امروز: دوشنبه، 17 اردیبهشت 1403
09/27 1400

گروه چهارسوق- محاسبات مالی بیانگر این واقعیت است که متوسط بازده حقوق صاحبان سهام شرکت سایپا در دوره مدیریت سید جواد سلیمانی منفی 8.3 درصد بوده است.
این به مفهوم آن است که سهام داران شرکت سایپا به ازاء هر واحد سرمایه گزاری در این شرکت 8.3 درصد از دارایی خود را از دست داده اند.
بر اساس محاسبات صورت گرفته از5 نیم سال 98 تا سال جاری بازده دارایی این شرکت نیز منفی 19.2 درصد بوده است.

شاخص بازده دارائی از توانایی شرکت سایپا در استفاده از منابع اقتصادی در اختیار خود برای تولید درآمد حکایت دارد به عبارت دیگر بازده دارایی  منفی 19.2 درصد بدین معناست که شرکت سایپا از هر 100 واحد دارایی خود 19.2 درصد آن را در دوره مورد نظر از دست داده است.
بررسی روند بازده حقوق صاحبین سهام و بازده دارائی نشان می دهد که هرچند بازدهی دارایی در نیم سال اول سال جاری افزایش بافته است اما در نقطه مقابل ثروت سهام داران شرکت سایپا در این دوره سقوط چشمگیری داشته است که این نشانگر وابستگی شرکت به بدهی است.
شاید بتوان اینگونه تفسیر کرد که شرکت سایپا از ایجاد بدهی نتوانسته به خلق ثروت سهام دار برسد، به عبارتی این شرکت از بدهی به منظور افزایش اثربخشی بهره نگرفته است چرا که هر چند در دوره هایی بازده دارایی شرکت افزایش داشته اما در همان دوره ها بازده حقوق صاحبین سهام با کاهش روبرو بوده است.

محاسبات صورت گرفته بیانگر تکیه روزافزون شرکت به بدهی، در معماری ساختار سرمایه است که افزایش این اهرم در آینده می تواند اثرات مخربی به همراه داشته باشد.
بر اساس اطلاعات بدست آمده متوسط بدهی این شرکت در این دوران در حدود 28 هزار میلیارد تومان برآورد می شود.

در چنین شرایطی مديرعامل گروه خودروسازي سايپا درباره برنامه آتي اين مجموعه و جبران مشكلات گذشته، می گوید که وظيفه ما اين است كه محصولات جديد، با كيفيت و با تكنولوژي بالاتر توليد و عرضه كنيم، در اين ميان از نمايندگي هاي رسمي مجموعه سايپا مي‌خواهيم كه در اين مسير همكاري و همراهي داشته باشند تا بتوانیم بهترين خدمات را به مشتريان ارايه کنیم.

 سید جواد سلیمانی دانش آموخته مهندسی مکانیک از دانشگاه صنعتی شریف در مقطع کارشناسی و مدیریت اجرایی از سازمان مدیریت صنعتی در مقطع کارشناسی ارشد است.
وی قائم مقام ارشد مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو، ریاست هیات مدیره شرکت ایران خودرو در بلاروس و سنگال، قائم مقام مدیرعامل شرکت مگاموتور و ریاست هیات مدیره سایپا یدک را در کارنامه خود یدک می کشد.
وی هم چنین مدیر عاملی پتروشیمی تبریز و امیر کبیر را در کارنامه مدیریتی خود دارد.

پایگاه خبری راز پول از دریافت توضیح و پاسخ از اشخاص نام برده شده استقبال می کند.

  

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود