده بود.
جامعه مسلمانان بريتانيا 4.6 درصد از كل جمعيت اين كشور را تشكيل داده و اين رقم ارزش كار بر روي مسائل و گرايش هاي جهان اسلام را دارد. علاوه بر اين حزب محافظه كار حاميان زيادي در ميان جامعه مسلمانان را به خود اختصاص داده است.
با اين وجود مسلمانان انگلستان بيشتر تمايل به راي دهي به حزب كارگر دارند. بنابراين هدف دولت بريتانيا بيشتر از اين كار نه جلب آرا بلكه دست زدن به يك اقدام مالي براي توسعه سرمايه گذاري خارجي است.
اوراق قرضه صكوك فرصت ها و بازار هاي جديدي را پيش چشم مردم لندن و البته كل انگلستان مي گشايد. ايجاد اين شاخص بازار اسلامي به معناي ارائه ابزار هاي جديد براي شناخت فرصت هاي مالي اسلامي و در نتيجه ورود بخشي از سرمايه گذاري هاي اسلامي جهاني به لندن است كه رقم آن تا سال آينده به 1.3 تريليون پوند خواهد رسيد. اين موفقيت اثري قابل توجه بر روي اقتصاد لندن و به طور كلي اقتصاد انگلستان مي گذارد.
لندن قبلا نيز تمايل خود به جذب سرمايه گذاري چيني را نشان داده بود. به اين ترتيب فضاي كسب و كار در لندن باز مي شود.
اعلام اين خبر بر اهميت فايننس اسلامي و نقش ان در اقتصاد جهاني تاكيد مي كند. انجام اين كار نشان از جايگاه بين المللي بريتانيا و همچنين فرهنگ چند مليتي و خاص لندن دارد.
لندن در گذشته نيز از فايننس مبتني بر شريعت براي تامين بودجه پرو�?ه هاي بزرگ استفاده كرده است.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود