امروز: جمعه، 14 اردیبهشت 1403
12/19 1392

ایران و جهان - بانك آمريكايي Hawaii حساب شهروندان ايراني ساكن در اين ايالت را مي بندد.
به گزارش هافينگتن پست، يك سازمان ملي ايراني با ارسال نامه اي به اين بانك هفته گذشته نسبت به انجام چنين اقدامي اعتراض كرد.
بانك Hawaii در نامه اي به هفده شهروند ايراني اين را يك تصميم كاري دانسته و همه حساب هاي متعلق به مشتريان ايراني را مي بندد.

يكي از تحريم هاي آمريكا، موسسات وابسته به خزانه داري شامل شعبه هاي خارجي بانك ها را از ارائه خدمات به ايرانيان صاحب حساب ساكن داخل و خارج از ايران و همچنين بانك هاي ايراني منع مي كند.
اين اقدامي بي نهايت زشت و ناپسند است زيرا در نامه بانك مبناي اين اقدام معاملات نبوده بلكه شهروندي افراد اساس قرار مي گيرد.

انسداد حساب ها در اصل بر روي زندگي دانشجوياني تاثير خواهد گذاشت كه با در دست داشتن ويزا يا گرين كارت هاي خود در هاوايي درس مي خوانند. فقط در صورت اثبات خود به عنوان يك شهروند آمريكايي مي توان جلوي بستن حساب را گرفت.

البته سخنگوي اين بانك از مشتريان ايراني خود عذرخواهي كرده و در صدد كشف راه حل هايي براي بازگشايي مجدد اين حساب ها است.

حتي شهروندي كه به طور قانوني در آمريكا زندگي مي كند نيز در صورت بازگشت به ايران و باز گذاشتن حساب خود با محدوديت دسترسي به آن در آينده نزديك رو به رو خواهد شد.
برخي كارشناسان اين اقدام بانك Hawaii را غير قانوني مي دانند. این در حالی است که در گذشته هرگز موارد مشابهي مشاهده نشده است.

بستن حساب ها دقيقا پس از آن اتفاق افتاد كه قدرت هاي جهاني در راستاي عقد قراردادي شش ماهه وعده رفع برخي تحريم ها در قبال تعليق موقتي برنامه هسته اي ايران را داده و تا اين لحظه به آن عمل كرده اند.
در سال 2010 سيصد و هفتاد نفر در آمريكا شهروند ايران يا دو مليتي (ايراني – آمريكايي) بودند.

بسياري از دانشجويان ايراني در آمريكا به علت تحريم ها در دسترسي يا انتقال پول از ايران به آمريكا با مشكل مواجه بوده اند.

بانك نيز ملزم به عدم خدمت رساني به افرادي بودند كه به اعتقاد آن ها ارتباطي با ايران دارند. شهروندان ايراني در بانك هاي آمريكا با استقبال چندان زيادي مواجه نمي شوند.

براي بانك Hawaii نظارت بر زمان دقيق بازگشت يك نفر به ايران و محدود كردن استفاده از خدمات اينترنتي، تلفني و موبايلي بانك يا حتي نوشتن يك چك براي دسترسي به حساب هايشان هنگام سكونت در ايران سخت بوده و رعايت قانون سخت است.
به عقيده يك شهروند ايراني، توجه به ايراني بودن او به عنوان معياري براي بستن حساب موجه نيست.

احتمالا در دو هفته آينده اين مشكل حل خواهد شد.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود