امروز: شنبه، 8 اردیبهشت 1403
06/25 1392

مریم کائید - بانک سامان به عنوان سومین بانک خصوصی ایران و اولین عضو گروه مالی سامان تحت نظارت بانک مرکزی از مرداد ماه ۱۳۸۱ و با پیشینه پیشروان موسسه مالی و اعتباری کشور و با سرمایه اولیه ۲۰۰ میلیارد ریال آغاز به کار کرد و تا پایان سال 91 دارای 148 شعبه ، 3 باجه و 2225 نفر پرسنل بوده است در حال حاضر با سرمایه ۴۰۰۰میلیارد ریال فعالیت می کند. 
شهرت سامان به واسطه ارائه خدمات متنوع بانکداری الکترونیکیاست و این بانک اولین دارنده اینترنت بانک در ایران است . سامان برای نخستین بار نرم افزار بانکداری ایرانی وی�?ه تلفن های هوشمند توسط را برای سیستم عامل های اپل آی‌اواس و اندروید و جاوا با نام سامانک تهیه و عرضه کرد.
این بانک مدعی داشتن بهترین خدمات بانکداری اینترنتی در ایران است. برخی از کارشناسان معتقدند بانک سامان در سال‌های اخیر کیفیت و پیشتازی خود به دیگر بانک‌های ایرانی در زمینه بانکداری الکترونیک را از دست داده است. هر چند که در سال ۹۰ بانک سامان با تبلیغات فراوان برای محصولی به نام نت‌بانک که همان اینترنت بانک جدید این بانک است تلاش کرد به روزهای اوج خود بازگردد اما آسیب هایی که از جریان های اخیر به این بانک وارد شد چندان تسکین نیافته است .
از سوی دیگر آمارهای رسمی نشان می دهد نسبت مطالبات غیر جاری به تسهیلات اعطایی این بانک در پایان اسفند سال گذشته در بین بانک های خصوصی دارای رکورد 1/36 درصدی است این شاخص در فروردین 92 نیز به 36 درصد رسیده و در اردیبهشت با کاهشی اندک 3/35درصد گزارش شده است .
این در حالی است که بانک سامان تا پایان اسفند 1391 بالغ بر 63هزارو 436میلیارد ریال تسهیلات پرداخت کرده است و با اندکی افزایش تسهیلات پرداختی را در فروردین و اردیبهشت 92 بالغ بر63هزارو 546میلیارد ریال گزارش کرده است .رقم مطالبات سررسید گذشته ،معوق ومشکوک الوصول بانک سامان نیز در ماه های فروردین و اردیبهشت با ارقامی ثابت به 22 هزارو865 میلیارد ریال گزارش شده است . این مطالبات در اسفند 91 بالغ بر 22 هزارو 898 میلیارد ریال بود و با مقایسه این رقم با تسهیلات پرداختی 63هزار میلیارد ریالی این نتیجه به دست می آید که یک سوم تسهیلات پرداختی این بانک در سر فصل مطالبات معوق ، سررسید گذشته و مشکوک الوصول طبقه بندی می شود.از رقم مذکور بیش از 42 هزار میلیارد ریال تسهیلات پرداختی جاری به بخش های دولتی و غیر دولتی است.نسبت تسهیلات اعطایی سامان به سپرده های اشخاص در اسفند گذشته به 63 درصد رسیده است و نسبت تسهیلات اعطایی به کل سپرده ها 56 درصد گزارش شده است . همچنین نسبت مطالبات غیر جاری به تسهیلات اعطایی نیز در این مدت بالغ بر 36 درصد گزارش شده است .
مجموع تسهیلات دریافتی بانک سامان تا پایان فروردین 92 بالغ بر 113میلیارد ریال گزارش شده است که این تسهیلات از بانک ها و موسسات اعتباری خارجی دریافت شده است این رقم در اسفند گذشته بالغ بر 245 میلیارد ریال بوده است .سپرده های اشخاص در این بانک و در مدت مذکور بالغ بر 100هزارو 179 میلیارد ریال،سپرده های بانک ها و موسسات اعتباری نیز بالغ بر 14 هزارو 35 میلیارد ریال در مدت مذکور گزارش شده است . 
تعهدات بانک سامان بابت اعتبارات اسنادی گزارش شده بنابر آمارهای رسمی و در فروردین 92 بالغ بر 5 هزارو 166میلیارد ریال و تعهدات بابت ضمانت نامه های صادر شده نیز 2 هزارو 598میلیارد ریال و در مجموع تهعدات این بخش 10هزارو 410میلیارد ریال گزارش شد.
سامان در بازار سپرده ها بازار کوتاه مدت را هدف گرفته به گونه ای که بالغ بر 5/34 هزار میلیارد ریال از سپرده های بانک در این بخش طبقه بندی می شود .این بانک در ادامه سیاست های این بخش 5/39 هزار میلیارد ریال از سپرده ها را در دوساله طبقه بندی کرده است . 
این بانک در ماه های اخیر اقدام به تغییر لوگو و نشانه های خود کرده شنیده‌ها حاکی است نشانه جدید توسط یک شرکت خارجی طراحی شده و چند هزار دلار بابت طراحی آن پرداخت شده است. روابط عمومی بانک سامان در معرفی لوگوی جدید این چنین می گوید:لوگو جدید با الهام از طرح شمسه دوازده‌پر لوگو قدیمی شکل گرفته است. ازآنجاکه در بازنگری هویت برند سامان، هماهنگی هویت بصری با هویت بازتعریف‌شده برند مطرح بود، شمسه کلاسیک لوگو قدیمی نیز دچار تحول و دگرگونی شد. این لوگو با انعطافی بیشتر و ترکیبی از طیف آبی و سفید، ضمن انتقال حس ثبات، اطمینان و شفافیت به مخاطب بستر پذیرش و استقبال از رویکرد استرات�?یک جدید ما را فراهم می‌کند. این رویکرد جدید با شکستن قالب‌های شکل‌گرفته در طراحی هندسی شمسه بانک سامان، در پی القای مفهوم «تلفیق کسب‌و‌کار با لذت» است.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود