امروز: شنبه، 15 اردیبهشت 1403
09/4 1392

ایران و جهان - همواره موضوعاتي نظير قيمت نفت يا دنياي سياست از جمله عواملي  هستند كه بازگشت سرمايه را در آينده مبهم مي كنند وشركت ها دركنترل این موارد سهمی ندارند. با توجه به سرمايه گذاري كم افراد و شركت هاي ثروتمند، برخي به اين فكر فرو مي روند كه چرا شركت هاي بزرگ به جاي به كار انداختن پول خود آن را پس انداز مي كنند. تحقيقي جدید ثابت می کند ترديدها درباره آينده، عامل احتمالي پس اندازشرکت ها است .

به گزارش ایران و جهان به نقل از اكونوميست، شك و ترديد احتمالا بازار سرمايه گذاري را راکد كرده است و ابهام مي تواند کاهش انگيزه سرمايه گذاري را در فرد يا شركت به وجود آورد. سرمايه گذاري و ساخت يك خانه با قصد فروش سال ها زمان مي برد. به اين ترتيب با افزايش قيمت ها، فقط ساختمان ساز هايي كه چند سال قبل كار را شروع كرده اند، سود خواهند برد. به علاوه، از آنجا كه پرو�?ه هاي بلند مدت مي توانند اغلب قسمت بندي شده يا حين ساخت به فروش برسند، خطرات ناشي از نزول قيمت ها را محدود خواهند کرد. به عبارت ديگر، فوايد ذاتي سرمايه گذاري در چنين شرايطي از هزينه هاي اصلي فراتر رفته و با وجود يك سري عوامل ناشناخته سرمايه گذاري را به گزينه اي منطقي تبديل مي كند.
آزمايش چنين نظريه هايي نياز به محاسبه عملي از ارتباط ميان سرمايه گذاري و ابهام دارد. هنوز اندازه گيري ميزان ابهام نياز به مهارت فراواني داشته و در پروسه تصميم گيري تا سرمايه گذاري بايد از آن اطلاع داشت. برخي سرمايه گذاري ها – با تراوش از يك كمپين تبليغاتي پر هزينه يا خريد سهام يك شركت رقيب – خود ابهام مي آفرينند. در بقيه موارد يك سرمايه گذاري بزرگ مي تواند از نگراني ها درباره آينده و مسير پيش روي يك شركت بكاهد. از آن جا كه اين رابطه دو طرفه است، با توجه به تاثير متقابل سرمايه گذاري و ابهام بر روي يكديگر، همبستگي هاي ساده ميان دو متغير مي توانند نتايج كار را تغيير دهند.
با افزايش ابهام و ترديد درباره آينده، شركت ها از ميزان سرمايه گذاري خود كاسته و كمتر به فرصت هاي جديد پاسخ مي دهند.
محققان به اين نتيجه رسيده اند كه ترديدها درباره آينده تاثير فراواني بر روي اتفاقات كنوني دارد. با هر 10درصد رشد در ميزان ابهام، ميزان سرمايه گذاري يك درصد كاهش مي يابد. برای مثال در طول بحران مالي سال 09-2008، دليل حدود نيمي از افت ميزان سرمايه گذاري، ابهام و عدم اطمينان نسبت به آينده بود. اين كاهش فقط اختصاص بودجه به اموال منقول را در بر نگرفته بلكه شامل ديگر مبالغ سرمايه گذاري شده است .

رفع ابهامات مسئولان سياست هاي پولي و مالي بايد به نتايج اين تحقيقات توجه كنند. برخي انواع ابهامات نظير شوك هاي نفتي و جنگ ها، از كنترل مستقيم آن ها خارج مي شوند اما با بالا رفتن ابهام در آينده، تمايل به ناديده گرفتن پاسخ شركت ها به محرك ها به چشم مي خورد. با مشاهده اين شركت هاي نگران، بايد سخاوتمندانه داروي پاسخ به بحران را به آن ها داده و با ارائه برخي محرك ها اين افت را جبران كرد. در ادامه لزوم ارائه محركي اضافي براي تسكين نگراني هاي مديران شركت ها احساس مي شود. اين درسي است كه بانك هاي مركزي ظاهرا تاكنون آن را ياد گرفته اند: هر كدام از آن ها در ميان اقتصاد هاي بزرگ گروه G7 خود را متعهد به اعطاي وام كم بهره به مدتي طولاني معرفي كرده اند.
دولت ها، به هر حال، هنوز نسبت به آينده هول و هراس دارند. رايج ترين شكل ابهام در كشور هاي ثروتمند، مالي است. در منطقه يورو، ايالت هاي جانبي به پول و سرمايه نقدي محدود از سوي اعضاي ثروتمند تر يا صندوق بين المللي پول تكيه مي كنند.در آمريكا رسيدن به لبه پرتگاه بودجه بي پايان منجر به بحثي سه ماهه بر روي ناتواني دولت در پرداخت بدهي هاي خود تا موعد بعدي يعني ماه فوريه شده است. اين ابهامي تصنعي است. در صورتي كه مسير عملكرد مالي دولت كمي روشن تر شود، كاهش ابهام و ترديد درباره آينده انگيزه اي براي سرمايه گذاري و در نتيجه بهبود تصوير مالي آمريكا به وجود خواهد آورد و براي كاهش ميزان بدهي بايد ابتدا شك را برطرف كرد.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود