امروز: جمعه، 14 اردیبهشت 1403
10/8 1393

ایران و جهان - شرکت نفت سپاهان، با کاهش 6درصدی فروش نسبت به سال گذشته، 42درصد از پیش بینی سال جاری را پوشش داد.

به گزارش ایران و جهان، نفت سپاهان در خردادماه سال جاری با عرضه 10درصدی یکی سهامداران عمده خود، در بورس اوراق بهادار فعالیت را آغاز کرد. اما دو روز پس از عرضه سهام، سایت پرکنی یکی از پیمانکاران شرکت در محدوده پالایشگاه، دچار حریق شد. در این خصوص امیرحسین بحرینی، مدیر عامل این شرکت اعلام کرد: از تاریخ حریق مذکور تا به امروز اقدامات آواربرداری و پاکسازی محوطه خسارت دیده انجام شده و جلسات متعددی با کارشناسان بیمه پارسیان به منظور تعیین میزان خسارت های وارده برگزار شده که این جلسات ادامه دارد. با این وصف بیمه پارسیان، مبلغ 185میلیارد ریال، در مهر ماه سال جاری به صورت علی الحساب، به شرکت پرداخت کرده است. این درحالی است که آثار سود و زیان این حادثه تا زمان تعیین رقم دقیق خسارت وارده، قابل محاسبه نیست.

لازم به اشاره است، سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی بود که با عرضه 105میلیون سهم، عنوان 480امین شرکت پذیرفته شده بورسی را به نفت سپاهان داد. عملکرد شرکت نفت سپاهان در نیمه نخست سال نشان داد که این شرکت به تحقق پیش بینی های سال در 6ماهه اول نزدیک بوده گرچه این عملکرد در قیاس با مدت مشابه قبل، اندکی کاهش دارد.

نفت سپاهان در نظر دارد که مبلغ 19هزار و 364میلیارد ریال در سال مالی جاری از فروش درآمد کسب کند که در نیمه اول سال توانسته مبلغ 8هزار و 161میلیارد ریال از محل فروش کسب درآمد کند. این میزان نشان دهنده 42درصد پوشش پیش بینی های این شرکت بوده است.

اما نفت سپاهان، تا پایان بهار و تابستان، مبلغ 5هزار و 964میلیارد و 38میلیون ریال بهای تمام شده داشت و در نهایت مبلغ 4هزار و 93میلیارد ریال سود عملیاتی ساخت و 43درصد پیش بینی های سال را پوشش داد.

نکته دیگری که در کارنامه این شرکت در نیمه نخست سال مشهود است، هزینه های مالی است، نفت سپاهان مبلغ 450میلیارد ریال هزینه مالی برای سال مالی جاری درنظر گرفته است که در نیمه راه بیش از 242 میلیارد ریال آن را محقق کرده و پوشش 54درصدی را ثبت کرده است.

اما در بخش درآمد حاصل از سرمایه گذاری، این شرکت قرار است مبلغ 177میلیارد و 466میلیون ریال کسب کند اما بررسی های مالی نشان داد که کسب مبلغ 60میلیارد ریالی در این مدت، پیش بینی های این شرکت را به تعویق انداخته است.

نفت سپاهان مبلغ یک هزار و 491میلیارد ریال به طور خالص در نیمه اول سال سود کنار گذاشت و مبلغ 142 ریال سود به هر سهم در مدت مذکور اختصاص داد.

لازم به اشاره است، این شرکت پیش بینی کرده است که تا پایان سال مالی 93 مبلغ 346ریال سود برای هر سهم بسازد و در نیمه اول سال مبلغ 142ریال سود به هر سهم اختصاص داد.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود