امروز: یکشنبه، 16 اردیبهشت 1403
05/2 1394

ایران وجهان – میکائیل دامبری وزیر بازرگانی سوئد از حزب سوسیال دمکرت اعلام کرد که پس از تعطیلات تابستان هیئتی متشکل از شرکتهای بزرگ بازرگانی سوئد به ریاست یک وزیر راهی ایران خواهد شد.

به گزارش ایران و جهان، وزیر بازرگانی سوئد در این رابطه گفت: همه شرایط لازم جهت افزایش صادرات سوئد به ایران موجود است و شرکتهای سوئدی حضور دیرینه ای در این کشور داشته اند. علاوه بر این ما خواهیم توانست از بانک معلوماتی ارزنده ای که بواسطه وجود بیش از ۱۰۰ هزار شهروند با پیشینه ایرانی در اختیارمان قرار دارد استفاده کنیم.

جزئیات بیشتری در رابطه با سفر این هیئت بلندپایه اقتصادی سوئدی به ایران که قرار است در پاییز پیش رو صورت بگیرد هنوز اعلام نشده است. 

مدیران بلند پایه کمپانی خودروسازی «اسکانیا»، کمپانیهای صنعتی «اس ک اف» «ساندویک»، و کمپانی سازنده تجهیرات امنیتی «آسا آبلوی» در شمار کمپانیهای سوئدی قرار دارند که خود را جهت صدور محصولاتشان به ایران پس از برداشته شدن تحریمهای جهانی آماده نموده اند و احتمالا از اعضای هیئتی خواهند بود که در پایان تابستان راهی ایران خواهند شد.

دورخیز کمپانیهای سوئدی به سمت بازار ۷۸ میلیونی ایران

سوئد بواسطه وجهه بین المللی خوب خود، کیفیت بالای محصولاتش و از همه مهمتر بهره وری از توانائی های بیش از ۱۰۰ هزار ایرانی تبار ساکن این کشور که بدون شک نقش اساسی در اختصاص بخش قابل توجهی از بازار ۷۸ میلیونی ایران به کمپانیهای سوئدی ایفا خواهند کرد یکی از برندگان توافق اتمی پایان تحریم های جهانی علیه ایران خواهد بود.

به گفته دانیل نورد از سازمان بازرسی محصولات استراتژیک سوئد (آی اس پی) به روزنامه اس و د، صادرات سوئد به ایران بصورت انفجارگونه ای در حال افزایش است و تعداد هر چه بیشتری از کمپانیهای سوئدی حتی قبل از توافق اتمی جهت آگاهی از اینکه سرمایه گزاری مورد نظر آنان با ایران مجاز هست یا خیر با این اداره در تماس بوده اند. به گفته وی تعداد تقاضاهای کسب مجوز جهت ورود به بازار ایران در مقایسه با سال گذشته ۱۰۰ درصد افزایش داشته است. 

۸۱۵ میلیون کرون صادرات از سوئد به ایران در شش ماهه اول سال جاری

اگرچه میزان صادرات سوئد به ایران فاصله زیادی با رقم سالانه ۶ تا ۷ میلیارد کرون مربوط به قبل از تشدید تحریمها در سال ۲۰۱۲ دارد، اما مقایسه رقم صادرات شش ماهه اول سال جاری با همین دوره زمانی در سال گذشته نشان از حدود دو برابر افزایش دارد. 
بنا بر ارقام منتشر شده از سوی اداره بازرگانی سوئد، صادرات سوئد به ایران از رقم ۴۲۶۶ میلیون کرون در شش ماهه اول سال ۲۰۱۳، به ۸۱۵ میلیون کرون در شش ماهه اول سال ۲۰۱۴ افزایش یافته است.

امید به ۱۴ میلیارد کرون صادرات سالانه از سوئد به ایران

روبرت سوندکویست بمدت ۷ سال در چهارچوب فعالیتهای اتاق بازرگانی ایران و اسکاندیناوی مابین سوئد و ایران در تردد بوده است. وی به روزنامه اس وی د گفت که قراردادهای اقتصادی مابین ایران و سوئد پس از پاییز «پیشتازانه» خواهد بود و صادرات سوئد به ایران می تواند به دو برابر رقم قبل از سال ۲۰۱۲ بالغ شود.

وی اذعان می کند: بازار ایران می تواند قواعد بازی تمامی منطقه خاورمیانه را عوض کند، از نقطه نظر ژئوپلتیک. اما بیش از هر چیزی از نقطه نظر اقتصادی برای ایران با بازار ۷۸ میلیونی اش مهم است.
رضا خلیلی دیلمی نماینده پیشین پارلمان سوئد از حزب مدارت و مدیر فعلی اتاق بازرگانی ایران و اسکاندیناوی نی در همین رابطه به روزنامه گ پ گفت: شرکت هواپیمایی دولتی ایران ایر نیاز به ۱۰۰ فروند هواپیمای جدید دارد، غیر از این ساخت بیش از یک میلیون آپارتمان در دستور کار است و ۷۰ درصد از اتوبوس های و کامیون های باربری ایران می بایست تعویض شود. امکانات عظیمی جهت سرمایه گذاری برای کمپانیهای سوئدی در ایران وجود دارد. در حال حاضر مشغول مذاکره با یک کمپانی در رابطه با بازیافت زباله در ایران هستیم، نکته مهمی که توجه لازم تاکنون به آن نشده است.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود