امروز: شنبه، 8 اردیبهشت 1403
04/16 1394

گروه چهارسوق - گروه خودرو سازی ایران خودرو که سال گذشته را با افزایش 63 درصدی موجودی نقدی به پایان برد، سهام داران حقیقی خود را برای دریافت سود نقدی فراخواند.

برنامه های راهبری این بنگاه اقتصادی باعث شد تا ایران خودرو سال گذشته را با موجودی نقدی 536 میلیارد تومانی در شرایطی به پایان رساند که هر چند در ظاهر تیغ تحریم از سینه این خودروساز بیرون کشیده شده بود اما به گواه کارشناسان حوزه اقتصاد صنعتی آثار آن تیغ زهر آلود چنان بر شانه این نماد اقتصادی خاورمیانه به یادگار مانده که خروج از آن بحران را تلویحا ناممکن و یا حداقل به صرف سالها زمان منوط می دانستند.

اما ثبت افزایش 63 درصدی موجودی نقدی، هم تراز با افزایش نرخ تولید در این بنگاه باعث شد تا نگاه های کارشناسی به نفع توسعه بنگاهی این بنگاه اقتصادی تغییر کند.
بر اساس اطلاعات موجود از عملکرد ایران خودرو، فروش خالص این بنگاه در پایان سال گذشته نزدیک به 17 هزار میلیارد تومان برآورد شده است که این رقم نسبت به سال گذشته آن در حدود 98 درصد رشد را نشان می دهد.

این رشد در حالی رخ داد که در یازدهم تیر ماه سال 1392 ایالات متحده آمریکا رسما صنعت خودرو در ایران را تحریم کرد تا بدین وسیله هیچ شرکتی در جهان اجازه تامین و انتقال قطعه و خدمات فنی و مهندسی را به این شرکت نداشته باشد؛ نتیجه آن شد که پژو از ایران رفت، برندی که بیش از 2 دهه در این کشور حضور فعال داشت.

با خروج پژو از ایران و قطع همکاری جهان با ایران خودرو در ابتدا نوک پیکان تحلیل به هدف ورشکستگی نشست هرچند که آمار تولید هم در آن زمان گواهی بر ورود گروه صنعتی ایران خودرو به فصل خزان زدگی بود تا جایکه میزان تولید در این شرکت به آمار های سال 90 خود شانه به شانه شد، اما دیری نپایید که پیش بینی ها برای این بنگاه در پایان سال 93 رکورد سود خالص 577 میلیارد تومانی را به ثبت رساند؛ بر اساس آمارهای موجود شرکت ایران خودرو در پایان سال گذشته توانست بیش از 601 هزار دستگاه خودرو به بازار عرضه کند که این رقم نسبت به سال گذشته آن در حدود 65 درصد رشد را نشان داد.

بر اساس اطلاعات موجود شرکت ایران خودرو 8 روز آینده سهام داران خود را در گردهایی مجمع عمومی عادی سالیانه برای تصویب صورت های مالی 12 ماهه خود میزبان باشد و همچنین این خودرو ساز در تاریخ اول مهر ماه جاری سود نقدی عملکرد مالی را به سهامداران حقیقیش پرداخت کند.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود