امروز: پنج شنبه، 6 اردیبهشت 1403
04/13 1396

گروه چهارسوق- بحران نقدینگی امروزه مهمترین چالش صنعت در کشور به حساب می آید به نحوی که این بحران باعث عدم توفیق صنایع در پرداخت بدهی های کوتاه مدت  و در نهایت غرق شده در دومینوی نابودی خواهد شد.

عمق این بحران تا آنجا پیش رفته که برخی صنایع برای جبران بدهی های خود به فروش دارایی مشهود مبادرت ورزیده اند.هرچند که این تنها به حیطه صنایع محدود نمی شود و امروزه نظام بانکی کشود طلایه دار بحران نقدینگی شده است.اما در بررسی های صورت گرفته از اسناد مالی شرکت سایپا نشان می دهد که این شرکت در مدیریت نسبت های نقدینگی توانسته از حداکثر توان مدیریتی برخوردار باشد.یکی از مهمترین فاکتورهای نسبت های نقدینگی نسیت جاریست که بیانگر توانایی بازپرداخت بدهی های کوتاه مدت شرکت از محل داریی های جاریست که این رقم هرچقدر به عدد «یک» نزدیک تر باشد نشان از وضعیت مطلوب شرکت در بخش مدیریت نقدینگی دارد.

بر اساس محاسبات صورت گرفته «نسبت جاری» شرکت سایپا در سال 95، 0.92 بوده است که این رقم نسبت به سال 94، نزدیک به 0.4 واحد رشد کرده که خود نشان از افزایش قدرت شرکت در کنترل نقدینگی و در نهایت مقابله با نوسات بازار دارد.اما بسیاری از کارشنان مدیریت مالی، امروزه شاخص نست جاری را با توجه به وضعیت مبتلابه اقتصادی کشور، شاخص محتاطی نمی دانند و در مقابل آن «نسبت آنی» را که شاخصی بسیار محتاطتر است، برای مدیریت نقدینگی مطلوب می دانند.هرچند اگر قرار باشد شاخص نسبت آنی را در نسبت های نقدینگی مبنای سنجش صنعت قرار دهیم وضعیت مدیریت نقدینگی در شاخص صنعت از حد فلاکت هم خواهد گذشت.

اما در همین رابطه اگر قرار باشد شاخص نقدینگی را با همین دقت در مورد شرکت سایپا به چرخش درآوریم نسبت آنی نقدینگی در این شرکت به عدد 0.8 خواهد رسید که البته این عدد در مقایسه با سال گذشته آن 0.55 واحد رشد را نشان می دهد.

البته شاخص های نسبت نقدینگی شاخص کاملی در مدیریت مالی یک بنگاه به حساب نمی آید و قرار گرفتن آن در کنار ابزار های دیگر مدیریت مالی خروجی کامل تری را به تصویر خواهد کشید؛از جمله ابزاریی که می توان در این سنجش به ارزیابی کمک می کند، «دوره گردش کالا» است که نشان دهنده مدت زمانیست که طول می کشد تا مواد اولیه در یک شرکت به کالا تبدیل شده و به فروش برسد.

بر اساس محاسبات انجام شده شاخص دوره گردش کالا در شرکت سایپا در سال 95، 115 روز بوده است، به عبارتی 115 روز طول می کشید تا مواد اولیه به کالا تبدیل و به فروش برسد اما با توجه به اصلاحات اعمال شده در مورد بهبود روند تولید و توجه به الگوهای بهروری در سال گذشته، برآورد ها نشان می دهد که دوره گردش کالا برای سال جاری از 115 روز به 65 روز تقلیل یابد که این خود باعث افزایش قدرت مدیریت نقدینگی و افزایش احتمال ثروت آفرینی در شرکت سایپا خواهد شد.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود