امروز: جمعه، 7 اردیبهشت 1403
09/14 1396

گروه بازار پول - وزیر اقتصاد در برنامه گفت و گوی ویژه خبری در حالی به مردم اطمیمنان داد که دولت به دنبال جذب منابع مالی از محل افزایش نرخ ارز نیست که دلار در بازار امروز تهران و شهرستانها به بیش از 4200 تومان رسید.

بر این اساس دلار در بازار امروز تهران 4188 تومان به فروش رسید و 4171 تومان خریداری شد .

در بازار شیراز دلار امروز به 4204 تومان هم به فروش رسید و 4180 تومان خریداری شد .

در بازار تبریز دلار امروز به 4220 تومان رسید و 4210 تومان خریداری شد.

در بازار مرزی مهران دلار امروز به 4213 تومان رسید و 4190 تومان خریداری شد.

رئیس کل بانک مرکزی در گزارش 100 روزه عملکرد دولت اذعان کرد که زمانی می توان دست به یکسان سازی نرخ ارز زد که اطمینان داشته باشیم امکان تداوم و استمرار این شرایط وجود دارد و بیمی از هرگونه تزلزل احساس نشود. با این اوصاف با توجه به این که از ثبات کافی در بازار ارز برخوردار هستیم در اولین فرصتی که روابط بانکی ایران به نقطه مطلوب برسد می توان برای یکسان شدن قیمت ارز وارد عمل شد.
<!--[if !supportLineBreakNewLine]-->

بانک مرکزی که قیمت دلار مبادله ای را بر روی سایت خود برای بازار امروز  3503 تومان اعلام کرده است امروز در بازار و در بین صراف ها در ساعات ابتدایی دلار با نرخ 4194 تومان به فروش رسانده است  و البته در آخر وقت کمی کاهش یافته است .یکی از صرافان شهرستان ها با بیان اینکه دلار را از بانک مرکزی با این نرخ خریداری کردیم اذعان کرد که کار صرافان شهرستانی کمی مشکل است چراکه ارز را باید در تهران به این شکل خریداری کنند و سپس به بازار محل کسب و کار خود برسانند که این موضوع قاعدتا سبب تحمیل هزینه هایی به صرافی های شهرستان است !

بنابراین با توجه به اینکه بانک مرکزی تقریبا بدون رقیب در بازار ارز به فروش می رسانند و صرافی ها با خرید این ارز قیمت های فروش خود را مشخص می کنند و معمولا این خرید ها در مقاطع کوتاه مدت معامله می شود مشاهده می کنیم که دلار از سرمنشا اصلی یعنی بانک مرکزی قیمت گذاری شده و بالا می رود !

پرسش اصلی این است که چه نهادی در بازار مانند بانک مرکزی ارز در اختیار دارند و می تواند نسبت به توزیع آن اقدام می کنند؟در بازاری که تک صدایی کانال توزیع ارز وجود دارد چه کسانی می توانند قیمت را بالا و پایین بیاورند؟

آیا بازهم در بازار ارز جمشید ب داریم که بازی با نرخ دلار را آغاز کرده است ؟

آیا این بازی با قیمت دلار به شیوه دولت ها در دور دوم انتخابات تبدیل نشده است تا محلی برای کسب درآمدو جبران کسری بودجه و... باشد ؟

آیا با توجه به اینکه همواره در این سال ها قیمت دلار مانند فنری جمع شده قدرت تکاندن بازار را دارد بانک مرکزی جهوری اسلامی ایران نتوانسته سازوکاری بیاندیشد که از تکانه های این نرخ که تمام ارکان اقتصادی را متاثر می کند جلوگیری به عمل آورد؟

تا چند سال دیگر مردم باید پای رسانه ملی بنشینند و منتظر باشند که دولت مردان راهکاری برای این موضوع بیاندیشند و مشکلی ریشه دار را یک بار برای همه حل کنند تا پرونده مشکلات بعدی بازگشایی شود؟

اگر بانک مرکزی دلار را با نرخ ارزان در اختیار صرافی ها قرار می دهد و این صرافی ها هستند که با بازی با این نرخ قیمت را بالا و پایین می کنند چرا با خاطیان برخورد نمی شود؟

چه کسانی قدرت تعیین نرخ در بازار را دارند که از بانک مرکزی قدرتمند ترند؟

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود