امروز: شنبه، 29 اردیبهشت 1403
03/23 1396

گروه بازار پول - با تعديل منفی و کاهش 74 درصدی سود واقعا معلوم نیست که مؤسسه معتبر یورومانی،چه آیتم هایی را مورد بررسی قرار داده که بانک‌پاسارگاد موفق شده است برای سومین سال متوالی، عنوان بانک برتر ایران را از آن خود کند؟


خسرو رفیعی مشاور مدیرعامل و مدیر روابط‌عمومی این بانک مدعی است که نشریه یورومانی که یکی از معتبرترین نشریات بین‌المللی در زمینه ارزیابی بازارهای مالی و بانک‌ها در جهان محسوب می‌شود، هر سال برترین بانک هر کشور را با ارزیابی دقیق عملکرد تمامی بانک‌های آن کشور مشخص کرده و جایزه‌ای به آن بانک اعطا می‌کند و  بر اساس ارزیابی سال جاری این نشریه، بانک‌پاسارگاد موفق شد برای سومین سال پیاپی در رقابتی بین‌المللی، عنوان «برترین بانک ایران در سال 2017 » را از آن خود کند.


فارغ از این پرسش که آیا بانک پاسارگاد در مقایسه با بانک سرمایه و دی توانسته این جایگاه را به دست آورد یا خیر بد نیست بدانیم که این بانک سال 1395 را با تعديل منفی و کاهش 74 درصدی سود طی کرده است.

 بانک پاسارگاد پيش بينی درآمد سال 1395 را با کاهش 74 درصدي از سود 280 به 74 ریال تقليل داد. این در حالی است که در نيمه اول این سال بانک 110 ریال سود محقق کرده بود که با زیان 49 ریالی در سه ماهه سوم در نهایت 64 ریال سود در نه ماهه منتهی به آذر ماه 1395 محقق شد.


کاهش 24 درصدي جمع درآمدهاي مشاع عمدتا به واسطه کاهش قدرت وام دهی بانک، کاهش 50 درصدي درآمدهاي پيش بينی شده از محل کارمزد، افزایش 38 درصدي هزینه مطالبات مشکوک الوصول و رشد 145 درصدي هزینه هاي مالی از مهمترین فاکتورها و علل کاهش سودآوري این بانک است.

در حال حاضر بانک 100 درصد درآمد کسب شده از محل تسهيلات اعطایی را به سپرده گذار سود پرداخت ميکند و با دریافت سود سرمایه گذاري سپرده گذاري و فروش دارایی تلاش دارد که از ورطه زیان ده شدن فرار کند.


بانک پاسارگاد  پیش بینی درآمد بر اساس عملکرد 9 ماه و حسابرسی شده 6 ماهه سال 95 ، صورت های مالی 6 ماهه ، پیش بینی درآمد سال مالی 96 و پیش بینی حسابرسی شده را نیز هنوز ارائه نکرده است .


این در حالی است که مدیران این بانک ادعا می کنند جایزه برترین بانک‌ها در سال2017 پس از ارزیابی‌های کمی و کیفی صورت پذیرفته از عملکرد آنها، در مراسم"Euromoney Awards For Excellence 2017" از سوی نشریه یورومانی در دبی برگزار شد، به برترین بانک‌های هر کشور اعطا شد. بنابراین با چنین عملکردی جای این پرسش باقی است که آیا بانک پاسارگاد نماینده شایسته ای از کشور برای این مراسم ها است؟ آیا سایر بانک  ها در جهان نیز با چنین عملکردی برتر می شوند؟ معیارهای سنجش و ارزیابی چیست؟

بانک پاسارگاد در چه شاخص هایی با سایر بانک ها مقایسه شده است ؟ و ....

حال فارغ از این مباحث تبدیل کردن این جایزه که اعتبار آن خود جای نقد کارشناسی دارد، به یک قابلیت تبلیغاتی برای سهام دارن و ذی نفعان خود جای سوال است.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود