امروز: جمعه، 10 فروردین 1403
11/23 1395

گروه بازار پول - در حال حاضر غدیر 4 درصد برق کشور را تولید می کند که به موجب استراتژی های این شرکت، تا چندسال آینده غدیر از سهم 15 درصدی بازار برق برخوردار خواهد شد.


به گزارش پایگاه خبری رازپول متولیان عضو هیات مدیره هلدینگ برق و انرژی غدیر ، به تشریح آخرین وضعیت این هلدینگ پرداخت.
متولیان اظهارداشت: هلدینگ برق و انرژی غدیر در تنوع سازی سبد پرتفوی غدیر، مسوولیت سنگینی برعهده دارد به طوری که قرار است ظرف چندسال آینده این هلدینگ از سهم 15 درصدی تولید برق کشور برخوردار شود.
سید مهدی متولیان ادامه داد: به موجب ابلاغ این استراتژی از سوی شرکت سرمایه گذاری غدیر به عنوان سهامدار عمده این هلدینگ، ما نیز مطالعات خود را معطوف به اجرای این برنامه کردیم که از عهده کمتر شرکتی بر می آید.
وی از بزرگی شرکت سرمایه گذاری غدیر به عنوان یکی از دلایلی نام برد که این امیدواری را در هلدینگ برق و انرژی غدیر از جهت تحقق این برنامه به وجود آورده است.
به گفته عضو هیات مدیره هلدینگ برق و انرژی غدیر ؛ در حال حاضر سهم هلدینگ برق و انرژی غدیر از تامین برق کشور حدود 3.5 تا 4 درصد است.
بر این اساس وی به بهره برداری بخش گازی نیروگاه سیکل ترکیبی بهبهان اشاره کرد و گفت: نیروگاه بهبهان به عنوان نیروگاه سیکل ترکیبی با کلاس E از ظرفیت 500 مگاواتی برخوردار است که از 2 توربین گاز و 1 توربین بخار تشکیل شده است.
متولیان با توجه به افتتاح بخش گازی این پروژه، پیش بینی کرد که واحد بخار آن در تابستان 96 وارد مدار شود.
وی که میزان سرمایه گذاری این پروژه را 290 میلیون یورو ذکر می کرد، ادامه داد: 230 میلیون یورو از این میزان سرمایه گذاری از محل صندوق توسعه ملی با عاملیت بانک صنعت و معدن تامین شده است.

پروژه های نیروگاهی غدیر در دوران پسا تحریم
این مقام مسوول در هلدینگ برق و انرژی غدیر با اشاره به مشارکت مپنا در پروژه نیروگاه بهبهان، ادامه داد: همچنین در پروژه قشم نیز مپنا از سهم 40 درصدی و غدیر از سهم 60 درصدی برخوردار است.
میزان سرمایه گذاری پروژه قشم همانند نیروگاه بهبهان 290 میلیون یورو بوده که 230 میلیون یورو آن از محل صندوق توسعه ملی با عاملیت بانک صنعت و معدن و مابقی توسط سهامداران تامین می شود.
وی همچنین به برخورداری این هلدینگ از دو پروژه نیروگاهی کلاس F هر یک به ظرفیت 900 مگاوات اشاره کرد که اجرای این پروژه ها توسط شرکت فاتای ایتالیا به صورت قرارداد EPC+F عملیاتی خواهد شد.
متولیان با بیان اینکه این دو پروژه از پوشش بیمه ای ساچه برخوردارند، ادامه داد: در توافق صورت گرفته بین دو دولت ایران و ایتالیا، این دو پروژه نیز در لیست ساچه آمده است. براین اساس به محض گشایش فاینانس ایتالیا اجرای این دو پروژه آغاز خواهد شد.
این مقام مسئول به اجرای پروژه نیروگاهی در کلاس F به ظرفیت 900 مگا وات با مشارکت شرکت شانگها الکتریک چین در استان فارس خبر داد و افزود: این نیروگاه می بایست برق شرکت آلومینیوم جنوب ایران (سالکو) را تامین کند.

وی همچنین به پروژه 900 مگاواتی کلاس F در دزفول اشاره نمود و اضافه کرد: که این پروژه به صورت سرمایه گذاری مشترک با شرکت یونانی متکا اجرا خواهد شد.
وی ادامه داد: اجرای پروژه 235 مگاواتی در منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس نیز از دیگر پروژه های این هلدینگ محسوب می شود که شامل یک واحد گاز و یک واحد بخار است، در این پروژه ایمیدرو خرید برق آن را تضمین کرده است و مقرر شده است که واحد گاز آن به ظرفیت 160 مگاوات در تابستان سال آینده وارد مدار شود.
عضو هیات مدیره هلدینگ برق و انرژی غدیر در ادامه اظهارات خود به سرمایه گذاری در انرژی های تجدید پذیر نیز اشاره کرد که اجرای پنج نیروگاه هر یک به ظرفیت10 مگاوات از دیگر برنامه های این شرکت برشمرد که اولین پروژه در پایان سال جاری در اصفهان به بهره برداری خواهد رسید.

به گفته وی؛ پروژه های نیروگاه خورشیدی در یزد و قم هریک به ظرفیت 10 مگا وات در سال آینده خبر داد.
متولیان با اشاره به وجود بعضی از محدودیت های منطقه ای درکشور از جمله محدودیت خط انتقال نیرو و ارتفاع سطح منطقه از دریا، در چنین مناطقی ایجاد نیروگاه پراکنده که از موتورهای گازی به جای توربین استفاده می شود توجیه پذیر دانست و اضافه کرد: این هلدینگ در حال حاضر 2 پروژه نیروگاه پراکنده در کرمان و یک پروژه نیروگاه پراکنده در گیلان به ظرفیت هرکدام 25 مگا وات را در دستور کار خود دارد.

ورود به صنعت آب
متولیان از ورود به صنعت آب به عنوان یکی از استراتژی های این هلدینگ نام برد وگفت: با توجه به اهمیت سرمایه گذاری در بخش آبی کشور، برنامه های سرمایه گذاری در این صنعت به زودی اعلام خواهیم شد.

افزایش سرمایه هلدینگ برق و انرژی غدیر و ورود به تابلوی اول بورس
وی با اشاره به سرمایه ثبتی این هلدینگ به میزان600 میلیارد تومان، عنوان کرد: به موجب برنامه های این شرکت مقرر شده است تا سرمایه این هلدینگ به یک هزار میلیارد تومان افزایش یابد. این افزایش سرمایه با اجرای پروژه ها در سرمایه شرکت اعمال خواهد شد.
به گفته عضو هیات مدیره هلدینگ برق و انرژی؛ این افزایش سرمایه از محل مطالبات حال شده و آورده سهامداران انجام خواهد شد.
وی با اشاره به برنامه این شرکت برای ورود به بازار سرمایه گفت: تمام تلاش خود را به کار بسته ایم که تا نیمه اول سال آینده در تابلوی اول بورس، سهام خود را به سهامداران عرضه کنیم.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود