امروز: سه شنبه، 29 اسفند 1402
02/12 1400

گروه چهارسوق - کاش برخی ارگانها نبودند یا تعطیل بودند چون زودتر به هدفمان که تولید است می رسیدیم. پروژه باید روندی را طی کند که 24 استعلام را برای واگذاری و شروع کار طی بکند که بسیار کار سختی خواهد بود چون هر ارگانی می خواهد موجودیت خود را به نحوی به سرمایه گذار اثبات بکند.


 شرکت پتروپالایشگاه نفت بین المللی ابوالفارس در سال 1399 به منظور احداث یک پالایشگاه با ظرفیت 50 هزار بشکه در روز در استان خوزستان تاسیس گردید. پترو پالایشگاه بین المللی ابوالفارس یک شرکت پیشرو و مشهور در زمینه به کارگیری تکنولوژی های جدید با رعایت مسایل زیست محیطی و ایمنی پروژه، سرمایه خود را برای ساختن پتروپالایشگاه ابوالفارس با استفاده از راه حل های نوآورانه به کار گرفته است. هدف از تاسیس این شرکت طراحی و ساخت پتروپالایشگاهی مدرن با رویکرد تولید 15 تا 30 درصد محصولات پتروشیمی است. محل این پترو پالایشگاه در بخش ابوالفارس شهرستان رامهرمز استان خوزستان، در زمینی به مساحت  100 هکتار می باشد. این پروژه با ظرفیت ۵۰ هزار بشکه نفت خام در روز و تولید فرآورده های پالایشگاهی با استاندارد یورو۵ و محصولات پتروشیمی برای حدود 4000  نفر به صورت غیر مستقیم و 1200  نفر پس از بهره برداری شغل ایجاد می کند. شایان ذکر است که بخش ابوالفارس با حدود ۱۶۸ حلقه چاه نفت یکی از نفت خیز ترین بخش های کشور است که به دلیل دارا بودن نفت سبک این منطقه، برای فرآورده های تولیدی پایین دستی پتروشیمی بسیار مناسب است.


دکترمهدی حبیبی خراسانی، مدیرعامل پتروپالایشگاه ابوالفارس در گفت و گو با خبرنگار آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی"نفت ما "،  در خصوص آغاز این پروژه اظهار داشت: ما ساخت یک پتروپالایشگاه با ظرفیت 50 هزار بشکه ای در روز در منطقه محروم ابوالفارس در شهرستان رامهرمز استان خوزستان را شروع کرده ایم که انشالله برای اولین بار یک پروژه پتروپالایشگاهی کاملا های تک با دانش روز دنیا که صنعت سبز هم است یعنی نوفلرینگ و نو رزیجو است، را احداث بکنیم و امیدواریم بتوانیم وظیفه ای که بر عهده ما نهاده شده است را به بهترین نحو انجام دهیم.


دکتر حبیبی افزود: این پروژه در 12 شهریور ماه سال گذشته توسط ریاست محترم مجلس شورای اسلامی جناب دکتر قالیباف و مسوولان استانی و شهری کلنگ زده شد. برنامه های ما در سه فاز تعریف شده است و امیدواریم در کوتاه ترین زمان ممکن فاز اول را به بهره برداری برسانیم و نهایتا فازهای دوم و سوم را که پیش بینی ما این است که 4 ساله به بهره برداری خواهد رسید و در مدار تولید قرار خواهد گرفت.


وی در مورد میزان سرمایه گذاری و بازگشت سرمایه این پتروپالایشگاه گفت: پیش بینی کرده ایم که میزان سرمایه مورد نیاز این پتروپالایشگاه نزدیک به 1 میلیارد دلار و با قیمت روز دلار، 25 هزار میلیارد تومان باشد. همچنین بازگشت سرمایه یا irr هم تقریبا 20 درصد خواهد بود و مهم ترین اتفاقی که می افتد جلوگیری از خام فروشی نفت است که ایجاد ارزش افزوده می کند. البته در دوره تحریم تجربه ارزآوری از طریق نفت و فرآورده های نفتی و محصولات پتروشیمیایی را داریم و ما جزو اولین گروه بخش خصوصی خواهیم بود که از نفت خام؛ محصولات پتروشیمی تولید نموده و درآمدزایی ارزی خواهیم داشت.
مدیرعامل پتروپالایشگاه ابوالفارس با تاکید بر اینکه توسعه پروژه هایی هچون ابوالفارس علاوه بر اشتغالزایی پایدار، باعث بی اثر کردن تحریم ها و عدم وابستگی به صادرات نفت خام و توسعه زنجیره ارزش صنعت نفت می شود، افزود: ایجاد ارزش افزوده بالا و سودآوری به نسبت محصولات کلاسیک پالایشگاهی در پترو پالایشگاه ها وجود داشته و کاهش قابل توجه آلاینده های زیست محیطی را در بردارد.
حبیبی اعلام کرد که با تجميع پالايشگاه و پتروشيمي، امنيت تامين خـوراك بـراي واحـدهاي پتروشـيمي پایین دست تضمين می شود و با توجه به تنوع محصولات، انعطاف پذيري در بازار مصرف براي واحدهاي تجميع شده وجود خواهد داشت.
مدیر عامل پتروپالایشگاه ابوالفارس با اشاره به اینکه میزان اشتغالزایی پروژه بعد از بهره برداری 1200 نفر خواهد بود، اعلام کرد که در زمان ساخت حدود 4000 نفر، نیروی کار خواهیم داشت.
به گفته حبیبی، عدم برنامه ریزی امروز ما در پروژه ها نتیجه اش این می شود که در زمان ساخت افراد زیادی را مشغول می کند و پس از راه اندازی تعدیل نیرو را شروع می کند. لذا ما تلاش می کنیم با طرح توسعه هایی که برنامه ریزی کرده ایم فاز به فاز افراد را جذب کنیم و پس از راه اندازی تعدیل یا اخراج نکنیم و دوباره به کاربگیریم که در استراتژی شرکت ما قرار دارد. آنچه که از همه در سرمایه گذاری این چنینی مهمتر است ایجاد اشتغال غیرمستقیم بالغ بر 7000 نفر و حتی بیشتر می باشد چون در طی ساخت پروژه و پس از راه اندازی آن،  نیاز به مدرسه، ساختمان سازی، درمانگاه، فروشگاه و غیره وجود دارد که این زیرساختها به خاطر پروژه صنعت مادر در منطقه است.


حبیبی در خصوص استفاده از دانش فنی زیروفلرینگ و صنعت سبز در این پروژه گفت: در ژاپن 120 میلیون نفری، که مساحت کمی دارد 36 پالایشگاه وجود دارد که برخی از آنها در دل شهرها واقع اند در حالی که در ایران 9 پالایشگاه وجود دارد که آلودگی بسیار زیادی ایجاد می کند. در دنیا فلرینگ مهار شده است در ژاپن، در اروپا و در چین برخی از پالایشگاهها در دل شهرها واقع هستند و آلایندگی ندارند و استشمام هوای آزاد امکان پذیر است. بحث ما اصول تخصصی اجرای پروژه است. دانش صنعت سبز در دنیا وجود دارد و فلرهایی که سوخته می شود درآمدزایی و ایجاد اشتغال می کند از همین فلرهای گازی حتی دانش ساخت و تولید بنزین، گازوئیل آب و برق وجود دارد و شرکت ما هم دو سال است که دانش و امکان اجرای ارزش افزوده از فلرها را دارد و برای سرمایه گذاری اعلام آمادگی کرده ایم. این فلرهایی که در عسلویه مایه عذاب مردم هستند می توانند مایه برکت شده و با ارزش افزوده و اشتغالزایی شوند ولی متاسفانه سوزانده و باعث ایجاد آلودگی می شوند. بحث RESIDU بسیار باب است بحث cracking که صحبتش است و دانشش به شکل صنعتی در ایران وجود ندارد و در حد آزمایشگاهی پیش رفته ایم. ما می توانیم بواسطه متخصصین با کمترین امکانات در این زمینه ها خودکفا بشویم.


مدیر عامل پتروپالایشگاه ابوالفارس، در خصوص موانع اصلی بر سر راه اجرای این پروژه با اشاره به اینکه مانع اصلی را با صراحت نمی توانیم بیان کنیم، افزود: کاش برخی ارگانها نبودند یا تعطیل بودند چون زودتر به هدفمان که تولید است می رسیدیم. پروژه باید روندی را طی کند که 24 استعلام را برای واگذاری و شروع کار طی بکند که بسیار کار سختی خواهد بود چون هر ارگانی می خواهد موجودیت خود را به نحوی به سرمایه گذار اثبات بکند و هرکدام از این ارگانهای غیر مرتبط با سرمایه گذاری می توانند جلوی کار را بگیرند که ناراحت کننده است و باید به 24 دستگاه از سازمانهای یک استان جوابگو باشیم که قرار است یک صنعت مادر با ایجاد زیرساختهای لازم برای منطقه محروم و ایجاد اشتغال پایدار را داشته باشیم.


دکتر حبیبی ادامه داد: وقتی این پتروپالایشگاه در این منطقه احداث می شود صنایع دیگر در کنار خودش ایجاد می کند ما در یک منطقه محرومی هستیم که آب شرب ندارند در حالی که دارای منابع آبی بسیار زیادی هستند. همچنین از لحاظ صعب العبور بون هزینه های مازاد و گزاف به خاطر حمل و نقل تحمیل می شود.
شاید در نگاه اول ابولفارس یک واژه عربی باشد ولی یک واژه اصیل ایرانی است و به معنای مرد سوار بر اسب است.  منطقه ابولفارس یکی از مرغوب ترین نفتهای دنیا را دارد و دارای میادین مختلف نفتی است. ما مدت هشت ماه است که در این منطقه محروم و کم برخوردار حضور داریم ولی هیچ ارگانی نیامده از ما حمایت کند، نیامده مشکلات مان را بپرسد. ما حتی برای تامین امنیت سرمایه مان، باید هزینه بکنیم.
مدیر عامل پتروپالایشگاه ابوالفارس با اشاره به اینکه این پروژه از شهریور پارسال شروع شده، سرمایه گذاری را یکی از سخت ترین کارهای روزمره و کشوری نامید. مقام معظم رهبری هر ساله شعارهایی را برای تحقق در آن سال اعلام می کنند و سال 1400 هم به عنوان "سال تولید: پشتیبانی ها و مانع زدایی ها" نامگذاری فرموده اند. من فکر می کنم می توانیم تمام امور کشور را با همین شعار محقق کنیم در صورتی که شعار به عمل هم تبدیل شود. ما به عنوان سرمایه گذار کار بسیار سخت و پیچیده و فرسوده کننده ای را در کشور شروع کردیم نه تنها ما بلکه تمام سرمایه گذاران کشور.


وی با مطرح کردن بحث چیدمان سرمایه گذاری ادامه داد: با قوانینی که وضع شده و نوع رفتارهای دولتی که نسبت به سرمایه گذاری و سایر ارگانها انجام می شود، نتیجه اش کاملا فرار سرمایه است. به عنوان مثال برای اینکه سرمایه گذاری زیرساختی صنایع مادر مانند پالایشگاهها در کشور داشته باشیم یک بوروکراسی اداری پیچیده ای را شاهدیم که گاهی اوقات و مراحل به جریان مرغ و تخم مرغ می ماند مثلا برخی ارگانها صدور مجوز را منوط به اول آوردن تایید از فلان ارگان می کنند در واقع چیدمان به گونه ای است که کار قفل شده است. احساسی که به عنوان یک سرمایه گذار و تولیدکننده دارم اینست که روند قوانین و چیدمان آن در کشور ما به گونه ای است که بیشتر سرمایه گذاری ها انجام نشود، نباید اشتغالزایی پایدار انجام  شود، یا در گفت و گوهایی که مسوولان و نمایندگان صحبت می کنند همگی تاکید دارند که باید اشتغالزایی داشته باشیم، باید خام فروشی نفت را کنار بگذاریم و غیره ولی عملا وقتی بررسی می کنید می بینید که خیلی تا مقام عمل فاصله وجود دارد.
حبیبی افزود: مثلا وقتی از خوراک اولیه پالایشگاه شروع بکنیم به یکسری آماده کردن گزارشها و بعد از اینها تازه وارد اخذ استعلامات می شویم. اخذ استعلامات 24 گانه سرمایه گذاری به اندازه 5 مگا پروژه زمان می برد و گاهی هزینه های بسیار بالایی بر سرمایه گذار تحمیل می کند. در شاخصه سرمایه گذاری در دنیا بحث بازدهی و سوددهی که از سرمایه گذاری عاید می شود بسیار مهم است و هیچ سرمایه گذاری حتی خود دولت هم حاضر نیست سرمایه گذاری کند که سودی عایدش نشود. یکی از این آیتم ها در بحث سوددهی سرمایه گذاری، بحث زمان است یعنی پروژه کوچک 2 یا 3 ساله در کشور ما گاهی تا10 سال طول می کشد به بهره برداری برسد لذا با توجه به این ده سال مستهلک کردن زمان و هزینه و سرمایه ای که در پروژه خوابانده شده می بینید که تقریبا هیچکدام سوددهی قابل ملاحظه ای ندارد.


نکته دیگر اینکه کشور ما اقتصادش بر پایه دلالی و واسطه گری شکل گرفته است و این قضیه را حتی سر سفره های مردم می توان دید. کشوری که هر روز یک بحران در تامین مواد خوراکی مثل مرغ، تخم مرغ، گوجه، خیار و حتی پوشک بچه دارد اینها همه اش معنا دارد. اگر برنامه و چارچوب اصولی داشتیم این معضلات را شاهد نبودیم. نباید دولت درگیر تامین مرغ شود که نشان می دهد پایه های اقتصادی کشور ایراد اساسی دارد و باید بازنگری شود. این دلالها و واسطه های گردن کلفت و رانتی که وجود دارد علیرغم صحبت هایی که مسوولان هم می گویند و همه قبول دارند امکان تغییر این موازنه را نداریم یعنی زور مسوولان به واسطه ها نمی رسد. در کشوری زندگی می کنیم که تحریمهای بسیار سختی بر آن اعمال شده است و ارزآوری صادرات نفت به سختی انجام می شود و شاهدیم که دلالها رفته اند با این ارز سنگ پا، دسته بیل و کلوخ وارد کرده اند. سوالی که مطرح است مجوز واردات این کالاها چگونه اخذ شده است. اگر 50 درصد همین حمایت از دلالها وجود دارد از تولید کنندگان وسرمایه گذاران انجام شود قطعا مشکلات کشور حل خواهد شد.
وی افزود: بهرحال تولیدکنندگان امروزه علاوه بر تامین حقوق کارگران، با مالیات، پرداخت حق بیمه و خیلی مسائل دیگر درگیر هستند. مضاف بر آن کالاهایی که مشابه و تولید داخل دارد همچنان مجوز واردات دارند که باعث آسیب دیدن تولید داخلی شده و تعطیلی کارخانجات را در پی داشته است. حتی در همین واردات هم کالاهای بی کیفیت سفارش داده شده و وارد می شود.


حبیبی با اشاره به انتخابات آتی ریاست جمهوری عنوان کرد: با توجه به انتخابات پیش رو انتظاری که از رییس جمهور آتی می رود اینست که شعار سال را عینیت بخشد و موانع پیش پای تولید کنندگان و سرمایه گذاران را بردارد و از آنان پشتیبانی کند، مثلا در مناطق محروم قوانینی همچون مناطق آزاد داشته باشیم تا مسوولان بیایند ببینند و منطقه محروم یعنی چه و مردم این مناطق بتوانند ثمره سرمایه گذاری بخش خصوصی را ببینند که باعث افزایش اعتماد مردم به نظام می شود.
مدیر عامل پتروپالایشگاه ابوالفارس با اشاره به اینکه در مجلس فراکسیون مناطق محروم را داریم یا در دولت در معاونت اول رییس جمهور مسوولیت مناطق محروم را داریم، افزود: یک نفر مسوول یا نماینده نیامده است بپرسد مشکل شما چیست، بنابراین خواستار حمایت وکمک رسانی نهادهای فوق از سرمایه گذاران هستیم.
حبیبی ابراز امیدواری کرد که شعار امسال تحقق یابد و یکی از مانع زدایی ها به روز کردن قوانینی است که در دهه های گذشته تصویب شده و موضوع دیگر بکارگیری افراد متخصص در پستهای مرتبط است و شما رسانه ها هم باید در بیان حقایق شجاعت تان را نشان دهید.

.

  1. میهمان
    پاسخ 14 تیر 1400 23:41 Dariush.mohammadi
    درود بر شما جناب دکتر حبیبی جامع و کامل، انشالله با توجه به شعار امثال مشکلات برطرف و مسئولین مربوطه تمام تلاششون بکنند برای همکاری و هماهنگی جهت روند پترو پالایش ابوالفارس...

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود