امروز: جمعه، 7 اردیبهشت 1403
09/8 1392

ایران و جهان – با وجود اخبار مثبت تعاملات جهانی که به نظر می رسید به کاهش قیمت دلار منجر شود و بر خلاف پیش بینی های کارشناسی دلار به سمت قیمت کف 3000 تومان هدایت می شود.
به گزارش ایران و جهان، در چند روزگذشته کارشناسان با کالبد شکافی فرمول های اقتصادی و واکنش بازارهای داخل و البته خارجی پیش بینی هایی در خصوص نرخ ارز ارائه کردند. بر اساس محاسبه فرمول قدرت برابری ریال در برابر دلار در سال 1381 که از کسر تورم های ایران و آمریکا و ضرب در سنوات حاصل می شود پیش بینی ها مبنی بر این بود که دلار در حدود قیمت 2600 تومان آرام گیرد. پس از تجربه قیمت 2880 تومانی دلار برای روز دوشنبه شاهد افزایش قیمت این ارز در بازار هستیم به گونه ای که قیمت دلار امروز به 2968 تومان رسیده است .
به گفته یک منبع آگاه به نظر می رسد بانک مرکزی با توجه به سخنان رئیس کل بانک مرکزی برای دلار 3000 تومانی دست به کار شده و کنترل بازار را به دست گرفته است .
این مقام آگاه در گفت و گو با ایران و جهان با اشاره به اینکه دبیر کل بانک مرکزی برنامه تنظیم بازار را به همراه تیمی در دست دارد، ریزش قیمت دلار را تا 2700 تومان غیر واقعی دانست .
این در حالی است که قیمت دلار در بازار ارز مرجع نیز به 2481 تومان رسیده است. بررسی های خبرنگار ایران و جهان از صرافی های فردوسی حاکی از عدم خرید و فروش ارز در این صرافی ها است.
در چند روز گذشته اخباری مبنی بر آزادسازی 8 میلیارد دلار از دارایی های بلوکه شده ایران در آمریکا منتشر شد و انتظار می رفت با آزاد سازی این منابع شاهد روند کاهشی قیمت دلار باشیم. دارایی های بلوکه شده در حالی آزاد می شود که دولت این روزها با کسری بودجه،پرو�?ه های نیمه تمام عمرانی ،واریز مبالغ هدف مندی یارانه ها و ... روبه رو است . بر این اساس به نظر می رسد که اجرای تغییر در اولویت بندی کالاهای مشمول دریافت ارز که در چند روز گذشته در خبرگزاری ها مطرح شدچندان ممکن نیست.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود