امروز: یکشنبه، 16 اردیبهشت 1403
11/15 1393

ایران و جهان - مدیرعامل سرمایه گذاری غدیر از برنامه های خود برای افزایش کارکرد های بورس در اتاق بازرگانی خبرداد.
به گزارش ایران و جهان، غلامرضا سلیمانی مدیرعامل سرمایه گذاری غدیر که هم اکنون عضو اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران است برای انتخابات این دوره نیز در جمع خبرنگاران اعلام کاندیداتوری کرد و با بیان اینکه تاکنون با سه گروه برای پیوستن به آنها رایزنی داشته به این نکته اشاره کرد که هنوز به توافق نهایی با هیچ گروهی نرسیده است .
مدیرعامل سرمایه گذاری غدیر که دارای سابقه مدیریتی در شستا،تدبیر و سرمایه گذاری کوثر بوده است با بیان اینکه که بررسی های اخیر به این جمع بندی رسیدم که رابطه اتاق بازرگانی با مسئولیت بالای دلت و تصمیم گیران کلان باید بازتعریف شود اذعان کرد که عدم وجود این تعامل فشرده مانع از آن شده که صدای بخش خصوصی به تصمیم گیران منتقل شود .
وی با اشاره به اینکه کیفی سازی پالایشگاه ها و بهره مالکانه معادن و مشکلاتی از این دست مشکلاتی را در بخش های تولیدی و صادراتی ایجاد کرده است گفت تریبون اتاق بستر مناسبی است که این مشکلات به سمع مسئولین برسد .
سلیمانی یکی دیگر از گرفتاریهای امروز بنگاه های اقتصادی را مشکلات نقدینگی و بانک محور بودن اقتصاد عنوان کرد و افزود کهنقش بازار سرمایه در تامین مالی بخش خصوصی کم رنگ شده است .
وی با بیان اینکه بخش خصوصی باید در برنامه ششم نقش موثر و فعالی ایفا کند افزود که ورود به این بخش با نگاه به فعال سازی هرچه بیشتر بخش خصوصی در برنامه ششم یکی دیگر از ضروریاتی است که باید مورد توجه قرار گیرد .

سلیمانی در ادامه یکی از نگرانی‌های جدی فعالان اقتصادی را دوران پساتحریم دانست و گفت: بعد از حذف تحریم‌ها دوران جدیدی پیش روی اقتصاد ایران قرار می گیرد که بر این اساس شرکت‌ها باید برنامه ریزی دقیقی داشته باشند که چگونه در این اقتصاد دگرگون شده حضور یابند و با غول‌های صنعتی که منتظرند درهای اقتصاد ایران باز شود، مواجه شوند.

عضو اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران افزود: هم اکنون اقتصاد اروپا نیز در وضعیت رکودی به سر می‌برد و به همین دلیل انتظارها برای ورود به بازار ایران به عنوان یک اقتصاد پر پتانسیل ادامه دارد تا بلکه تحریم‌ها برداشته شود و مسابقه رقابت شرکت‌های خارجی برای حضور به اقتصاد ایران آغاز شود، به همین دلیل از هم اکنون باید در وزارت امور اقتصادی و دارایی و اتاق‌های بازرگانی سراسر کشور برنامه ریزی دقیقی صورت گیرد که چه بخش‌هایی دارای مزیت برای جلب سرمایه گذاری خارجی هستند تا بتوان یک بازی برد برد را رقم زد

سلیمانی افزود: تمامی شرکت‌های خارجی علاقه مند به ورود به اقتصاد ایران هستند اما بخش‌هایی از اقتصاد که دارای مزیت و ارزش افزوده بالاتری است، باید در برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته از سوی دولت و پارلمان بخش خصوصی برای معرفی به سرمایه گذاران خارجی مدنظر قرار گیرند.

مدیرعامل سرمایه گذاری غدیر تصریح کرد: اقتصاد ایران باید از حالت سنتی خارج شده و با کلاس جهانی خود را آماده رقابت با شرکت‌های بزرگ دنیا کند و در این میان، اتاق‌های بازرگانی نیز باید با اتاق‌های بازرگانی دنیا ارتباط برقرار کرده و سطح بخش خصوصی بالا رود، چرا که رقابت بعدی، رقابت بسیار سنگینی است.

سلیمانی اظهار داشت: سطح تکنولو�?ی صنعت و تولید ایران باید ارتقا یافته و کارآیی افزایش یابد، ضمن اینکه بخش‌هایی از صنعت و تولید که مزیت نسبی دارند باید در شرایط فعلی نقاط ضعف خود را برطرف کرده و فرصت لازم برای بازسازی و نوسازی داشته باشند، این در شرایطی است که شرکت‌ها باید خود را برای الحاق به سازمان جهانی تجارت آماده کنند، ضمن اینکه این آماده سازی شرکت‌ها بهترین فرصت برای برطرف کردن ضعف‌ها است.

به اعتقاد وی، شرکت‌های خارجی بسیاری هم اکنون سبدهای خود را برای حضور در اقتصاد ایران قرار داده‌اند و می خواهند بعد از توافقات مثبت هسته ای از غافله سرمایه گذاران در اقتصاد ایران عقب نمانند.

مدیرعامل سرمایه گذاری غدیر اظهار داشت: وقتی قیمت نفت پایین می آید فشار به همه بخش‌های اقتصادی وارد خواهد شد و بر این اساس بازار سرمایه نیز به عنوان بخشی از اقتصاد کشور اگر چه مد نظر دولت‌ها برای تامین مالی قرار گرفته است، اما باید از فضای کاهش قیمت نفت بهترین استفاده را کرد و سهم بخش خصوصی را در اقتصاد ایران افزایش داد.

به گفته وی، استفاده از فاینانس ریالی و ارزی می تواند در یک فضای رقابتی بیشتر از سایر بخش‌های تامین مالی یاری‌رسان بخش صنعت و تولید باشد، چرا که وقتی یک شرکت از این فاینانس‌ها بهره می گیرد سئوال‌های زیادی برای طرف‌های خارجی که می خواهند اعتبار در اختیارشان بگذارند به وجود می آید که از جمله آن سوددهی و یا زیان ده بودن شرکت و گزارشات مختلف از وضعیت و توجیه اقتصادی پرو�?ه مربوط به آن است؛ بنابراین پایین آمدن قیمت نفت می تواند محرکی برای رشد بازار سرمایه باشد.

این عضو اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران معتقد است تولیدکنندگان و صنعتگران هم اکنون وضعیت خوبی در اقتصاد ندارند، چرا که اقتصاد در رکود به سرمی برد و چنانچه بتوان تعامل بین دولت‌ها و شرکت‌ها را از طریق اتاق‌های بازرگانی بیشتر کرد و جلوی وضع مقررات و سیاست‌هایی که رکود را بیشتر می کند گرفت، می توان به بهبود این شرایط کمک کرد.

وی این نکته را نیز مورد اشاره قرار داد بورس یکی از ابزارهای کارا برای اتاق بازرگانی است که ضرورت دارد در کارکردهای آن در اتاق تجدید نظر شود.مسلما شفاف سازی،نظارت و تامین مالی سبب بلوغ شرکت ها و بخش خصوصی خواهد شد که بورس در این زمینه می تواند به شفافیت هرچه بیشتر نظارت ها کمک کند.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود